kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۴۹۶
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶
ادامه پنهان‌کاری سعودی‌ها با جنگ روانی رسانه ای

وزیربهداشت: ادعای مسمومیت حجاج با گاز سمی بررسی می‌شود

وزیر بهداشت درباره گمانه‌های مطرح شده در این خصوص که حجاج به دلیل گاز سمی دچار حادثه و مسمومیت شده‌اند، گفت: این ادعا در دست بررسی است اما آنچه که در فاجعه منا مشخص است بی‌تدبیری سعودی‌ها است.

حسن قاضی زاده هاشمی در حاشیه مراسم ورودی جدید دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال مسمومیت حجاج به علت استنشاق گاز سمی که بر اثر آن حادثه رمی جمرات رخ داده است، اظهار کرد: همیشه در چنین مواقعی شایعات زیاد می‌شود. ما تجربه حادثه در مکه در سال 66 را نیز داشتیم و معتقدیم این حادثه به دلیل بی‌تدبیری اتفاق افتاده است و بنابراین بهترین کار که التیامی برای خانواده متوفیان باشد پذیرش این حادثه از طرف عربستان و عذرخواهی آنان از مسلمانان است.
وی ادامه داد: هرکس که تاکنون در مراسم منا حضور یافته است، به راحتی می‌پذیرد که در چنین تجمع بزرگی کمترین بی‌تدبیری منجر به حادثه می‌شود، بنابراین همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند، عربستان انصاف داشته باشد و مسئولیت این حادثه را بپذیرد.  هنوز هم دیر نشده است و عربستان با پذیرش مسئولیت حادثه می‌تواند التیامی به بازماندگان متوفیان ببخشد.
هاشمی درباره برنامه‌های آتی وزارت بهداشت جهت انتقال مجروحان و پیکر حجاج به کشورمان توضیح داد: سازمان حج و زیارت و مرکز پزشکی حج در روزهای گذشته فشارهای زیادی تحمل کردند.  براساس برنامه‌های ستادی که در این باره تصمیم‌ می‌گیرد مشخص شده تا وزارت راه برای انتقال مجروحان و مصدومان به کشورمان تمام تدابیر لازم را انجام دهد و وزارت کشور نیز در تمام استان‌ها آمادگی‌های لازم را ایجاد خواهد کرد. هلال‌احمر و وزارت بهداشت نیز که از روزهای قبل اعلام آمادگی کرده بودند برای انتقال مجروحان و سایر حجاج آمادگی لازم را دارند. حتی درخواست برای سفر به عربستان کرده بودیم که متاسفانه سعودی‌ها با این درخواست موافقت نکردند.
وزیر بهداشت بیان کرد: از امروز حجاج به ندرت به ایران بازمی‌گردند و بیمارستان‌های کشور نیز آماده هستند تا در صورت احتیاج بتوانند حجاجی که به بستری نیاز دارند را پذیرش کنند.
وی تصریح کرد: البته یک نوع ویروس خطرناک (کرونا) نیز در عربستان قربانی گرفته است، بنابراین لازم است تدابیر لازم در این باره صورت پذیرد. براین اساس در همه پروازها نیروهای حوزه سلامت حضور دارند و پروازها به 19 مقصد از جده با شرایط و ملاحظات بهداشتی صورت می‌پذیرد.
گزارش های مشکوک و گمانه گازگرفتگی
گفتنی است سرعت ایجاد «جمود نعشی» در میان حادثه دیدگان فاجعه منا به نحوی که منجر به گرفتار شدن حاجیان زنده در میان اجساد شد و برخی گزارش‌های‌پزشکی واصله منجر شده گمانه انتشار گاز سمی در منا در شبکه‌های اجتماعی را  مطرح کرده است. همچنین خودداری سعودی‌ها از اعزام کمیته‌های بررسی و تحقیق کشورهای دیگر از جمله وزیر بهداشت کشورمان و «پنهان کاری» زوایای ماجرا و سکوت در برابر اعلام علت اصلی حادثه به تقویت گمانه‌های مبنی بر «عمدی بودن حادثه منا» کمک شایانی کرده است.
جنگ روانی سعودی‌ها و سکوت دولتمردان
رسانه‌های سعودی در رفتاری عجیب با هدف پرهیز از پذیرفتن مسئولیت فاجعه کشتار منا، با فعالیت رسانه‌ای قوی به متهم ساختن حجاج کشورهای مختلف از جمله آفریقایی‌تباران پرداخته‌اند. برخی از کاربران وهابی توییتر، با فرار رو به جلو هشتگ «ایران تقتل حجاج» را رونق بخشیده‌اند و جنگ رسانه‌ای پرحجم رسانه‌های سعودی که بعضا حتی به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی صورت گرفته با سکوت مطلق دولتمردان کشورمان از جمله وزارت خارجه مواجه شده است! در حال حاضر کمپین عربستان علیه ایران با هشتگ «ایران حجاج را می‌کشد» به ده هشتگ مورد استفاده در سعودی و 5 هشتگ محبوب در امارات تبدیل شده است! خبرگزاری رسمی عربستان «spa news»هم با انتشار تصاویری به زبان فارسی تحت عنوان «طرح معلوماتی» یا اطلاع رسانی، با اعلام این موضوع که «سعودی از سال 1400 هجری پذیرای بیش از 70 میلیون حاجی بوده است. تعداد جان باختگان در این مدت از 5000 نفر تجاوز نکرده است» درصدد توجیه فاجعه منا برآمد!
چه خبر از بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی؟!
 متاسفانه در این میان وزارت کشور ایران در حرکتی قابل تامل، واکنش مردمی به فعالیت‌های ضد ایرانی را با عدم صدور مجوز تجمع مقابل سفارت عربستان پاسخ داد و در مقابل این گشاده دستی، سعودی‌ها برای هیچ یک از وزرای بهداشت و ارشاد ایران که به حکم رئیس جمهور عازم مکه بودند، ویزا صادر نکردند! این موضوع نیز با طرح‌های  انتقادی مختلف مردمی درخصوص «بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی» در فضای مجازی مواجه شده است.
این در حالی است که سعودی‌ها علاوه بر نپذیرفتن مسئولیت فاجعه منا و متهم ساختن حجاج ایرانی به برهم زدن امنیت سایر حاجیان، از اعلام آمار رسمی کشته‌ها و زخمی‌ها نیز سر باز زده و با در دست گرفتن جریان خبری جهانی با تزریق دلارهای آلوده نفتی، سعی در حذف فاجعه مذکور از سرخط خبرها دارند.
 ضعف شدید عملیات رسانه‌ای دولت و کم توجهی دیپلمات‌های ایرانی به تشویش و اضطراب خانواده‌های بیش از 300 ایرانی مفقود و 60 هزار ایرانی آسیب دیده روحی که هم اکنون در عربستان به سر می‌برند، مشهود است و بر خشم مردم در فضای مجازی افزوده است.