kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۹۸۸
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۱
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

15 هزار هکتار از اراضی جنگلی سالانه در آتش می‌سوزد

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: سالانه بین 15 تا 16 هزار هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی کشور در آتش می‌سوزد.

خداکرم جلالی، در گفت‌وگو با ایرنا افزود: 95 درصد علل آتش‌سوزی‌ها مربوط به عوامل انسانی و پنج درصد نیز به دلیل حوادث طبیعی، نظیر رعد و برق و خشکیدگی درختان است.
به گفته وی، روشن کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع، انداختن ته سیگار روشن در عرصه‌ها و عوامل انسانی دیگر، بالاترین درصد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی، در خصوص قاچاق چوب جنگلی و زغال نیز گفت: در شش ماه نخست امسال دو هزار و 700 متر مکعب چوب و زغال قاچاق در کشور کشف و ضبط شد.
جلالی یادآور شد: با مشارکت بخشی جوامع محلی جنگل‌نشین و مراقبت از جنگل‌ها، میزان برداشت از جنگل‌ها روند کاهشی را دارد.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره آفت جنگلها و خشکیدگی بلوط‌ها نیز گفت: خشکیدگی جنگل‌های حوزه زاگرس به دلیل دو بیماری زغالی و سوسک چوب خوار از سال 88 شروع و تا سال 92 تداوم داشت.
جلالی یادآور شد: بیماری زغالی و سوسک چوب‌خوار در یک میلیون و 130 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس مشاهده شد که با اقدامات کارشناسانه و پیگیری‌های مداوم، این بیماری‌ها کنترل شد و در سال 93 و حتی سال 94 موارد این بیماری کنترل و از بروز آن جلوگیری شد.
به گفته وی، به منظور جایگزینی مناطق آلوده، طرح‌های نهال‌کاری و آبخیزداری انجام شد و این طرح باید تا پنج سال تداوم داشته باشد.
جلالی، در خصوص پدیده‌ای با عنوان «جنگل خواری»‌ نیز گفت: تصرف جنگل از سوی افراد و دستگاه‌های دولتی برای اجرای طرحهای عمرانی و معدنی به حداقل رسیده است.
به گفته وی، گاهی تغییر کاربری در عرصه‌های جنگلی وجود دارد که در عرصه‌های مستثنیات انجام می‌شود.
جلالی گفت: هیچ دستگاه یا شخصی حق ساخت و ساز در عرصه‌های جنگلی را ندارد و در صورت مشاهده ساخت و ساز در عرصه‌های جنگلی، خاطیان به قوه قضائیه معرفی می‌شوند.
به گفته وی، هم‌اکنون مساحت جنگل‌های ایران حدود 14 میلیون و 300 هزار هکتار است که در پنج منطقه رویشگاهی می‌باشد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی از طرح مشارکتی در جنگلهای بازفت که با همکاری اداره کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری و موسسه بین‌المللی «جایکا» در جنگل‌های بازفت در حال اجراست، دیدن کرد. این پروژه در راستای مدیریت و حفظ و احیای جنگل و مرتع و کمک به معیشت مردم و افزایش درآمد جنگل‌نشینان از سال 2010 در حال اجراست و مدت 5 سال آن به اتمام رسید اما دو سال دیگر تمدید شد.