kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۴۷۶
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
فرشاد مومنی:

نگاه سخنگوی دولت درباره رشد اقتصادی غلط است

یک اقتصاددان گفت: اراده جدی در دولت برای برخورد برنامه‌ای با مسائل کشور مشاهده نمی‌شود و دولت با برنامه‌گریزی راه به جایی نمی‌برد.

فرشاد مومنی در گفت‌وگو درباره نگاه دولتمردان یازدهم به مسائل اقتصادی اظهار کرد: با کمال تاسف به صورت نظام‌وار، اراده جدی برای برخورد با مسائل کشور مشاهده نمی‌شود. امیدوارم بتوانیم دولت را متقاعد کنیم که با این برخورد غیرشفاف در زمینه برنامه‌گریزی، کشور راه به جایی نخواهد برد.
وی ادامه داد: تفاوت میان رشد و توسعه از مسائل ابتدایی اقتصاد است که متاسفانه در کشور ما مورد توجه قرار نمی‌گیرد، به شکلی که هدف نهایی اقتصاد ما، رشد اقتصادی است.
این اقتصاددان با اشاره به اینکه قرار دادن رشد اقتصادی به عنوان هدف،‌ غلط است افزود: آقای نوبخت اعلام می‌کنند برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی در برنامه پنج ساله باید سالی 200 میلیارد دلار داشته باشیم، در حالی که نگاه ایشان غلط است زیرا در یک اقتصاد توسعه‌نیافته رانتی، کیفیت رشد از اندازه آن مهم‌تر است. در الفبای توسعه همواره گفته می‌شود که  تحول کیفی مبنای اصلی توسعه است.
مومنی به ماجرای احیاء سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اشاره کرد و گفت: کل ماجرای بازگرداندن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به یک نشست چند دقیقه‌ای نیاز داشت اما در همین حد آنهایی که وعده دو هفته‌ای داده بودند عملا 18 ماه زمان نیاز داشتند تا این نشست و برخاست را انجام دهند. شما به مصاحبه معاون اول رئیس‌جمهور پس از آن جلسه مراجعه کنید، خیلی شفاف به این عدم تمایل جدی و عمیق به برخورد برنامه‌ای برای حل مسائل آگاه می‌شوید.
وی با انتقاد از بالا بودن نرخ سود بانک‌ها خاطرنشان کرد:‌کسانی که تورم را به بهانه بالا بردن نرخ بهره کردند، الان که تورم یک‌سوم شده چه منطقی را بهانه می‌کنند؟ آنهایی که قدرت جریان‌سازی در ایران دارند و ما خیلی محترمانه و در کلیت به آنها غیرمولد‌ها می‌گوییم، در سال 91 موجی راه انداختند که تمام گرفتاری‌ها در ایران به این دلیل است که نرخ بهره در شرایطی که تورم بالا است، پایین است و همان موقع در اوج آن بحران فشار آوردند و نرخ بهره را ده درصد بالا بردند.مومنی افزود: در پیچیدگی شرایط کنونی ایران شما چه نرخ بهره را بالا ببرید و چه آن را پایین بیاورید، آنهایی که دسترسی به منابع دارند، چه نرخ بهره بالا برود و چه پایین بیاید سود می‌برند. در هر حال قربانی عمده این ساخت نهادی عامه مردم و تولیدکننده‌ها هستند. این اقتصاددان گفت: متاسفانه در دولت یازدهم که بسیار تمایل دارند بگویند که اوضاع، زیادی خوب است، رکود به قدری است که موجودی انبارها در بالاترین سطح خود در 5 سال اخیر قرار دارد.
مومنی ادامه داد: در شرایطی که کشور با بحران حاد در میان تولیدکنندگان رو‌به‌رو است همین میزان تولید نیز فاقد تقاضای موثر است، بنابراین ایران درحال حاضر در شرایط بحران تقاضای موثر به سر می‌برد.
وی درباره لایحه برنامه ششم توسعه گفت: دولت محترم بنایش بر این است که لایحه برنامه ششم را اسفند ماه به مجلس بدهند. این معنایش آن است که ما تا اسفند بعد هم برنامه‌ای نخواهیم داشت، مگر اینکه تدبیری اندیشیده شده باشد.
این اقتصاددان افزود: اسفند ماه سال آینده ما با چه شرایطی روبرو هستیم. در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، دیگر کسی دل و دماغ اجرا و جدی گرفتن برنامه توسعه را نخواهد داشت. از نظر من این برخورد سهل‌انگارانه که زمان را از ما می‌گیرد و منابعمان را هدر می‌دهد.