kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۱۵۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸
با برپایی مراسم باشکوه تشییع و عزاداری

ایران در سوگ جان‌باختگان فاجعه منا گریست

مردم تهران و چندین شهر کشور صبح دیروز با غم و اندوه در خیابان‌ها حضور یافته و پیکر 104 قربانی فاجعه منا را بر دوش خود تشییع و خاکسپاری کردند.

به گزارش خبرنگار کیهان مردم تهران دیروز در صفوف فشرده و در فضایی آکنده از غم و اندوه پیکر 8 تن از حاجیان از دست رفته را با خشم و انزجار از آل سعود و استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و اسرائیل تشییع و به خاک سپردند.
بنابراین گزارش پیکرهای جان باختگان فاجعه منا که در چند دستگاه آمبولانس مخصوص قرار گرفته بود به دانشگاه تهران و در انبوه جمعیت حاضر درخیابان انقلاب که بی‌تابانه منتظر شهدا بودند وارد شدند.
مردم با دیدن تابوت‌های پیکرهای حجاج فریاد مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر زائرکش سردادند و خشم خود را از این اقدام که ناشی از سوءمدیریت آل سعود می‌دانستند ابراز داشتند.
شعارهای؛ منا شده کرب و بلا مهدی بیا مهدی بیا، عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، مهدی صاحب‌زمان صاحب عزاست امروز، از دیگر شعارهای شرکت‌کنندگان در آیین تشییع پیکرهای حجاج بود.
این گزارش می‌افزاید پیکرهای جان‌باختگان منا دیروز تا بهشت‌زهرا تشییع شد.
در این مراسم جمعی از وزیران دولت قبلی و برخی شخصیت‌ها و مسئولان کشوری و لشکری شهدای تهرانی را مشایعت کردند.
حجت‌الاسلام محمدی ری‌شهری در این مراسم جنایات آل‌سعود را بدتر از جنایات رژیم صهیونیستی دانست و تاکید کرد: آل سعود با جنایت‌هایی که مدتی است در یمن و امروز در مکه و منا با زائران مرتکب می‌شود به پایان حاکمیت خود نزدیک شده است. متولی آستان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی تاکید کرد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند واقعا مصیبت بزرگی برای ملت عزیز ماست که جمعی از مسلمین حج‌گذار در حال احرام تشنه، گرسنه و مستاصل از دنیا رفتند.
این گزارش حاکی است مراسم بزرگداشت و یادبود جان‌باختگان مظلوم فاجعه منا از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) عصر دیروز برگزار شد.
تشییع جان‌باختگان منا در استان‌های کشور
مشهدالرضا که با 92 جان‌باخته بیشترین سهم را از جان‌باختگان منا به خود اختصاص داده است دیروز غرق در ماتم و عزا بود.
گزارش خبرگزاری‌ها از خراسان رضوی حاکیست 23 جان‌باخته مشهدی از نخستین گروه جان‌باختگان خراسانی فاجعه منا دیروز در میان حزن و اندوه زائرین و مجاورین امام رضا(ع) تشییع شدند. خانواده‌های جان‌باختگان منا و منسوبین آن‌ها که در میان جمعیت میان‌دار عزاداری برای قربانیان بودند تک به تک قربانیان خود را در آغوش گرفته و پس از مدیحه‌سرایی بالای سر آنها و لعن و نفرین آل سعود آن را تحویل جمعیت انبوه در انتظار برای تشییع می‌دادند.
بنابراین گزارش مشهدالرضا دیروز روز دیگری را تجربه کرد و صدای صلوات، بوی اسپند، عطر گل و شیرینی برای استقبال از  حاجیان دیروز به صدای شیون و نوحه مبدل گشته بود.
به گزارش ایرنا پیکرهای 23 جان‌باخته فاجعه منا از نخستین گروه از جان‌باختگان خراسانی فاجعه منا دیروز با سه دستگاه خودرو سنگین در حالی که بر روی آن‌ها عبارت «ضیوف‌الرحمن» نقش بسته بود از سوی ده‌ها هزار نفر از مردم مشهد مشایعت شد.
