kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۴۵۸
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶

مشارکت میلیونی در رفراندوم استقلال کاتالونیا

چند میلیون نفر ساکنان کاتالونیا دیروز با مشارکت در انتخاباتی سرنوشت ساز که استقلال‌طلبان این منطقه اسپانیا به آن به چشم یک رفراندوم نگاه می کنند به پای صندوق های رای رفتند.

انتخابات منطقه ای کاتالونیا که برای این منطقه و کل اسپانیا از اهمیتی «حیاتی» برخوردار است، دیروز(یک شنبه) برگزار شد. بر اساس گزارش‌ها بیش از پنج میلیون نفر در منطقه کاتالونیا واجدین شرایط شرکت در این انتخابات بودند.
انتخابات پارلمانی دیروز مهم‌ترین انتخابات این منطقه از سال ۱۹۸۰ میلادی تاکنون است که در صورت پیروزی مطلق احزاب خواهان جدایی و استقلال، این منطقه از اسپانیا می‌تواند شتاب تازه‌ای به روند استقلال کاتالونیا از اسپانیا بدهد.
طرفداران استقلال منطقه کاتالونیا مصمم هستند این منطقه حداکثر تا سال 2017 از اسپانیا جدا شود و برای رسیدن به این هدف باید در این انتخابات به پیروزی برسند. احزاب «همه با یکدیگر»، «اتحاد مردمی»، «کاتالونیا: بله می‌توانیم» و حزب «شهروندی» از جمله احزاب مطرح شرکت‌کننده در این انتخابات هستند.
روز شنبه و در آستانه برگزاری این انتخابات شبه رفراندوم هزاران نفر از طرفداران استقلال منطقه کاتالونیا در بارسلونا راهپیمایی کردند و خواستار رای مردم منطقه به احزاب طرفدار استقلال شدند. قرار بود در نوامبر(آبان ماه) سال گذشته به ابتکار «آرتور ماس»، رئیس منطقه کاتالونیا همه پرسی استقلال برگزار شود اما دادگاه قانون‌اساسی اسپانیا با این همه پرسی مخالفت و اعلام کرد برگزاری همه پرسی استقلال خلاف قانون‌اساسی این کشور است.
 به گزارش فارس بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت کنندگان در این انتخابات به استقلال منطقه کاتالونیا از اسپانیا رای خواهند داد. طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته نیز  احزاب استقلال طلب کاتالونیا بخت بیشتری برای پیروزی در این انتخابات دارند. اسپانیا از جمله اعضای اتحادیه اروپاست که از مدت‌ها پیش با بحران جدایی طلبی در بخش‌هایی از خاک خود به ویژه در ایالات «باسک» و «کاتالونیا» مواجه بوده است.در صورت موفقیت منطقه کاتالونیا برای استقلال از اسپانیا  پیش‌بینی می شودسایر احزاب استقلال طلب در اروپا و از جمله در  انگلیس انگیزه مضاعفی برای پیگیری مطالبات استقلال‌طلبانه پیدا کنند و این مسئله‌ای که غرب را به وحشت انداخته است.