kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۴۵۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶
بغداد خبر داد

ایجاد مرکز اطلاعاتی مشترک ایران، روسیه، سوریه و عراق برای مقابله با داعش

پس از مسکو، بغداد نیز از ایجاد یک مرکز اطلاعاتی مشترک توسط ایران، روسیه، عراق و سوریه در بغداد با هدف مبارزه با داعش خبر داد.

به گزارش ایسنا، پس از اعلام یک منبع رسمی و نظامی روس مبنی بر ایجاد یک مرکز اطلاعاتی مشترک توسط چهار کشور روسیه، ایران، سوریه و عراق در بغداد، منابع رسمی عراق نیز آن را تایید کردند. فرماندهی عملیات مشترک عراق طی بیانیه‌ای، همکاری اطلاعاتی چهار کشور فوق در راستای مبارزه با داعش را تایید و اعلام کرد: «عراق طی ماه‌های گذشته چند کمیته برای همکاری در زمینه امنیتی و اطلاعاتی با این کشورها (ایران، روسیه و سوریه) تشکیل داده است.
به گفته وی، این همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی در چارچوب مبارزه علیه تروریسم صورت می‌گیرد.
بر اساس این بیانیه، عراق علاوه بر سه کشور فوق، با چند کشور دیگر نیز در چارچوب مبارزه با داعش همکاری دارد.
هم‌اکنون حدود 30 هزار تروریست خارجی عضو داعش در عراق و سوریه حضور دارند.
اعدام 11 هزار عراقی
 در یک سال
به گفته یک نهاد حقوق بشری، تروریست‌های داعش از بهار سال گذشته تاکنون 11 هزار شهروند عراقی و سوری را اعدام کرده است.
خبر دیگر اینکه «نوری مالکی» معاون اول رئیس‌جمهور عراق با اشاره به توطئه‌هایی که برای تجزیه عراق در حال اجراست، گفت: «ما در برابر تجزیه عراق مقاومت کرده و با تمام توان خود، از وحدت کشورمان دفاع می‌کنیم.»
نخست‌وزیر سابق عراق در نشست عشایر این کشور در استان کربلا، برای اعلام حمایت از ارتش و نیروهای مردمی گفت: «برخی طرف‌ها و کشورهای منطقه هستند که خواهان خیر و خوبی برای عراق نیستند. برخی شرکا نیز همچنان به دنبال حمایت از افکار حزب «بعث» و بازگشت به گذشته هستند، آنها می‌دانند که ما هرگز در حمایت از داوطلبانی که برای دفاع از عراق و مقدسات آن بسیج شده‌اند، دست نخواهیم کشید.»
وی افزود: «در حال حاضر توطئه‌های خبیثانه‌ای در حال اجرا است که هدف از آن از بین بردن نیروهای مردمی داوطلب از طریق خدشه‌دار کردن چهره آنها با طرح اتهامات باطلی است که پشت آن طرح‌های سیاسی وجود دارد، این در حالی است که نیروهای مردمی نماد قدرت، وحدت و ثبات هستند.»
رئیس ائتلاف دولت قانون در ادامه گفت: «امروز توطئه‌ها علیه عراق به سمت تجزیه آن پیش می‌رود و در قالب ادعاهای مختلف مطرح می‌شود؛ یک بار در پوشش لایحه «گارد ملی» و بار دیگر با عنوان به حاشیه راندن (برخی جریان‌های سیاسی) که تنها تعداد اندکی از مسئولان سیاسی عراقی از آن حرف می‌زنند. اما باید از این مسئولان سوال کنیم که این به حاشیه راندن‌ها، در دولت کنونی و دولت‌های سابق کجا بوده است؛ دولت‌هایی که متشکل از تمامی بخش‌های جامعه عراق بوده‌اند.»
مالکی تاکید کرد: «سلاح، اراده و صندوق انتخابات در دست ما وجود دارد و هرگز در قبال افرادی که عراق را از خون شهدا پر کرده‌اند عقب‌نشینی نخواهیم کرد. عراق تجزیه‌پذیر نیست. ما در برابر تجزیه عراق مقاومت خواهیم کرد و با تمام توان خود از وحدت وطنمان دفاع خواهیم کرد؛ چرا که شعار ما وحدت است نه تجزیه، حاکمیت عراق برای ما خط قرمز و مقدس است و لطمه زدن به آن جایز نیست.»
چندی پیش یک مقام آمریکایی گفته بود تنها راه مقابله با تکفیری‌ها و نجات عراق، تجزیه این کشور است!