پیکرهای این جان‌باختگان با حضور وزیر کشور، استاندار خراسان رضوی و برخی مسئولان محلی دیگر پس از طواف در حرم رضوی و ادای نماز بر آنها، برای دفن به گلزار شهدای بهشت‌رضا مشهد و شهرستان‌های استان انتقال یافت.
بنابراین گزارش پیکر مطهر محسن حاجی حسنی کارگر قاری برجسته مشهدی و نفر نخست مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نیز پس از تشییع در جوارحرم مطهر رضوی آرام گرفت.
به گزارش خبرنگار کیهان از قم مردم ولایی و شهیدپرور استان قم دیروز 3 تن از جان‌باختگان فاجعه منا را با شکوه فراوان در خیابان‌های قم تشییع و سپس در گلزار شهدای علی‌ابن جعفر(ع) این شهر به خاک سپردند.
شهید حجت‌الاسلام علی گمارلو رئیس عقیدتی سیاسی پدافند هوایی بندر سیراف، سید محمدرضا روحانی فرزند آیت‌الله سیدمهدی روحانی و نیز حسین فقیهی از مسجد امام حسن عسگری از جمله این جان‌باختگان بودند.
در این مراسم که رئیس بنیاد شهید کشور از سوی رئیس‌جمهور و حجت‌الاسلام ملکا به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب و طلاب و فضلای حوزه علمیه قم از جمله اعضای جامعه مدرسین حوزه حضور داشتند پیکرهای جانباختگان در اطراف مضجع شریف حضرت معصومه(س) طواف داده شدند و حجت‌الاسلام علیرضا اعرافی امام جمعه قم بر پیکر آنان نماز خواند.
خبرگزاری ایرنا از مهاباد نیز گزارش می‌دهد که شهرستان مهاباد در این حادثه سه جان ‌باخته داشته که هر سه آنها برادر بودند. به گزارش ایرنا مراسم ترحیم سه برادر جان‌باخته مهابادی فاجعه منا روز شنبه در مسجد جامع این شهر با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان این شهرستان برگزار شد.
در این مراسم که در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار شد جمع کثیری از شهروندان مهابادی در میان آلام و حزن و اندوه فراوان خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی این حادثه شدند. بنابراین گزارش این سه برادر به همراه یکی از خواهرانشان به خانه خدا رفته بودند که هر سه برادر در این حادثه مفقود و جان خود را از دست دادند.
خبرنگار کیهان از اصفهان نیز گزارش داد آیین استقبال رسمی از پیکرهای پنج تن از قربانیان فاجعه منا صبح دیروز با حضور مسئولان استان اصفهان در فرودگاه آیت‌الله شهید بهشتی برگزار شد.
به گزارش ایرنا، پیکرهای این جان‌باختگان شنبه شب گذشته وارد فرودگاه شهید بهشتی اصفهان شده بود.
این پیکرهای مطهر روز گذشته به همراه پیکرهای 104 تن از جان‌باختگان ایرانی فاجعه منا وارد کشور شد.
قیصرعلی حیدری، شکراله خوشخویی، حسن شبانی، علی کریم‌لو و رحمت‌الله عموهادی از جمله قربانیان اصفهانی فاجعه منا هستند که پیکر آنها صبح دیروز در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان مورد استقبال مسئولان استان قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار کیهان از گرگان 11 تن از جان‌باختگان حادثه منا در گرگان تشییع شدند.
پیکر این افراد پس از عبور از خیابان پاسداران این شهر بر روی دستان مردم خونگرم این شهر به شهرهای خود انتقال یافتند.
