kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۰۴۷
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸

۷ توصیه خصمانه اندیشکده هریتیج به دولت بعدی آمریکا درباره توافق هسته‌ای

اندیشکده آمریکایی «هریتیج» در گزارشی علیه جمهوری اسلامی ایران، هفت توصیه خصمانه به رئیس‌جمهور آمریکا ارائه کرد.

اندیشکده آمریکایی «هریتیج» با انتشار مقاله‌ای به قلم «جیمز فیلیپس» محقق ارشد امور خاورمیانه (غرب آسیا) به رویکرد رئیس‌جمهور آینده این کشور برای مقابله با ایران پرداخته است.
در این مقاله ضمن انتقاد شدید از توافق هسته‌ای و بیان همسان بودن آن با توافق هسته‌ای با کره شمالی که به دستیابی آنها به بمب هسته‌ای انجامید، آمده است: «شکست کنگره در جلوگیری از اجرای توافق توسط دولت اوباما به این معنا است که آمریکا حداقل در حال حاضر زیر بار توافقی بد رفته است. اما رئیس‌جمهور آینده نباید منفعلانه توافق مخاطره‌آمیز اوباما با تهران را به عنوان عملی انجام شده بپذیرد.
 رئیس‌جمهور آینده آمریکا باید بلافاصله به هرگونه نقض توافق توسط ایران و یا ادامه حمایت از تروریسم توسط این کشور و یا دیگر سیاست‌های خصمانه به عنوان دلیلی برای لغو توافق استناد نماید؛ دولت بوش نیز در مواجهه با توافق بدی که توسط دولت کلینتون مذاکره شده بود، در نهایت از هر دو توافق (Agreed Framework) [میان آمریکا و کره شمالی] و پیمان کیوتو [در رابطه با گازهای گلخانه ای] سر‌ باز زد.»
به گزارش جام نیوز،  در ادامه این مقاله خصمانه آمده است: «رئیس‌جمهور آینده به جای تایید این توافق خطرناک که اقتصاد ایران را تقویت کرده، تجهیز نظامی این کشور را تسهیل کرده و راه دستیابی آن به بمب هسته‌ای را هموار می‌کند، باید تلاش‌ها برای جلوگیری از نفوذ ایران را افزایش دهد.
 رئیس‌جمهور آینده باید پس از ورود به دفتر کار بلافاصله پایبندی ایران به توافق موجود را مورد بررسی قرار داده و همچنین رفتار این کشور در حمایت از تروریسم، خرابکاری در دولت‌های همسایه و حمله به متحدان آمریکا از سوی ایران را زیر نظر بگیرد؛ هر مدرکی مبنی بر تقلب ایران در توافق یا ادامه فعالیت‌های خصمانه علیه آمریکا و متحدانش باید به عنوان دلیلی موجه برای لغو توافق هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.»
 این اندیشکده آمریکایی پیگیری اقدامات زیر از سوی دولت آینده آمریکا را برای مقابله با ایران ضروری عنوان می‌کند:
 1. گسترش تحریم‌ها علیه ایران: دولت جدید باید فورا تمامی تحریم‌های ایالات متحده که براساس توافق وین به حالت تعلیق درآمده را مجددا اعمال نماید و با همکاری کنگره برای افزایش تحریم‌ها اقدام کرده و بر برنامه هسته‌ای ایران، حمایت این کشور از تروریسم، برنامه موشک‌های بالستیک، دخالت در سوریه، عراق و یمن، نقض حقوق بشر و نگهداری چهار گروگان آمریکایی در این کشور تمرکز کند.
 دولت آینده باید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به عنوان سازمانی تروریستی خارجی معرفی کرده و هرگونه شرکت غیرایرانی را در صورت تجارت با آن تحت تحریم‌های گسترده قرار دهد.
 2. تقویت نیروهای نظامی آمریکا برای ارائه بازدارندگی بیشتر مقابل گریز هسته‌ای ایران: باید گفت که در نهایت هیچ توافق‌نامه نمی‌تواند مانع از گریز هسته‌ای ایران شود. بهترین بازدارنده در مقابل دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای، چشم انداز حمله نظامی پیشگیرانه آمریکا است. این تصادفی نیست که پس از حمله آمریکا به افغانستان و عراق و سرنگون کردن دولت‌های متخاصم، ایران بسیاری از جنبه‌های برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را در سال 2003 متوقف کرد.
 3. تقویت روابط آمریکا با متحدین به ویژه اسرائیل: توافق هسته‌ای تاثیر مخربی بر روابط دوجانبه آمریکا با متحدان مهم خود در خاورمیانه به ویژه کشورهایی که تهدید بیشتری از جانب ایران احساس می‌کنند مانند اسرائیل و عربستان سعودی داشته است. دولت آینده به جای قربانی کردن منافع متحدان به اشتیاق در آغوش کشیدن ایران، آنچنان که دولت اوباما عمل کرد، باید اولویت را به حفاظت از منافع امنیتی حیاتی آمریکا و متحدانش اختصاص داده و با جلوگیری و مهار ایران، توازن مطلوب قدرت در منطقه را حفظ نماید.  
