kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۹۶۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲
منابع خبری اعلام کردند

نخستین عملیات مشترک روسیه، حزب‌الله و سوریه علیه داعش به زودی آغاز می‌شود

منابع خبری اعلام کردند که قرار است به زودی بزرگ‌ترین نبرد زمینی ارتش سوریه و حزب‌الله با پشتیبانی هوایی روسیه در شمال سوریه آغاز شود.

برخی منابع خبری در سوریه می‌گویند اطلاعاتی به آنها رسیده که نشان می‌دهد ارتش سوریه و رزمندگان حزب‌الله با پشتیبانی جنگنده‌های روسی به زودی عملیات بزرگی را با هدف پاکسازی شمال سوریه از لوث وجود تکفیری‌ها آغاز می‌کنند.
به گزارش فارس، به نقل از یک شبکه خبری لبنانی، منابع نظامی سوری گفته‌اند که هدف از این عملیات تأمین امنیت مناطق شمالی سوریه و خروج تروریست‌ها از این مناطق است.
پیش از این نیز روزنامه لبنانی السفیر از آمادگی ائتلاف چهارجانبه روسیه، سوریه، حزب‌الله و ایران برای مقابله با تروریست‌ها خبر داده بود.
روسیه از چهارشنبه گذشته حملات هوایی علیه داعش را در سوریه آغاز کرده است. براساس اعلام وزارت دفاع روسیه تاکنون بیش از 30 هدف از تکفیری‌ها در خاک سوریه و در استان‌های حماه، حمص و لاذقیه بمباران شده است.
از سوی دیگر فرمانده واحد یگان زرهی در حومه استان حماه اعلام کرد به زودی عملیات وسیعی در منطقه حماه برای آزاد کردن این مناطق از تروریست‌ها آغاز خواهد شد.
به گفته این مقام نظامی ارتش سوریه، این «عملیات گسترده» با مشارکت جنگنده‌های روسی و در جنوب حماه برگزار خواهد شد.
همزمان با انتشار چنین گزارش‌هایی ولید معلم، وزیر خارجه سوریه اعلام کرد ارتش سوریه به زودی جهان را غافلگیر خواهد کرد.»
وی ضمن استقبال از عملیات هوایی ائتلاف روسیه علیه مواضع تروریست‌ها در سوریه گفت: «چگونه است که برخی کشورها جنایات تروریست‌ها و سرودست بریدن‌ها را قبول می‌کنند ولی ادعای حمایت از مردم سوریه را دارند و برای مبارزه با تروریست‌ها کاری نمی‌کنند.»
در همین رابطه خبرگزاری اسپوتینیک نیز به نقل از نشریه «نشنال اینترست» اعلام کرد نقش اصلی در عملیات هوایی نظامیان روسی در روسیه احتمالاً توسط جنگنده‌های زرهی «سوخو 25 اس ام» ایفا می‌شود و این جنگنده‌ها به ویژه در عملیات مشترک ارتش سوریه و نیروهای روسی به کار گرفته می‌شود.
این نشریه افزود: «این جنگنده‌ها مؤثرترین راه در پشتیبانی از نیروهای دولتی سوریه در مبارزه با گروه تروریستی داعش هستند.» برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که دست‌کم 50 جنگنده روسی در فرودگاهی در حومه لاذقیه مستقر شده‌اند تا در هنگام عملیات از آنها استفاده شود.
عملیات هوایی روسیه و سوریه علیه تروریست‌های داعش پس از گذشت چهار روز باعث شده که عده زیادی از تروریست‌های تکفیری از ترس این حملات به عراق یا خارج از مرزهای سوریه فرار کنند. حیدر عبادی، نخست‌وزیرعراق نیز رسماً از ائتلاف روسیه خواسته علیه تکفیری‌ها در عراق وارد عمل شود.
سایر رویدادها
* معاون صدراعظم آلمان تأکید کرد غرب به روسیه در حل بحران سوریه و دیگر بحران‌های جهانی نیاز دارد.
* باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت: اقدام پوتین در سوریه اشتباه است اما آمریکا با روسیه سر جنگ ندارد.
* رئیس جمهور چچن درباره اعزام نیرو به سوریه و جنگ با داعش اعلام آمادگی کرد.
* شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت، علت نگرانی آمریکا از عملیات نظامی روسیه در سوریه این است که داعش ساخته و پرداخته خود آمریکاست.