در مراسم تشییع این قربانیان نیز سیدکاظم نورمفیدی طی سخنانی ضمن محکوم کردن اعمال خلاف آل سعود از مجامع بین‌المللی خواست تا تکلیف حاکم نالایق سعودی را به خاطر جنایت‌هایی که در روزهای اخیر علیه حاجیان جهان اسلام مرتکب شده است مشخص کنند.
گزارش خبرنگاران کیهان از شهرهای دیگر حاکی است در شیراز  نیز 15 جان‌باخته و 4 جان‌باخته دیگر در گیلان، پیکر 4 جان‌باخته هم در شهرکرد و 14 جانباخته نیزدر بروجرد و شهرهای اطراف تشییع و به خاک سپرده شدند.
این گزارش‌ها می‌افزاید پیکرهای مطهر سه نفر از جان‌باختگان فاجعه منا که متعلق به استان اردبیل بودند دیروز در میان اشک و اندوه مردم شهید پرور این استان تشییع و در بهشت‌زهرا(س) اردبیل به خاک سپرده شدند.
گزارش خبرگزاری صدا و سیما از بوشهر نیز حاکی است که پیکر پاک محمد خندان از حجاج استان بوشهر که در این حادثه هولناک جان خود را از دست داد دیروز در میان استقبال خانواده و مسئولان استانی این شهر تشییع و در بهشت صادق(ع) این شهر آرام گرفت.
خبرگزاری ایسنا نیز از سمنان خبر داد که هنوز هویت 5 تن از جان‌باختگان سمنانی در مکه و منا مشخص نشده است.
سیدعلی میرقاسم‌پور جانشین مدیرکل حج و زیارت استان  سمنان از انتقال پیکر یکی از حجاج‌ جان‌باخته استان سمنان در فاجعه منا به کشور خبر داد و گفت: به استثنای یکی از جان‌باختگان مکه و یکی از جان‌باختگان فاجعه منا هنوز پیکر هیچ‌کدام از جان‌باختگان حوادث مکه و منای استان سمنان شناسایی نشده‌اند.
وی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مرگ 7 جان‌باخته استان تایید شده است، اظهار کرد: سه تن از قربانیان سمنانی مربوط به حادثه جرثقیل مکه بوده که پیکر یکی از آنها شناسایی و پیکر دو تن دیگر هنوز شناسایی نشده است که در همین راستا نمونه خون بستگان این دو جانباخته برای آزمایش «DNA» به مسئولان ذیربط تحویل شده است.
وی با بیان اینکه انتقال پیکر این دو جان‌باخته حادثه مکه هنوز مشخص نیست، اضافه کرد: از آنجا که همه مسئولان سعودی درگیر مسئله فاجعه منا هستند، انتقال پیکرهای جانباختگان حادثه نخست همچنان نامشخص است.
میرقاسم‌پور با بیان اینکه پیکر سه تن از قربانیان فاجعه منا استان سمنان نیز شناسایی نشده است، افزود: مرگ این افراد تایید شده، اما پیکر آنها شناسایی نشده، لذا بعد از انتقال به کشور از طرق مختلف و از جمله آزمایش ‌DNA شناسایی و برای دفن تحویل خانواده‌های آنها خواهد شد.
