kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۴۴۵
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹
دبیر شورای عالی امنیت ملی:

ایران در قبال فاجعه منا کوتاه نخواهد آمد

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در قبال فاجعه منا کوتاه نخواهد آمد گفت: حادثه منا درد عظیمی بود و جهان اسلام به راحتی از آن عبور نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، از اراک علی شمخانی دیروز در نشست شورای اداری استان مرکزی افزود: دولت درباره حادثه منا به شکل فعال وارد صحنه شده و تا نتیجه‌گیری مطلوبی از ابعاد مختلف این حادثه به دست نیاورد موضوع را با جدیت دنبال خواهد کرد.
وی تصریح کرد: دولت سعودی قبل، بعد و حین حادثه ضعف‌های روشن، واضح و غیرقابل دفاعی داشت که این عملکرد ضعیف با عضوگیری و بکارگیری دروغین فضای مجازی قابل رفع نیست.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه دولت سعودی باید نسبت به سوالات به وجود آمده در رابطه با عملکرد ضعیف در این سه مقطع پاسخگو باشد خاطرنشان کرد: دولت ایران قبل از اعزام زائران به مکه چندین بار جلسه برگزار کرده و تمام اقدامات ممکنی که می‌توانست ایمنی برای حجاج را فراهم کند روشن کرد.
وی با اشاره به حضور بیش از 3 میلیون حاجی در کشور عربستان گفت: حضور 3 میلیون حاجی در یک کشور نیازمند بسیج همه امکانات است اما دولت سعودی با جنگ تجاوزکارانه علیه یمن قسمت اصلی فکر و ذهن خود را درگیر این جنگ کرد که همین موضوع مانع تمرکز اصلی آنان در امر رسیدگی به حجاج شد.
شمخانی ادامه داد: با مرگ عبدالله و روی کار آمدن سلمان، خاندان وی افراد آماتور را روی کار آوردند و با فشارهای وارد شده به دنبال تثبیت حکومت بودند که همین مسئله نارضایتی را در ساختار اداری سعودی‌ها به وجود آورد و موجب شد دولت سعودی در اداره ارتش و هم در اداره کشور با نارضایتی شدیدی مواجه شوند.
شمخانی ظرفیت محدود فکری سعودی‌ها، روی کار آمدن افراد ناکارآمد و عدم هدف مشخص را از عوامل تاثیرگذار در حادثه منا عنوان کرد و گفت: این مسایل حقیقت‌هایی هستند که سعودی‌ها باید پاسخگوی آن باشند.
وی تاکید کرد: همه مسئولان سیاسی و حقیقی ایران به دنبال تعیین تکلیف هستند چرا که منا، مکه و هتل‌های عربستان باید محل امنی برای زائران باشد و ایران تا تکلیف این امنیت روشن نشود در قبال این مسایل مهم کوتاه نخواهد آمد.