kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۱۵۵
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۹

طفره2 مقام دولتی از پذیرش مسئولیت عدم تحقق توقعات از برجام(خبر ویژه)

یک نماینده مجلس با اشاره به طفره وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی از حضور در کمیسیون بررسی برجام تأکید کرد مقامات اقتصادی دولت نمی‌خواهند مسئولیت محقق نشدن توقعات از اجرای برجام را به عهده بگیرند.

دکتر محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در تحلیلی نوشت: ملت شریف ایران در چند ماه اخیر شاهد کش و قوس‌های مختلف در بحث بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی بود. دولتیان با تمام توان سعی در حذف مجلس از فرآیند برجام نمودند. وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی از حضور در کمیسیون ویژه بررسی برجام امتناع کردند. مطالبه مهم و انتظار جدی از برجام، لغو تحریم‌ها بوده و هست، جالب است که مسئولین مستقیم حوزه اقتصاد و بانک حاضر به اظهارنظر در مورد لغو یا تعلیق یا عدم آن نمی‌شوند! این رویکرد بر ابهامات می‌افزاید.
اکنون مردم مردد هستند که آیا تحریمها لغو می‌شود یا خیر؟ چرا وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی شفاف‌سازی نمی‌کنند؟ آیا آنها هم ابهام دارند یا از پذیرش مسئولیتی که مختص آنهاست ابا دارند؟ چونکه می‌دانند تحریم‌ها لغو نمی‌شود. آیا مسئولین اقتصادی کشور نباید لغو یا عدم لغو تحریم طبق متن برجام را به اطلاع مردم برسانند و مسئولیت آتی آن را بپذیرند؟ چرا دولت با آن ید و کوپال فقط در چند نفر تیم مذاکره‌کننده محدود شده است؟ آیا سال دیگر این موقع قرار است که وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی بیایند پشت تریبون و بگویند ما برجام را امضا نکردیم و مسئولیت آن را نپذیرفتیم و 5+1 قول داده بود ولی تحریمهای مالی و پولی و بانکی را لغو نکرد! یا «کی بود؟ کی بود؟ من نبودم» به راه بیندازند که متن برجام مورد تأیید آنها نبوده است؟ و یا ...؟
به گزارش رجانیوز، دکتر سلیمانی می‌افزاید: جالب است که در مناقشات اخیر در مورد صلاحیت یا مصلحت ورود مجلس به برجام، آقای رئیس‌جمهور محترم اظهار داشتند که برجام را امضا نکرده‌اند، پس لازم به طرح در مجلس نیست. عجبا! ذهن‌ها به این سمت می‌رود که رئیس محترم دولت ماهرانه تصمیم دارد که امضایش پای برجام در هیچ مرحله و فرصتی نیاید.
نماینده مردم تهران خاطر نشان کرد: در هر صورت ضرورت دارد؛ 1- ریاست محترم‌جمهور به نحوی امضاء پای سند برجام بدهند و مسئولیت آن را بپذیرند. 2- وزیر محترم اقتصاد و دارایی صراحتا و رسما نظر کارشناسی وزارت را در مورد لغو تحریم‌های اقتصادی، مالی و پولی اعلام کنند و مسئولیت آن را بپذیرند. 3- ریاست محترم بانک مرکزی با توجه به متن برجام، رسما با صراحت در مورد لغو کل یا عدم لغو تحریم بانکی و خصوصا جابجایی پول اعلام نظر کنند و از پذیرش مسئولانه تبعات آن نهراسند.
وی با بیان اینکه وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به محدودیت‌های ایجاد شونده در حوزه پیشرفت علمی و فنی و تجهیزات آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها و تحقیق و توسعه و دسترسی به تکنولوژی بالا (HighTeck) در حوزه‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای اعلام موضوع نظر کند.
سلیمانی می‌نویسد: وزیر محترم راه و شهرسازی در مورد لغو یا عدم لغو تحریم خرید هواپیما و قطعات آن باید نظر دهند. همه شاهد بودند که بعد از توافق ژنو در سال 1392 با بوق و کرنا اعلام شد که تحریم خرید قطعات هواپیما لغو شد. ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد. آیا قرار است ایشان تا پایان دوره مسئولیت سکوت کنند تا وزیر بعدی بیاید و جلز و ولز کند؟
یادآور می‌شود روز گذشته نامه 18 شهریور 4 وزیر اقتصاد، صنعت، رفاه و دفاع به روحانی منتشر شد که ضمن آن تأکید شده به خاطر اجرای سیاست‌های ناهماهنگ اقتصادی و واکنش منفی بازار، دستاوردهای مثبت توافق هسته‌ای زیر سوال رفته است. روحانی شهریور 93 گفته بود اقتصاد از رکود خارج شده است.