kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۱۴۴
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷

استقبال کاریکاتوریست‌های مطرح جهان از نمایشگاه «آیلان» (اخبار ادبی و هنری)

فراخوان نمایشگاه کاریکاتور و تصویرسازی «آیلان» با استقبال گسترده هنرمندان 39 کشور جهان مواجه شد که در میان شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه، اسامی مطرح‌ترین کاریکاتوریست‌های جهان نیز دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار کیهان، محمد حبیبی مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر بخش کاریکاتور نمایشگاه آیلان به اعلام جزئیات این نمایشگاه پرداختند.
شجاعی طباطبایی مدیرمسئول کیهان کاریکاتور در گفت وگو با کیهان اظهار داشت: نمایشگاه آیلان یک حرکت بشردوستانه در حمایت از پناهندگان سوری است. متأسفانه به خاطر کم‌توجهی‌های صورت‌گرفته به این انسان‌ها، ظلم‌های بسیاری به آنها شده و برخی از این پناهندگان نیز کشته شده‌اند که آیلان، کودک کرد سوری تبدیل به یک نماد شده است. این اتفاقات باعث شد تا برگزاری یک نمایشگاه اینترنتی در فضای مجازی را تدارک ببینیم و از هنرمندان جهان دعوت کنیم تا در این نمایشگاه شرکت کنند که خوشبختانه این دعوت، استقبال خوبی را در پی داشت.
وی اسامی کاریکاتوریست‌های مطرح شرکت کرده در نمایشگاه آیلان را به این شرح معرفی کرد: ریموند والدز از برزیل، هیکابی دمیرچی از ترکیه، آرس از کوبا، جیتت کوستانا از اندونزی، اری اوزیک از ترکیه، مارسین بوندارویچ از لهستان، رائد خلیل از سوریه، ناجی بناجی از مراکش، آنجل بولیگان از مکزیک، ناتالیا فورکات از برزیل، میروسلاو هاینوس از لهستان و ...
محمد حبیبی مدیرعامل انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس هم در گفت وگو با کیهان بیان کرد: در نمایشگاه «آیلان» 198 هنرمند از 39 کشور با 370 اثر شرکت کردند. از این تعداد 200 اثر کاریکاتور و بقیه تصویرسازی است.
وی درباره کشورهای شرکت‌کننده در این نمایشگاه هم گفت: ایران با 39 اثر، ترکیه با 30 اثر، سوریه با 25 اثر، برزیل با 22 اثر و اندونزی با 13 اثر پررنگ‌ترین حضور در این نمایشگاه را دارند. همچنین از کشورهای آمریکا، بلژیک، روسیه، هلند، یونان، هند، رومانی، صربستان، کلمبیا، کوبا، کوزوو، مجارستان و ... هم آثاری رسیده است.
حبیبی تصریح کرد: این استقبال خوب در شرایطی رخ داده که هیچ جایزه مالی به برگزیده‌ها داده نخواهد شد و تنها به سه نفر اول در هر رشته، تندیس و لوح تقدیر تقدیم خواهد شد که این نشان می‌دهد هنرمندان در دفاع از مظلوم هیچ‌گاه ساکت نمی‌نشینند.
وی گفت: کار داوری آثار تا پایان این هفته انجام می‌شود و سپس آثار برگزیده روی سایت «هنر مقاومت» قرار خواهند گرفت. همچنین در آینده، آثار برگزیده در قالب کتاب هم منتشر خواهد شد و نمایشگاهی از آنها برگزار می‌شود.