 4. اختصاص اولویت بالا به دفاع موشکی: نیروی موشک‌های بالستیک ایران که بزرگ‌ترین قدرت موشکی خاورمیانه است، تهدیدی روز افزون برای همسایگان این کشور است. واشنگتن باید برای تقویت دفاع موشکی اسرائیل و کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] به آنها کمک کند تا یک ساختار دفاع موشکی یکپارچه و چند لایه برای کند کردن تهدید موشکی ایران ایجاد نمایند.
 5. جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای: در طی مدت پنج دهه، واشنگتن با گسترش فناوری‌های حساس هسته‌ای از جمله غنی‌سازی اورانیوم حتی برای متحدانش مخالفت کرده است. در واقع دولت اوباما با استثنا قائل شدن برای ایران که اقدامی نابخردانه بود، برنامه غنی‌سازی غیرقانونی در کشوری سرکش را تصدیق کرد و شرایطی بهتری از آنچه فورد و کارتر در غنی‌سازی اورانیوم در اختیار شاه ایران در دهه 70 قرار دادند در اختیار جمهوری اسلامی گذاشت. دولت آینده برای جلوگیری از مسابقه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه باید به تمامی کشورها اطمینان دهد که برای جلوگیری از دستیابی ایران و بازداشتن تهدید نظامی ایران علیه منافع آنها به اقدام نظامی متوسل خواهد شد.
 6. گسترش تولید نفت و گاز داخلی و لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا برای کاهش قیمت‌های جهانی: این اقدام نه تنها برای اقتصاد آمریکا و موازنه تجاری ما سودمند خواهد بود بلکه همچنین قیمت جهانی نفت و درآمدهای ایران از صادرات نفت را مقداری کاهش داده و در نتیجه قدرت حکومت ایران برای تامین مالی تروریسم، خرابکاری و توسعه نظامی را پایین می‌آورد.
 7. مذاکره برای دستیابی به توافقی بهتر با ایران: دولت اوباما در مذاکرات با قدرت ظاهر نشد و اینگونه به نظر می‌رسید که او بیشتر از تهران خواهان توافق هسته‌ای است. این موضوع اهرم چانه زنی را در اختیار ایرانیان قرار داد که آنها هم زیرکانه از آن استفاده کردند. دولت اوباما شرایط موجود را با کم اهمیت جلوه دادن گزینه نظامی بدتر از پیش کرد و با کاهش تحریم‌ها پس از توافق موقت، انگیزه ایران برای ارائه امتیازات بیشتر را کاهش داد.
 پایان مخالفت‌های ادعایی نتانیاهو با برجام
به گزارش فارس، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت: مقام‌های ارشد دولت آمریکا سخنرانی روز پنجشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در صحن مجمع عمومی سازمان ملل را به منزله اعلام آمادگی وی برای پایان دادن به مخالفت‌های ادعایی با توافق هسته‌ی ایران و آغاز رایزنی درباره دوران پسا «برجام» تعبیر کرده‌اند.
 دیدار ظریف و کری در نیویورک
به گزارش خبرگزاری‌ها، جان کری، وزیر خارجه آمریکا و محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نیویورک دیدار کردند. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد دو طرف در این دیدار درباره روند اجرای برجام رایزنی کردند.
رویترز نیز در گزارشی به نقل از یک مقام ایرانی اعلام کرد: کری و ظریف درباره بحران سوریه و حملات هوایی مسکو در این کشور نیز گفت‌وگو کرده‌اند.
تایمز اسرائیل در گزارشی نوشت: جمهوریخواهان و آیپک در حال بررسی حمایت از لایحه افزایش نظارت کنگره بر اجرای برجام هستند.
لایحه مذکور در صورتیکه ایران در تروریسم نقش ایفا کرد]ادعای این رسانه صهیونیستی درخصوص نقش ایران در تروریسم، به دلیل حمایت از محور مقاومت، مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی و دفاع از تمامیت ارضی کشورهای همسایه می‌باشد[ اعمال تحریم‌ها علیه این کشور را سرعت می‌بخشد.
این رسانه صهیونیستی افزود: گزارش جامع درباره فعالیت‌های ایران، افزایش قدرت تحریم‌های غیرهسته‌ای رئیس‌جمهور و تقویت همکاری اطلاعاتی و امنیتی بی‌سابقه آمریکا با اسرائیل گام‌هایی هستند که توافق هسته‌ای را تقویت می‌کند.
 بحران سوریه آزمونی برای ایران است!
«فدریکا موگرینی» در یک مصاحبه با تکرار ادعاهای غربی‌ها درباره بحران سوریه، خواستار فشار ایران و روسیه برای ایجاد دولت انتقالی در سوریه شد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با واشنگتن پست گفت: اگر ما خواهان آمدن رژیم(سوریه) به میز مذاکره برای یک دولت انتقالی هستیم باید بر روی آن از طریق آنهایی که روی آن نفوذ دارند فشار بیاوریم که آنها همان روسیه و ایران هستند. موگرینی افزود: بحران سوریه آزمونی برای ایران است.
مقامات غربی در پی آن هستند تا به بهانه برجام، سیاست‌های سلطه‌جویانه خود در منطقه را تشدید کنند.