kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۵۱۴
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰
در جلسه غیرعلنی انجام شد

بررسی فاجعه منا در مجلس با حضور وزرای کشور و ارشاد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه غیرعلنی دیروز خود فاجعه منا را با حضور وزیران کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از حضور در نشست غیرعلنی مجلس با بیان این که دولت سعودی نسبت به صدور ویزای مقامات ایرانی اقدام نمی‌کند، گفت: احتمالا تنها با سفر وزیر بهداشت به مکه موافقت شود.
به گزارش فارس، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حادثه منا و اعزام هیئتی از ایران برای بررسی وضعیت زائران ایرانی در عربستان گفت: صدور ویزا برای هیئت ایرانی جهت اعزام به عربستان همچنان با مشکل مواجه است. به نظر می‌رسد دولت سعودی تعمد دارند که مقامات جمهوری اسلامی را به کشورشان راه ندهند.
رد ملاقات وزیر امور خارجه عربستان با ظریف
وی با بیان اینکه محمدجواد ظریف در نیویورک مسئله را پیگیری می‌کند، اظهار داشت: وزیر امور خارجه در نیویورک درخواست ملاقات با وزیر امور خارجه عربستان داشته که این درخواست با سردی و عدم موافقت این مقام سعودی مواجه شد.
جنتی با تاکید بر اینکه رفتارهای مقامات سعودی حاکی از آن است که عمدا اجازه ورود به مقامات ایرانی به عربستان را نمی‌دهند، ادامه داد: با این حال ممکن است تنها سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان کشور تنها برای اقدامات پزشکی اجازه ورود به عربستان را داشته باشد. ظاهرا با حضور وزیر بهداشت در عربستان موافقت کردند.
وضعیت مفقودین سه روز دیگر
 مشخص می‌شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: البته ما فشار خود را به دولت عربستان برای اعزام هیئت ایرانی به این کشور وارد می‌کنیم و دریافت ویزا را پیگیری خواهیم کرد.
وی اظهار داشت: از زمانی که به مکه منتقل شده‌اند، مشخص است که زائران در کدام هتل و کاروان بودند. ظرف 3 روز آینده وضعیت مفقودین مشخص خواهد شد و آمار جانباختگان به طور دقیق برآورد می‌شود.
وظیفه استانداران در رسیدگی
 به خانواده‌های فاجعه‌دیده
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به جلسه غیرعلنی دیروز مجلس گفت: وزیر کشور در جلسه غیرعلنی عنوان کرد که همه استانداران، شورای امنیت کشور و شورای تامین استان‌ها وظیفه رسیدگی به خانواده‌های آسیب‌دیدگان و کشته‌شدگان در حادثه حج را بر عهده دارند و اعلام آمادگی خود را برای این مسئله عنوان کرد.
وی با اشاره به اظهارات وزیر ارشاد در جلسه غیرعلنی افزود: وزیر ارشاد در جلسه آماری از کشته‌شدگان، مجروحین و مفقودشدگان در حادثه منا را به نمایندگان ارائه کرد.
نادر فریدونی نماینده مردم فیروزآباد در مجلس نیز گفت: امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس برنامه فعلی ایران را بازگرداندن سالم بیش از 60 هزار حجاج ایرانی عنوان کرد.
مقصر واقعی حادثه منا دولت سعودی است
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از نشست غیر علنی دیروز طی سخنانی گفت: امروز امت اسلامی و ملت بزرگ ایران عزادارند.
وی حادثه رخ داده در منا را دردناک توصیف کرد و اظهار داشت: گزارش‌ها نشان می‌داد دولت سعودی در این ماجرا مقصر واقعی است، آنها در این ماجرا دچار غفلت و سوءمدیریت شدند.
لاریجانی اضافه کرد: متأسفانه ابعاد این ماجرا نشان می‌دهد بر انجام امور سهل‌انگاری شده و پس از حادثه نیز خدمت‌رسانی مؤثر صورت نگرفته است البته در همان زمان تدبیر لازم برای ‌آن حادثه اندیشیده نشده تا جلوی تبعات گرفته شود.
وی به دولت سعودی توصیه کرد به جای پاشیدن نمک بر روی زخم داغدیدگان اقدامات لازم را انجام دهد، اظهار داشت: دولت سعودی باید تنبه پیدا کند؛ در واقع وضعیت درست این است که زمینه لازم برای یک شرایط مطلوب فراهم شود و اگر در چنین وضعیتی حادثه‌ای رخ داد یا باید تلاش کرد تبعات آن را کاهش داد و یا از بین برد.
سعودی‌ها به فکر فراموشی
 گناه بزرگ خود هستند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز با صدور بیانیه‌ای بر آشکار بودن سوءمدیریت و بی‌کفایتی مدیران سعودی در شکل‌گیری حادثه منا تأکید کرده و خواستار اعزام هیئت حقیقت‌یاب برای بررسی علت حادثه شدند.
نمایندگان مجلس در این بیانیه با تاکید بر بی‌کفایتی مدیران سعودی در شکل‌گیری حادثه منا تصریح داشتند: حکام سعودی درصدد فراموش شدن این گناه بزرگ از ذهن مسلمانانند.
مصوبات نمایندگان
وکلای ملت در جلسه علنی دیروز به کلیات طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی و فرزندان شهدای غیرایرانی رای مخالف دادند.نمایندگان همچنین مجتبی رحماندوست و مهدی عیسی‌زاده را برای عضویت در شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت برگزیدند.
خبر دیگر این که طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست علنی دیروز با 13 امضا اعلام وصول شد.