kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۰۸۰
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶
افشاگر معروف آمریکایی:

بمباران بیمارستان قندوز پاسخ آمریکا به ائتلاف ضد داعش روسیه بود

یک خبرنگار آمریکایی حمله جنگنده‌های این کشور به بیمارستانی در «قندوز» را «هدفمند» خواند و گفت: «این حمله حامل پیام برای روسیه جهت متوقف کردن عملیات ضد داعش در سوریه بود.»


«گلن گرینوالد» خبرنگار مشهور آمریکایی که برای نخستین بار اسناد «ادوارد اسنودن» مامور پیشین سازمان جاسوسی آمریکا را در نشریه «گاردین» افشا کرده بود، طی یادداشتی در «اینترسیت» نوشت: «حمله آمریکا به بیمارستان قندوز افغانستان یک روز پس از هشدار واشنگتن به روسیه درباره حملات هوایی در سوریه، صورت گرفت.»
گرینوالد نوشت: «سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل دو روز پیش از واقعه قندوز اعلام کرده بود «از روسیه می‌خواهیم فورا حملات علیه مردم را در سوریه کنار بگذارد.» پس از این بود که آمریکا بیمارستان پزشکان بدون مرز را در شهر قندوز افغانستان بمباران کرد و شماری از پزشکان و بیماران را کشت و یا مجروح کرد.
البته گرینوالد که خبرگزاری فارس خبرش را گزارش کرده توضیحات بیشتری در این باره ندارد، اما به نظر می‌رسد که منظور وی این بوده است که ایالات متحده اگر بخواهد، به هر کاری می‌تواند دست بزند، حتی اگر بمباران یک بیمارستان باشد. برخی گزارش‌ها حاکی است در بمباران این بیمارستان حدود 200 پزشک، بیمار و پرسنل بیمارستانی کشته و شماری نیز زخمی شدند. هفته گذشته نیز  وقتی که جنگنده‌های سعودی یک جشن عروسی را در یمن بمباران کردند و 131 تن را کشتند، «سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل با این قتل‌عام مثل یک واقعه طبیعی برخورد کرده بود.
اما، علی‌رغم ذهنیتی که سران واشنگتن دارند، بمباران بیمارستان قندوز حتی صدای نهادهای سازمان ملل را هم درآورده است؛ «زید رعد حسین» مسئول امور حقوق بشر سازمان ملل، این حمله را تراژدی، توجیه‌ناپذیر و مجرمانه خواند و گفت: این نخستین بار نیست که چنین اتفاقی می‌افتد و در سال 2004 آمریکا نیز حمله مشابهی را در فلوجه (عراق) انجام داده و یک بیمارستان را با خاک یکسان کرد.
«بان کی‌ مون» دبیرکل سازمان ملل نیز حمله آمریکا به بیمارستان قندوز را محکوم کرد و خواستار تحقیقات بی‌طرفانه در این خصوص شد. «نیکولاس هیسم»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «من حمله مرگبار به اعضای پزشکان بدون مرز در قندوز را شدیدا محکوم می‌کنم.»
پیش از این شمار کشته‌های حمله فوق 200 نفر گزارش شد، اما بعدا رقم‌های تلفات و زخمی‌های این حمله، کمتر از رقم اولیه اعلام شد.
در پی افزایش فشارهای بین‌‌المللی، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا گفت این حادثه را تسلیت می‌گوید و منتظر نتایج تحقیقات پنتاگون در این رابطه است.