kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۹۶۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
دویچه وله ‌خبر داد

خودنمایی شکاف بین ژرمن‌ها 25 سال پس از اتحاد دو آلمان

علی‌رغم گذشت 25 سال از فروپاشی دیوار برلین، هنوز از نظر ذهنی میان مردم بخش‌های شرقی و غربی آلمان وحدت ایجاد نشده است.

به گزارش ایسنا،‌ روزنامه «دویچه‌وله» به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد اتحاد دو آلمان (3 اکتبر - 11 مهرماه) نوشت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته پس از گذشت این 25 سال حس جدایی میان مردم شرق و غرب این کشور همچنان خودنمایی می‌کند. بر اساس این تحقیقات که «انستیتوی جمعیت و توسعه برلین» انجام داده است، زندگی طولانی در نظام‌های سیاسی و اقتصادی بسیار متفاوت، باعث شده است که علی‌رغم گذشت این همه سال، هنوز تاثیرات این جدایی باقی بماند و جنبه‌های افتراق میان ساکنان شرق و غرب بیش از جنبه‌های اشتراک آنها همچنان به موجودیت خود ادامه دهد.
در این گزارش همچنین می‌خوانیم صدر اعظم و رئیس‌جمهور آلمان اهل منطقه شرق آلمان هستند نزدیک به یک چهارم مردم ساکن شرق نیز ساکنان بخش غربی آلمان را افراد «از خود راضی» می‌دانند.
از نگاه مردم غرب آلمان نیز شرقی‌ها افرادی «پرتوقع» و «ناراضی» هستند.
مدیر انستیتوی برلین، می‌گوید: «نتیجه این پژوهش خود ما را هم متعجب کرد. در مورد رشد جمعیت، نیروی اقتصادی، مالکیت، ارث یا بزرگی واحدهای کشاورزی همه جا هنوز مرزهای قدیمی به چشم می‌خورد.»
طبق پژوهش یاد شده، مردم آلمان شرقی از لحاظ ساعات کار، طولانی‌تر از مردم آلمان غربی کار می‌کنند، اما درآمدشان کمتر از آنهاست، یعنی به طور متوسط فقط سه چهارم درآمد آنها را دارند. در برابر، میزان بازدهی در غرب آلمان بیشتر است. انستیتوی برلین علت این تفاوت را واحدهای کوچک اقتصادی می‌داند که پس از فروپاشی جمهوری دموکراتیک آلمان به وجود آمدند.
هر ساله مردم آلمان روز سوم اکتبر (11 مهر) را به مناسبت وحدت دو آلمان جشن می‌گیرند. اولین جشن در سال 1990 برگزار شد.