kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۰۵۷
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۱
نگاهی به سریال «آقا و خانم سنگی»

طنز سر کاری!

سعید رضایی
پخش مجموعه تلویزیونی «آقا و خانم سنگی» از شبکه پربیننده سه و در پربیننده‌ترین ساعت ممکن، یک تصمیم غیرمنطقی از سوی مدیران سیما محسوب می‌شود. چه، این سریال، به رغم پرداختن به برخی از مسائل روز نسل جوان کشور، به ویژه موضوع ازدواج اما اصلا توان جذب و همراهی مخاطب را ندارد. به طوری که بینندگان شبکه سه در شب‌های اخیر شاهد اثری نه چندان دلچسب و گیرا هستند. سریالی که قرار بوده کمدی باشد و لحظات شاد و مفرحی را ایجاد کند، اما در عمل تبدیل به یک طنز سر کاری شده است.
آسیب شناسی موانع سر راه نسل جوان برای ازدواج و تشویق خانواده‌ها به برگزاری ازدواج ساده و آسان، یکی از احتیاج‌های ضروری جامعه امروز ماست که باید برای آن کار فرهنگی کرد. سریال «آقا و خانم سنگی» هم با همین هدف ساخته شده است. این سریال، داستان دو جوان است که در دانشگاه به خاطر شباهت نام خانوادگی متوجه یکدیگر می‌شوند و پس از اینکه می‌فهمند با هم نسبت فامیلی دارند، تصمیم به ازدواج می‌گیرند. اما در این میان مشکلاتی سر راه آنها قرار می‌گیرد.
ایراد اصلی سریال «آقا و خانم سنگی» فقدان فراز و نشیب داستانی است. در هر قسمت، عملا هیچ اتفاق دراماتیکی در سریال رخ نمی‌دهد. یعنی قصه سریال، بسیار تخت و بدون عناصر لازم در یک درام است. عناصری چون تعلیق، گره، شخصیت‌پردازی، گره‌گشایی و ... در این مجموعه دیده نمی‌شود. همچنین این مجموعه قرار بوده که کمدی باشد، اما در عمل هیچ موقعیت کمدی در آن دیده نمی‌شود. به همین دلیل هم مخاطب، هیچ رغبتی برای دنبال کردن مجموعه ندارد. اگر چند قسمت را هم نبینیم باز هم هیچ تغییر ایجاد نمی‌شود. چون شخصیت پردازی در داستان صورت نگرفته است، ما با آدم‌های درون داستان ارتباط برقرار نمی‌کنیم. هیچ کدام از آدم‌های سریال برای مخاطب جذابیت ندارند. این در حالی است که مخاطب، اول باید با شخصیت اصلی یک سریال ارتباط برقرار کند و به او علاقه مند شود تا از کار تأثیر بپذیرد. این وضعیت درباره قسمت‌های اول سریال فجیع‌تر بود. یک سریال باید در همان قسمت نخست، با ارائه ماجراها و داستانی پرجاذبه و با ضرباهنگ خوب، مخاطب را مجذوب خود کند. اما سریال‌هایی چون «آقا و خانم سنگی» با شروع کند و بدریتم خود، نمی‌توانند بیننده را از میان این همه ابزارهای سرگرم کننده‌ای که این روزها در دسترس جوانان است به سمت خود جلب کنند.
در مضمون نیز، همه چیز به سطحی‌ترین شکل ممکن اتفاق می‌افتد. به جز موضوع ازدواج، هیچ حرف جدی دیگری در سریال «آقا و خانم سنگی» زده نمی‌شود. روابط آدم‌ها بسیار مغشوش و نامتوازن است. عدم رعایت احترام بزرگترها و تحقیر و تخریب شخصیت دیگران بطور مکرر در طول داستان اتفاق می‌افتد. برخوردهای تحقیرآمیز با دوستان و همکلاسی‌ها، بدرفتاری با نزدیکان و اعضای خانواده و بی‌حرمتی دانشجوها به نگهبان خوابگاه، با سریالی که هدفش فرهنگسازی برای نسل جوان است، هیچ همخوانی ندارد.مدیران سیما و به ویژه مدیریت شبکه سه سیما حتما قبول دارد که در این زمانه، مخاطب جوان صداوسیما به برنامه‌هایی با محتوای غنی‌تری نیاز دارند.