kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۰۸۴
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷

واکنش تامل‌برانگیز سناتورهای آمریکایی به سوالی درباره جنگ یمن

یک پایگاه تحلیلی آمریکا در گزارشی تاکید کرد با وجود نقض گسترده حقوق بشر و بمباران‌ یمن توسط سعودی‌ها، سناتورهای آمریکایی بنابه دلایلی روشن! حاضر به انتقاد آشکار از وضعیت حقوق بشر عربستان نیستند.

پایگاه تحلیلی «اینترسپت» که اخبار و اسناد مربوط به افشاگری‌های «ادوارد اسنودن» را منتشر می‌کند و «گلن گرینوالد» یکی از مسئولان آن در سال ۲۰۱۴ در خصوص افشاگری‌های «اسنودن» برنده جایزه پولیتزر برای خدمات عمومی شد، گزارش جالبی از نحوه برخورد و انتقاد سناتورهای آمریکایی از وضعیت حقوق بشر در عربستان و تجاوز سعودی‌ها به یمن منتشر کرده است. به گزارش فارس، پایگاه تحلیلی «اینترسپت» در این گزارش نوشت: «ظاهرا سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا تمایلی ندارند که به صورت آشکارا به انتقاد از وضعیت حقوق بشر عربستان بپردازند.»
طبق این گزارش، «عربستان یکی از همپیمانان آمریکا است که اعدام شهروندانش را تسریع بخشیده و هدایت ائتلافی را برعهده دارد که یمن را بمباران و هزاران غیرنظامی را می‌کشند. این رژیم همچنین از گروه‌های افراطی سنی در سوریه حمایت می‌کند.» این پایگاه تحلیلی سپس به نیروهای تحت رهبری عربستان اشاره کرد که یک مراسم عروسی را در یمن بمباران کردند و 131 غیرنظامی را در کسری از ثانیه قتل‌عام نمودند. این گزارش در ادامه می‌افزاید: « اما در نشست «ایده‌های واشنگتن» که به میزبانی نشریه «آتلانتیک» و موسسه «اسپن» برای بحث درباره مهمترین موضوعات جهان برگزار شد، اکثر نمایندگان کنگره حاضر نشدند درباره وضعیت حقوق بشر عربستان صحبت کنند.»
طبق این گزارش، «میت رامنی» نامزد سابق جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار «اینترسپت» درباره حملات هوایی عربستان به یمن و کشته شدن غیرنظامیان لبخند زد و گفت: «از آشنایی با شما خوشوقت هستم.» سناتور «کریس کونز» از دموکرات‌های ایالت «دیلاور»  هم اینگونه پاسخ داد  که «به عنوان بنیانگذار انجمن حقوق بشر سنا، فکر می‌کنم صرفنظر از محلی که در آنجا نقض حقوق بشر صورت می‌گیرد، ما می‌بایست به حقوق بشر در سراسر جهان توجه کنیم». خبرنگار اینترسپت گفته است: «وقتی از این سناتور آمریکایی خواستم به‌طور خاص درباره وضعیت حقوق بشر عربستان اظهارنظر کند، امتناع کرد و مسیر خود را به سمت ساختمان ادامه داد و این در حالی بود که هنوز تا آغاز سخنرانی زمان زیادی مانده بود.  سناتور «جان مک‌کین» نیز در پاسخ به سوالی درباره تلفات غیرنظامیان در بمباران یمن گفت: «شاید‌ آنها غیرنظامیان را بمباران می‌کنند که این در واقع درست نیست.»
این رسانه آمریکایی مستقل در انتها نتیجه گرفت، سناتورهای آمریکایی هیچ یک به خاطر منافعی که از جانب آل سعود به آنها می‌رسد، حاضر به یک انتقاد خشک و خالی از این خاندان هم نشدند!