kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۴۹۱
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵
تأیید چندباره روایت مستند کیهان

تشدید خطر سکته مغزی با مصرف قرص‌های ضدبارداری

محققان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف قرص‌های ضدبارداری با افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی در ارتباط است.

طبق یافته محققان در برخی موارد خطر سکته مغزی به دلیل استفاده از قرص‌های ضد بارداری تا حدی افزایش می‌یابد که می‌توان به زنان پیشنهاد کرد تا حد ممکن از خوردن قرص ضدبارداری خودداری کنند. محققان این تحقیق در گزارشی بیان کرده‌اند که حدود ۱۰۰ میلیون زن در سراسر جهان از قرص‌های بارداری استفاده می‌کنند یا حداقل در گذشته مصرف می‌کرده‌اند و اکنون مصرف آنها را کنار گذاشته‌اند.این تیم تحقیقاتی توضیح می‌دهد که قرص‌های ضدبارداری خطر ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک را در زنان کاملا سالم افزایش می‌دهد به طوری که خطر ابتلا به سکته مغزی در هر ۱۰۰ هزار زن از ۴/۴ به ۵/۸ افزایش می‌یابد. سکته مغزی ایسکمیک در نتیجه تشکیل لخته خون در عروق مغز به وجود می‌آید.
به گزارش مهر، مصرف این قرص‌ها در زنانی که سابقه میگرن، مصرف دخانیات، یا فشار خون بالا دارند خطر تشکیل لخته خون در مغز و به دنبال آن سکته مغزی را چندین برابر بیشتر کرده است.
«ماریسا مک جینلی»، سرپرست تیم تحقیق در این باره می‌گوید: افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی در اثر مصرف قرص‌های ضدبارداری قابل توجه و ملاحظه است چرا که می‌تواند منجر به مرگ شود.
بر اساس این شواهد پیشنهاد ترک قرص‌های بارداری برای زنان عاقلانه به نظر می‌رسد. و بنا بر نظر کارشناسان، این خطر بیشتر از چیزی است که به نظر می‌رسد.
گفتنی است پیش از این کیهان از انجام تحقیقات متنوع در دانشگاه‌های اروپایی و سازمان غذا و داروی آمریکا با هدف جمع آوری کل قرص‌های ضد بارداری به علت بروز عوارض شدید و مرگ‌آور در برخی موارد خبر داده بود.
شایان ذکر است در حال حاضر قرص‌های پرخطر ضدبارداری شرکت بایر آلمان با برندهای یاز و یاسمین علی‌رغم اثبات افزایش مرگ آوری نسبت به سایر قرص‌های ضد بارداری زیر چتر حمایت وزارت بهداشت کشورمان در بازار به صورت گسترده‌ای توزیع می‌شوند. این در حالی است که سازمان غذا و داروی آمریکا، وزارت بهداشت کانادا، فرانسه و بسیاری از کشورهای توسعه یافته با دریافت غرامت چند‌میلیارد دلاری از شرکت بایر عملا بازار برندهایی همچون یاز و یاسمین را نابود کرده‌اند.