kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۴۶۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷

گزارش اشپیگل از بلایی که اردوغان بر سر ترکیه آورد

یک نشریه آلمانی با اشاره به سیاست‌های داخلی و منطقه‌ای نادرست رئیس‌جمهور ترکیه، نوشت که «رجب طیب اردوغان» کشورش را به قهقرا برد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «اشپیگل» نوشت: «هیچ کشوری مثل ترکیه با این سرعت خود را به آینده پرتاب نکرد و بعد هم به سرعت به گذشته سیاه خود برنگشت. این کشور ابتدا با مدرن شدن آغاز کرد اما اکنون هم درگیر یک جنگ داخلی است. در واقع ترکیه بین بی‌اعتمادی و نفرت تقسیم شده است.»
اشپیگل افزود: « اردوغان مردم کشورش را «مردم من» خطاب می‌کند. بسیاری از ترک‌ها نیز از سیاست‌های او حمایت می‌کنند. اما مسئله این است که مردم ترکیه فقط ترک نیستند و حزب حاکم «عدالت و توسعه» فقط 40/9 درصد آراء را در اختیار دارد و اکثریت را از دست داده است.»
در این گزارش همچنین آمده، «در واقع، این اتفاق باعث شد تا اردوغان نتواند نظام ترکیه را (از پارلمانی) به ریاستی تبدیل کند و تا سال 2019 در قدرت بماند.»
این نشریه آلمانی در ادامه نوشت: (علی‌رغم کاهش آرا) اردوغان به قدرت و رویاهایش چسبیده‌ است. او مذاکره بر سرتشکیل دولت ائتلافی را راها و اول نوامبر (10 آبان) را برای برگزاری انتخابات زود هنگام تعیین کرده است.
اشپیگل این را هم اضافه کرد که «تنها چیزی که اردوغان آن را می‌پذیرد، این است که اکثریت آراء به نفع حزب عدالت و توسعه باشد و او همه چیز را به خطر می‌اندازد تا این حزب را نجات دهد. اردوغان که کشورش را درگیر جنگ داخلی کرده و دستی هم در تنش‌های خارجی دارد، در حال تبدیل شدن به حاکمی مستبد است.» این روزنامه در ادامه به برخی اشتباهات اردوغان پرداخت و نوشت: او نخست‌ می‌خواست «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را سرنگون کند. سپس طی مدت طولانی گروه تروریستی داعش و فعالیت‌های آن را نادیده گرفت و اکنون نیز با بخشی از جامعه خود مقابله می‌کند ... در واقع اردوغان، جنگ قدیمی را زنده می‌کند و به بی‌اعتمادی و ملی‌گرایی دامن می‌زند. او روزنامه نگاران و منتقدان خود را زندانی می‌کند و سربازان تحت امرش نیز به کردها شلیک می‌کنند.