kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۴۵۹
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶
پایگاه خبری آمریکا:

روسیه تمام نقشه‌های آمریکا را در سوریه نقش برآب کرد

پایگاه خبری، تحلیلی «کانتر پانچ» حضور جدی روسیه در جنگ سوریه را باعث به هم ریختن تمام نقشه‌های آمریکا در این کشور دانست.
سرویس خارجی-

کانتر پانچ در گزارشی با اشاره به حضور پررنگ روسیه در سوریه نوشت: «در حال حاضر روسیه به واسطه حضور در درگیری‌های سوریه در کانون توجه واشنگتن قرار دارد و نقشه‌های آمریکا با این حضور نقش بر آب شده است.»
این پایگاه تحلیلی در ادامه به انتقادات آمریکا از کمک‌های مسکو به بشار اسد پرداخت و پرسید: «چرا واشنگتن برای خود این حق را قائل است که در خاورمیانه حضور داشته باشد ولی روسیه این حق را نباید داشته باشد؟» کانتر پانچ سپس تصریح کرد که آمریکا با تبدیل سوریه به «ویتنامی» جدید آن هم به بهانه مبارزه با داعش به دنبال افزایش قدرت منطقه‌ای خود و تأمین منافع اسرائیل است و اصلاً به فکر مردم سوریه یا منطقه نیست.
در ادامه گزارش پایگاه تحلیلی کانترپانچ آمده: «واشنگتن می‌داند که کرملین می‌تواند محاسبات را به رغم مخالفت‌های آمریکا تغییر دهد. به همین دلیل به محض ورود نخستین هواپیماهای جنگی روسیه به سوریه دولت اوباما به منظور ایجاد برخی هماهنگی‌ها در این منطقه و جلوگیری از شکل‌گیری یکی از بی‌ثبات‌ترین درگیری‌های جهان دست به کار شد.» به نوشته کانترپانچ، «بشار اسد رئیس جمهور سوریه اسبی را می‌راند که روسیه و چین بر آن سوار هستند.»
سناتور آمریکایی
از سوی دیگر «دیک بلک» سناتور ایالت ویرجینیای آمریکا اظهار داشت: «اگر کاخ سفید حمایت خود را از مخالفان در سوریه متوقف کند جنگ در این کشور به پایان خواهد رسید.»
وی افزود: «امیدواریم آمریکااز خواب غفلت بیدار شده و متوجه شود که اکنون زمان پایان دادن به این قتل عام است. اکنون زمان دست برداشتن از تلاش برای سرنگونی دولت‌ها است؛ اکنون زمان بازگشت نظم به خاورمیانه و توقف خونریزی است.»
حل سیاسی بحران سوریه
با چرخش مواضع آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی در قبال نظام سوریه روز به روز بر تعداد کشورهایی که بر حل سیاسی بحران سوریه تأکید می‌کنند و مواضع خود را تغییر داده‌اند افزوده می‌شود.
کشورهایی که تا پیش از این خواستار مداخله نظامی در سوریه و برکناری بشار اسد بودند اکنون معتقدند که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و باید از راه‌های سیاسی حل و فصل شود و همچنین با ماندن بشار اسد رئیس جمهور سوریه بر رأس قدرت مشکلی ندارند!
درهمین رابطه «سباستین کورز» وزیر خارجه اتریش نیز تأکید کرد، راه حل سوریه، استقبال از پناهجویان نیست بلکه باید برای حل ریشه‌ای بحران پناهجویان تلاش کرد و آن حل سیاسی و مسالمت‌آمیز بحران سوریه و مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش است.
لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز بر ضرورت آغاز مذاکره انتقال سیاسی در سوریه «بدون پیش شرط کناره‌گیری بشار اسد» از قدرت تأکید کرد. وزیر دفاع انگلیس نیز اعلام کرد که آمادگی ندارد طرح انجام عملیات نظامی در سوریه را به پارلمان بفرستد.
همچنین جان‌کری وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که این هفته را فرصتی برای حرکت در مسیر رو به جلو برای حل بحران سوریه می‌بیند.
روزنامه فلسطینی رأی‌الیوم نیز به چرخش موضع رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اشاره کرد و نوشت: «مواضع اردوغان به دلیل چرخش مواضع همتایان آمریکایی و اروپایی تغییر کرده است چرا که اردوغان می‌داند بدون حمایت آنها کاری نمی‌تواند از پیش ببرد.»