اسامی 104 نفر از جان باختگان فاجعه منا
خبرگزاری تسنیم اسامی قربانیان فاجعه خونین منا که تاکنون 104 نفر از آنان وارد میهن اسلامی شده و تشییع و خاکسپاری شده‌اند را به شرح ذیل اعلام کرد:
ردیف - نام - نام‌خانوادگی - نام پدر - استان- کاروان
1- عبدالرسول ابراهیمی - مصیب - فارس - 24010
2- وحید اسلامی - محمد - فارس - 24019
3- احمد اسماعیلی‌چافی - ابراهیم - گیلان - 28159
4- نادعلی امینی علیایی - محمدامین - فارس - 24016
5- عزت‌اله ایزدی - سرمست - فارس - 24010
6- تازه گل آزمون - عراز - گلستان - 38017
7- محمد رحیم آقائی‌پور - علی - تهران
8- علی‌اکبر باغانی - محمد - خراسان رضوی - 19289
9- محمدابراهیم باقری - بابا‌محمد - خراسان شمالی - 40011
10- محمد باقری - محمد ابراهیم - خراسان شمالی - 40011
11- حسن باهرخواه - عباس - خراسان رضوی - 19373
12- محمدباقر بذارچمازکتی - عزیز - مازندران - 30278
13- اروجعلی برازنده شایق - ماشااله - اردبیل - 10003
14- عبداله براهویی‌ژند - روشن - گلستان - 38036
15- عطااله برزگر - محمدحسن - فارس - 24010
16- بالا اوغلان برگستان - غلام - اردبیل - 10116
17- رحمت‌الله بهمرام - عبدالعلیم - گلستان - 38017
18- محمدباقر بهمن‌زادگان جهرمی - بخشی - فارس - 24037
19- ابراهیم پوررستمی - اسماعیل - گیلان - 28159
20- حسین پیروی اکبرآبادی - زکی - فارس - 24016
21- علی تقوی‌طلب - حسین - خراسان رضوی - 19029
22- بی‌بی‌روشن تکه - کریم - گلستان - 38017
23- گزل تورانی - صالح‌بردی - گلستان - 38017
24- محمد جاتن - رمضان - خراسان رضوی - 19029
25- عزیز چاچ - احمد - آذربایجان غربی - 12012
ردیف - نام - نام‌خانوادگی - نام پدر - استان- کاروان
26- زلیخا حاجی‌زاده - عبداله - آذربایجان غربی - 12012
27- محسن حاجی‌حسنی کارگر - محمدمهدی - تهران - 49003
28- سیدحسین حجتی - سیدحسن - لرستان - 29012
29- عصمت حسامی - عباس - آذربایجان غربی - 12012
30- محمد حسن پورکرداسیابی - ذات‌الله - مازندران - 30278
31- سیداحمد حسینی - سیدمهدی - خراسان رضوی - 19033
32- سیدحسن حسینی - سیدابراهیم - خراسان رضوی - 19033
33- محمد حسینی - شعبان - فارس - 24016
34- قیصرعلی حیدری - صفی - اصفهان - 13053
35- احمد خادمی - کریم - فارس - 24016
36- محمد خندان - برجعلی - فارس - 24037
37- شکراله خوشخویی - هاشم - اصفهان - 13077
38- ابوالفضل خیرآبادی - علی‌اکبر - خراسان رضوی - 19033
39- محمدسعید دانش‌طلب - عبدالحسین - خراسان رضوی - 19373
40- هرمز داودی کورانی - عزیز - چهار محال و بختیاری - 18003
41‍- ابوالفضل دشتی - علی‌اصغر - خراسان رضوی - 19033
42- یوسف دولتی - عین علی - تهران - 17082
43- قربان بی‌بی دهقانپوراینچه‌برون - امان طغان - گلستان - 38017
44- محمد ابراهیم دهنوی - جبار - خراسان رضوی - 19029
45- امیر رحمت‌نیا - علی - خراسان رضوی - 19029
46- محمدمهدی رضاپور - محمدعلی - خراسان جنوبی - 39009
47 محسن رضایی - حسن - مازندران - 30005
48 سیدمحمدرضا روحانی - سیدمحمد مهدی - تهران - 17248
49- محمد روزبهانی - میرزاآقا - لرستان - 29013
50- اسمعیل روستایی - ابراهیم - فارس - 24037
