kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۰۸۳
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷
هشدار بشار اسد به غرب

تفکر تروریستی مرز نمی‌شناسد تکفیری‌ها به اروپا هم خواهند رسید

رئیس جمهور سوریه درباره خطر گسترش تروریست‌ها در منطقه هشدار داد و گفت؛ تفکر تروریستی مرز سیاسی نمی‌شناسد و از منطقه به اروپا منتقل خواهد شد.

بشار اسد در مصاحبه اختصاصی با شبکه «خبر» به بررسی تحولات داخلی سوریه و مبارزه این کشور با تروریست‌ها پرداخت.
وی گفت: «کشورهایی که حامی تروریست هستند نمی‌توانند با تروریست مبارزه کنند. پس از یک سال و چند ماه از تشکیل ائتلاف مبارزه با تروریسم ما نتیجه‌ای را شاهد نبوده‌ایم بلکه دامنه تروریسم افزایش پیدا کرده است.
وی اظهار داشت: «هیچ وقت دزد نمی‌تواند نقش پلیسی را ایفا کند که حامی شهر است و کشورهایی که حامی تروریست هستند نمی‌توانند در میدان ریشه کنی تروریست وارد عمل شوند. این است ماهیت ائتلافی که می‌بینید.»
اسد گفت: «یک شاخص مهم دیگری هم هست، آمریکا و هم‌پیمانانش چگونه در جنگ علیه تروریست در سوریه و عراق وارد عمل شوند و این درحالی است که نزدیک‌ترین هم پیمانان آنان یعنی دولت اردوغان و اوغلو در ترکیه از تروریست‌ها حمایت می‌کنند و زمینه را برای عبور اسلحه، افراد و انتقال مبالغ هنگفت از طریق مرزهای مشترک به داخل سوریه فراهم می‌کنند.»
وی با استقبال از ابتکار روسیه در تشکیل ائتلاف منطقه‌ای نسبت به نتایج تشکیل این ائتلاف نیز ابراز امیدواری کرد.
اسد با اعلام اینکه «غربی‌ها غیرقابل اعتمادند» افزود: هیچ مسئول خارجی حق ندارد آینده نظام سوریه را مشخص کند تنها مردم سوریه حق دارند که درباره این مسائل اظهار نظر کنند.
وی در خصوص موضع عربستان در قبال نظام سوریه که خواستار براندازی نظام این کشور شده نیز گفت: اگر آنها از دموکراسی دم می‌زنند باید گفت که این کشور بدترین الگو است  و در سطح جهان عقب افتاده‌ترین است بنابراین سعودی‌ها نمی‌توانند در خصوص این مسائل در منطقه صحبت کنند.
بشار اسد درباره طرح ابتکاری ایران برای حل بحران سوریه نیز گفت: «وقتی که آقای ظریف به دمشق سفر کرد و وزارت خارجه دو کشور درباره چارچوب و جزئیات رایزنی کردند و دیدارهای دو کشور به منظور توافق و تدوین ابتکار عمل ادامه یافت. طرح ایرانی بسیار مهم و ضروری است و نقش ایران با ارائه این طرح از اهمیت برخوردار است و پس از توافق درباره جزئیات، اعلام خواهد شد.»
اسد در خصوص نقش ایران در دفاع از سوریه هم گفت: «رابطه‌ام با امام خامنه‌ای برادرانه است و علیرغم تفاوت سن روابط خوبی داریم. امام خامنه‌ای در سیاست راه امام خمینی را در پیش گرفته است. سیاست ایران از زمان پیروزی انقلاب ایران اینگونه بوده و هر روز ارتقا یافته است.»
وی با بیان اینکه «ایستادگی ایران در کنار سوریه خواسته مردم ایران نیز می‌باشد،» یادآور شد: «امام خامنه‌ای با رهنمودهای خود نقش مهمی در این رابطه دارد. مردم ایران مردمی ارزشمدار هستند و آرمانگرایی و وفادار بودن دو مؤلفه ایران است که در کنار مردم سوریه ایستاده است.»
رئیس‌جمهور سوریه با بیان اینکه «سوریه در جنگ تحمیلی علیه ایران یکی از اندک کشورهایی بود که در کنار ایران ایستاد،» گفت:‌ «امروز مردم و دولت ایران وفاداری را با وفاداری، صداقت را با صداقت و شفافیت را با شفافیت جبران می‌کنند.  وقتی از دیدگاه‌های روشن برخوردار باشید دشمنان نمی‌توانند شما را فریب دهند.»
اسد با اشاره به فتنه سال 88 در ایران اظهار داشت: «وقتی غرب درصدد آشفتگی در ایران برآمد برخی مقامات اروپایی به من گفتند حکومت ایران به زودی فرو خواهد پاشید، اما من در جواب گفتم این طرح شکست می‌خورد و همین طور هم شد. مردم و نظام ایران بر این طرح پیروز شدند، اما متاسفانه در کشورهای دیگر دنبال شد.»