kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۹۷۱
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲
پس از عربستان

اسناد عادی‌شدن روابط امارات با رژیم صهیونیستی هم رو شد

پس از افشای عادی شدن روابط عربستان و رژیم صهیونیستی یک مرکز تحقیقاتی عربی نیز اسناد فعالیت‌های امارات برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را منتشر کرد.

با گذشت زمان اسناد جدیدی از تلاش برخی کشورهای مرتجع عربی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی افشا می‌شود. هنوز چند ماهی از انتشار خبر نزدیکی عربستان به اسرائیل نگذشته است که اسناد روابط پشت پرده امارات با رژیم صهیونیستی نیز منتشر شد. به گزارش ایرنا،  پایگاه خبری «امارات 71» دیروز گزارشی را از یک مرکز تحقیقاتی - مطالعاتی منتشر کرد که در آن به تلاش ابوظبی و تل آویو برای عادی‌سازی روابط از سال‌ها قبل اشاره دارد. این مرکز تحقیقاتی در گزارش سالانه 2015 میلادی خود به ارائه اطلاعاتی از سیاست‌های امنیتی و سیاسی امارات در داخل و خارج و در بخشی از آن به عادی‌سازی روابط بین این کشور با رژیم صهیونیستی پرداخته است.
در این گزارش آمده است: «امارات درست یک ماه پس از جنگ 2008 و 2009غزه به تنیس باز اسرائیلی ویزای ورود به مسابقات قهرمانی دبی را داد و برای اولین بار پرچم رژیم صهیونیستی در ابوظبی برافراشته شد. همچنین تعدادی از مسئولان رژیم صهیونیستی در نشست بین‌المللی سازمان‌های انرژی اتمی در ابوظبی در سال 2010 شرکت کردند و «عوزی لانداو» وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی به عنوان اولین وزیر این رژیم بطور رسمی و علنی از امارات دیدار کرد. این مرکز تحقیقاتی موضوع ترور فرماندهان حماس در دبی را هم با سفر این وزیر اسرائیلی مرتبط دانست و نوشت: «تنها سه روز بعد از سفر «عوزی لانداو» به امارات، رژیم صهیونیستی به ترور فرماندهان گروه حماس مثل «محمود المبحوح» در دبی دست زد.»
روزنامه هاآرتص نیز در دسامبر 2014 میلادی از برقراری خط هوایی مخفیانه و خصوصی بین یک کشور عربی خلیج فارس با رژیم صهیونیستی خبر داده بود که البته منابع اسرائیلی آنرا بعدها تایید کردند طبق این اسناد آن کشور عربی همان امارات است. همچنین شرکت «ای جی تی» رژیم صهیونیستی، قرارداد همکاری با شرکت‌های اینترنتی و روزنامه‌های امارات از سال 2008  را منعقد کرد. این مرکز مطالعاتی عربی با اشاره به اسناد ویکی‌لیکس نوشت: «اسناد معتبری وجود دارد که از وجود روابط شخصی و دوستانه نزدیک بین «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات و «تزیپی لیونی» وزیر خارجه وقت این رژیم حکایت دارد.»
پیش از این نیز اسنادی از عادی شدن روابط عربستان با اسرائیل منتشر شد. روزنامه معاریو اخیرا در گزارشی نوشت: «تل‌آویو و ریاض از سال ۲۰۱۴، پنج دیدار محرمانه داشته‌اند.»