kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۰۸۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶

روایت زائر انگلیسی خانه خدا از رفتار شرم‌آور عمال سعودی با حاجیان

زائر انگلیسی با انتشار یادداشتی در روزنامه گاردین، از تجربه خود در مراسم حج امسال گفته و نوشته است در سفر به عربستان، نشانی از اسلام را در رفتار میزبانان خود ندیده است.

تاکنون در مورد حاشیه‌های مراسم حج امسال و فاجعه منا روایت‌های زیادی منتشر شده است. اما روزنامه گاردین روایت جالبی را از زبان یکی از زائران انگلیسی در مکه منتشر کرده است که نشان‌دهنده بی‌کفایتی و برخورد نامناسب سعودی‌ها  منحصر به کشور خاصی نیست و عمال سعودی با تمام زوار رفتار شرم‌آوری دارند. به گزارش فارس، روزنامه گاردین در گزارشی به قلم یکی از شهروندان مسلمان انگلیسی که در مراسم حج امسال حضور داشته، نوشته است که مدیریت حج نیازمند «تغییرات جدی» است.
نویسنده این گزارش در ابتدا با توصیف شرایط سخت زوار در عربستان، نوشته است: «من که پدر و مادرم را در این سفر زیارتی همراهی می‌کردم، پیش از رسیدن به عربستان، تصور می‌کردم که یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان اسلام، می‌تواند حج را به خوبی سازماندهی کند. حالا که به انگلستان بازگشته‌ام، خدا را شکر می‌کنم که زنده مانده‌ام، هنوز از آنچه دیده‌ام، شوکه هستم. کاملا درک می‌کنم چرا صدها نفر بر اثر ازدحام جان خود را از دست دادند و فکر هم نمی‌کنم که بتوان «مشیت الهی» را بهانه کرد.» این زائر با اشاره به وخامت حال مادرش در اثر ازدحام جمعیت و ممانعت سعودی‌ها از کمک رسانی به وی می‌گوید به ماموران سعودی گفتم «اگر مادرم غش کند و اینجا بمیرد چه؟»، و مامور سعودی در پاسخ شانه‌هایش را بالا انداخت و گفت «اگر بمیرد، خوب مرده است دیگر!» نویسنده گزارش همچنین شرح داده است که حتی پرسنل خودروهای امدادی هم آموزش‌های لازم را ندیده بودند و بیشتر شبیه به راننده‌هایی بودند که لباس پزشکان را به تن داشتند، بدون آنکه بدانند باید چه کاری انجام دهند یا اینکه تجهیزات لازم را داشته باشند. بنابر اظهارات این زائر، رفتار و مهارت ارتباط نیروهای پلیس و افرادی که داخل و بیرون مسجد به کار گرفته شده بودند هم «اسفناک» بود: «در حالی که زواری از صدها کشور به آن جا می‌آیند، شاید تصور شود که امکان ارتباط به دست‌کم یک زبان جز عربی وجود دارد. اینکه نبود هیچ، حتی رفتار پرخاشگرانه آن‌ها که بر سر زواری که به آرام‌ترین لحن هم صحبت می‌کردند فریاد می‌کشیدند، هم غیرضروری بود و هم موجب آزرده شدن افراد می‌شد. تا به حال هیچ‌کس با من یا والدینم این‌طور صحبت نکرده بود. به نظر می‌رسید تنها چیزی که به این پلیس‌های بسیار کم سن و سال یاد داده بودند، این بود که در پاسخ به هر چیزی به عربی فریاد بکشند «نه» و هر وقت دلشان خواست، بدون هرگونه هشدار یا ارائه جایگزینی، مسیرها را مسدود کنند. روشن است که چنین کاری در هر مکان مذهبی‌، می‌تواند به بروز ازدحام و زیر دست و پا ماندن افراد منجر شود.» وی در پایان تاکید کرد: «من در مکه مسلمان زیاد دیدم، اما اسلام زیادی ندیدم. من از میزبانانمان مهربانی ندیدم، من ندیدم که نگران آسایش ما باشند. من به تمام مسلمانان، زائران و دیگران توصیه می‌کنم که این مسئله را به عنوان بخشی از حج نپذیرند، بلکه به انتقاد از آن بپردازند.»