kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۴۶۴
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷

کانترپانچ: آمریکا شریک جنایات رژیم سعودی است

پس از گذشت چند روز از فاجعه «منا» و واکنش‌های گسترده ضد سعودی یک پایگاه خبری - تحلیلی آمریکایی در گزارشی به تحلیل اوضاع حاکم بر عربستان پرداخت و نتیجه گرفت، آمریکا «شریک و همدست جنایتکاران سعودی» است.

عید قربان امسال قربانیان زیادی داشت. در حالی که نزدیک به دو میلیون زائر خانه خدا در حال انجام مناسک حج بودند بی‌کفایتی و چه بسا توطئه‌ای شوم باعث شد بیش از هزار نفر  زائران کشته و شمار زیادی نیز زخمی شوند. این فاجعه با محکومیت‌های شدید جهانی مواجه شد اگرچه برخی کشورها مثل آمریکا و ترکیه تلاش کردند این حادثه را عادی جلوه دهند، اما ملت‌ها به شدیدترین وجه ممکن خاندان سعودی را محکوم کردند.
پس از گذشت چهار روز از این فاجعه، یک پایگاه آمریکایی از زاویه‌ای جدید به اوضاع این حکومت قرون وسطایی پرداخته است. به گزارش فارس، پایگاه کانترپانچ در گزارشی  ضمن معرفی آل سعود به عنوان «رژیمی سرکوبگر و حامی بزرگ تروریسم جهانی» آمریکا را همدست جنایت سعودی‌ها دانست. به گزارش کانترپانچ، واشنگتن با فروش تسلیحات و حمایت از ریاض همدست اقدامات آل سعود است.
این وبگاه تحلیلی با اشاره به سکوت واشنگتن در قبال موارد متعدد نقض حقوق بشر در عربستان، موارد نقض حقوق بشر در این کشور را بررسی کرده است.
بدرفتاری شدید با زنان، نبود آزادی مذهبی، صدور افراطی گری به جهان، تامین‌کننده مالی تروریسم در سراسر جهان از جمله مواردی است که مورد توجه این رسانه آمریکایی قرار گرفت.
 این پایگاه آمریکایی در پایان نتیجه گرفته است که واشنگتن باید در روابطش با ریاض تجدید نظر کند. نقض گسترده حقوق بشر در عربستان در حالی است که آمریکا با حمایت‌های فراوان از سعودی‌ها نشان داده است که این نوع حکومت مدل مطلوب آنها برای خاورمیانه است، در غیراین‌صورت از آن حمایت نمی‌کردند و این نشان می‌دهد ادعاهای آمریکا در مورد حمایت از حقوق بشر شعارهایی گوش نواز بیش نیستند.
 در این گزارش اشاره‌ای هم به ایران شده و آمده است: «آمریکا در حالی ایران را به نقض حقوق بشر متهم می‌کند که در مقابل جنایات گسترده آل سعود سکوت اختیار کرده است.»
ادامه واکنش‌ها به فاجعه منا
از سوی دیگر واکنش‌ها به فاجعه منا همچنان ادامه دارد. «شریف شحاته» عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان روز شنبه گفت، مسئولان عربستانی برگزارکننده حج امسال، باید به اشتباهات و سوءمدیریت خود اعتراف کنند. روزنامه‌های کشور الجزایر نیز با پرداختن به فاجعه منا و جان باختن صدها تن از حجاج در این حادثه دلخراش، نسبت به مدیریت سعودی‌ها در برگزاری مراسم حج به شدت انتقاد کردند و خواستار بازنگری این کشور در برپایی این مراسم شدند. دبيرکل جمعيت علماي هند هم، «بي‌تدبيري» و «سوء مديريت» سعودی‌ها را عامل فاجعه منا دانست و اظهار داشت: اين دولت بايد مسئوليت خود را در اين فاجعه غمبار بپذيرد و از کشورهاي اسلامي عذرخواهي کند. «سلمان العوده»مبلغ مشهور عربستان نیز حاکمان این کشور را مسئول حادثه منا و کشته شدن صدها زائر خانه خدا دانست.
جنگ قدرت
به دنبال فاجعه منا، «ملک سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان طی حکمی «بندر بن حجار»، وزیر حج عربستان و پنج تن از مسئولان این وزارتخانه و سازمان امنیت این کشور را از سمت‌هایشان برکنار کرد. این در حالی است که «محمد بن نایف بن عبدالعزیز»، ولیعهد و وزیر کشور عربستان در نشستی با حضور مدیران و رهبران بخش‌های امنیتی که در مراسم حج امسال شرکت داشتند از تلاش‌های خالد الفیصل، «امیر منطقه مکه» به دلیل تلاش‌ها برای بهبود خدمات رسانی به حجاج تقدیر کرد! در مقابل اما، پادشاه عربستان دستور داد تا کلیه فیلم‌های دوربین‌های نصب‌شده در «منا»، جمع‌آوری و در مکان امنی نگهداری شود! این امر نشان‌دهنده غیرطبیعی بودن حادثه منا است.
در مورد فاجعه منا که در 25سال اخیر بی‌سابقه بود دو نظر وجود دارد. عده‌ای معتقدند این فاجعه در نتیجه جنگ قدرت در خاندان سعودی برای بی‌اعتبار کردن یکدیگر است و برخی‌ها نیز بی‌کفایتی و بی‌تدبیری آل سعود را عامل این حادثه می‌دانند که در هرصورت ریاض عامل اصلی این حادثه است.