51- محمدعلی روشنی - کاظم - لرستان - 29012
52- عبدالغفور - زراعت دوست - رمضان - خراسان رضوی - 19402
53- غلامحسین زردی - محمدتقی - خراسان رضوی - 19029
54- ولی زکایی - نبی - مازندران - 30028
55- معصوم زمانی‌ بوزندانی - کرم - البرز - 41023
56 - مریم سلطانی - حریم - آذربایجان غربی - 12012
57- محمدرضا سلیمانیان - غلامعلی - خراسان رضوی - 19029
58- غلامعباس سهیلی - خیراله - فارس - 24037
59- محی‌الدین سیدباقری - سیدفضل‌اله - فارس - 24019
60- غلامعلی شاهین - سلیمان - خراسان رضوی - 19029
61- حسن شبانی - عباس - اصفهان - 13077
62- سیدمحمود شجاعی آب‌بخشان - سیدمرتضی - لرستان - 29013
63- ابوالفضل شورابی - حسین - خراسان رضوی - 19029
64- ساراگل شیروانی - ملامراد - گلستان - 38017
65- علی‌اصغر صالحی گلسفیدی - حسین - گیلان - 28159
66- علی صرفی - محمدصادق - تهران - 49011
67- عیدی محمد عزیزی سورشجانی - عزیزالله - چهارمحال و بختیاری - 18003
68- حبیب‌الله عزیزی - حضرتقلی - گلستان - 38017
69- رحمت‌اله عموهادی - حسن - اصفهان - 13077
70- محمدتقی فرخاری - موسی - خراسان رضوی - 19033
71- محمدعلی فرخاری - محمدعلی - خراسان رضوی - 19033
72- حسن فهیمی - محمد - قم - 35195
73- محمدجواد فیاض - مهدیقلی - چهارمحال و بختیاری - 18003
74- غلامعباس قادری - غلامحسین - خراسان رضوی - 19373
75- هدایت قاسمی شورابی - محمد - مازندران - 30278
76- علی قنبری - قنبرعلی - مازندران - 30278
77- محمدرضا کارگر - حسین - یزد - 34178
78- عبداله کاظمی حاجی - تیمور - مازندران - 30005
 79- علی کریم‌لو - فتح‌اله - اصفهان - 13077
80- منصور کشفی ساقصلو - ممدولی - اردبیل - 10003
81- مجتبی گرجی - محمد ربیع - لرستان - 29012
82- علی گمارلو - حسین - بوشهر - 16133
83- عباس گودرزی - شیخ مراد - لرستان - 29013
84- غلامرضا گودرزی - علی‌رضا - لرستان - 29013
85- احمد لطفی - علی‌اکبر - خراسان رضوی - 19033
86- حبیب‌اله ماروسی - محمدولی - خراسان رضوی - 19033
87- ارازبی‌بی محمدالق - سلطان - گلستان - 38017
88- حسین محمدی - محمدرحیم - فارس - 24016
89- محمد ابراهیم مصطفی زاده طالش - خالق - گیلان - 28159
90- بگن‌بی‌بی مقدم اینچه‌برون - مامن - گلستان - 38017
91- نعمت‌اله منصوری - جان - فارس - 24037
92- مصطفی موسوی - مرتضی - لرستان - 29012
93- مرادعلی نصرالهی - اصغر - لرستان - 29013
94- غلامعلی نظری - نوروز - خراسان رضوی - 19373
95- احمد نظری‌پور - علی‌اکبر - خراسان رضوی - 19373
96- رجب نعمتی - سلمان - مازندران - 30028
97- فراحم نوری نوران - انشااله - اردبیل - 10003
98- بی‌بی‌فاطمه نیازمرادی - تاج - گلستان - 38017
99- عبدالمجید نیکروان - محمدحسین - تهران - 17248
100- نصرت‌اله واحدی - رحمت‌الله - فارس - 24037
101- محمدرضا واعظیان - قاسم - تهران - 49011
101- علی‌حسین ولی‌پور - محمدتقی - چهارمحال و بختیاری - 18003
103- سیدابوالقاسم یقطین - سیدکمال - فارس - 24019
104- ابوبکر یوسفی - علی - آذربایجان غربی - 12012
این گزارش حاکی است پیکر 110 جان‌باخته دیگر حادثه منا صبح دیروز وارد تهران شدند.