kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۴۵۴
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰
نرسیدن به المپیک، تکمیل کننده نتایج ضعیف چندماه اخیر

نیمکت تیم ملی والیبال دستخوش تغییرات می‌شود؟!

تحرکات اخیر در فدراسیون والیبال و اظهار نظرات برخی از کارشناسان این رشته ورزشی نشان می‌دهد که شرایط چندان به نفع کواچ نیست و چه بسا ظرف امروز و فردا حکم برکناری این مربی جوان صادر شود.
سرویس ورزشی-

پرونده رقابت‌های جام‌جهانی والیبال چند روز قبل با ایستادن تیم ملی والیبال ایران در جایگاه هشتمی جهان بسته شد. ملی‌پوشان کشورمان در 11 مسابقه‌ای که در کشور ژاپن برگزار کردند تنها موفق به کسب 4 پیروزی شدند تا در نهایت در این مرحله، از رسیدن به المپیک 2016 ریو باز مانند.
در پایان این مسابقات بود که محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال از تشکیل کارگروهی برای بررسی نتایج تیم ملی خبر داد و گفت: در جلساتی که همین هفته برگزار خواهیم کرد، نتایج بدست آمده توسط تیم ملی والیبال ایران را بررسی می‌کنیم و ماندن یا رفتن کواچ به جلسات کارشناسان و نظرات آنها بازمی‌گردد.
وی همچنین عنوان داشت: کادر فنی باید پاسخگوی عملکردش در رقابت‌ها جام‌جهانی باشد. البته بخشی ازاین نتایج بازمی‌گردد به نیکمت تیم ملی که پیش از این نیز انتقادات زیادی به آن بود و نتایج اخیر نشان داد آنچه که از سوی سرمربی تیم ملی مبنی بر دفاع از دستیارانش بیان می‌شد، درست نبود.
چند روز از صحبت‌های رئیس فدراسیون والیبال گذشته اما تا عصر دیروز نفرات حاضر در این کارگروه معرفی نشدند. بر این اساس مشخص نیست دقیقا چه افرادی قرار است درباره برنامه‌های تیم ملی در فرصت باقی مانده تا انتخابی المپیک و قطع یا ادامه همکاری با اسلوبودان کواچ و همچنین نیمکت تیم ملی تصمیم‌گیری کنند؟!
نکته جالب اینکه قبل از این و به دنبال انتقاد به عملکرد تیم ملی در لیگ جهانی نیز امیرحسین منظمی مدیر تیم‌های ملی والیبال از تشکیل کارگروهی برای بررسی عملکرد کواچ و دستیارانش خبر داده بود اما بعد‌ها منظمی گفت اعضای این کارگروه سه نفره را خودش، افشاردوست دبیر فدراسیون و داورزنی تشکیل دادند!
کواچ برکنار می‌شود؟!
به هر حال تحرکات اخیر در فدراسیون والیبال و اظهار نظرات برخی از کارشناسان این رشته ورزشی نشان می‌دهد که شرایط چندان به نفع کواچ نیست و چه بسا ظرف امروز و فردا حکم برکناری این مربی جوان صادر شود.  
صحبت‌های روز گذشته ناصر شهنازی مربی پیشین تیم ملی والیبال با خبرگزاری مهر نیز شائبه برکناری کواچ را بیش از پیش تقویت کرد. وی در این مصاحبه گفت: کادر فنی تیم ملی نشان داد در برنامه‌ریزی تمرین مشکل دارد. اگر آنها دچار افت تاکتیکی و ذهنی می‌شدند نشان می‌داد که کواچ برنامه نداشته یا از اجرای برنامه‌های خود عاجز بوده است که من مطمئن هستم وی نتوانسته برنامه روز دنیا را برای تیم ملی پیاده کند.
شهنازی به ارتباط بین بازیکنان و سرمربی تیم ملی نیز اشاره کرد و یادآور شد: در این بین نقش فدراسیون نیز مهم است. فدراسیون والیبال در یک‌سال اخیر در رده‌های مختلف ملی تصمیم‌های احساسی یا رابطه‌ای گرفته است. من کاری به سال‌های قبل ندارم چرا که تصمیم‌ها عمدتا خوب بودند. البته آوردن کواچ بجای ولاسکو کاملا اشتباه بوده است. ما باید کسی را می‌آوردیم که در سطح اول دنیا باشد و اصرار بر ماندن کواچ هم جالب توجه بود و این قابل بررسی است.
 مربی پیشین تیم ملی تاکید کرد: حالا بهترین موقعیت است که فدراسیون والیبال نگرشی بر عملکرد تیم ملی داشته باشد. به نظرم صد درصد باید کواچ عوض شود و یک مربی با رزومه قوی را برای تیم ملی در کوتاه مدت انتخاب کنند. اگر یک مربی بزرگ دنیا را بیاوریم که عالی است در غیر اینصورت به نظرم مربی مثل سیچلو بهتر از کواچ است چون بازیکنان از وی شناخت دارند و علم روز دنیا را هم دارد.
به غیر از شهنازی، فرهاد ظریف لیبروی سابق تیم ملی والیبال که توسط کواچ از تیم ملی کنار گذاشته شد، دیگر منتقد سرمربی تیم ملی است. این والیبالیست شناخته شده کشورمان هم چندی قبل در اظهار نظری عنوان داشت: آقای کواچ و دستیاران صربستانی ایشان در حد و اندازه تیم ملی والیبال ایران نیستند!
همه منتظر خروجی کارگروه فدراسیون والیبال
آرزوی جامعه ورزش این است که خروجی کارگروه فدراسیون - هر چه که باشد - به نفع والیبال باشد؛ خصوصا که این رشته ورزشی در سالیان اخیر چندین و چند مرتبه دل مردم را شاد کرده و بدون تردید شایسته حضور در المپیک 2016 ریو است.
با این حال در پایان باید به یک مهم نکته اشاره داشت که انتظار می‌رود فدراسیون والیبال نیز به آن توجه کند؛ درست است که حالا تلاش می‌شود کواچ به عنوان مقصر شماره یک ناکامی معرفی و تمام تقصیرات به گردن وی انداخته شود ولی از یاد نبریم که در همین چند ماه اخیر تیم جوانان و زیر 23 سال ایران نیز خوب نتیجه نگرفت. در جام باشگاه‌های آسیا نماینده کشورمان به جام قهرمانی نرسید و بدتر از همه اینکه در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا جام را در خانه به ژاپن دادیم !