kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۹۶۹
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۰
در دیدار وزیر خارجه هلند

روحانی: راه حل مشکل پناهجویان مبارزه و مقابله جدی با تروریسم است

رئیس جمهوری از گسترش روابط وهمکاری با اتحادیه اروپا استقبال کرد و گفت: موفقیت در مذاکرات هسته‌ای می‌تواند روابطی خوب و مستحکم را میان ایران، هلند و اتحادیه اروپا پایه‌ریزی کند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در دیدار برت کندرز وزیر خارجه هلند، روابط تهران - آمستردام را دیرینه و تاریخی دانست و افزود: دو کشور در زمینه روابط دو جانبه و در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه روابط دارند.
وی ادامه داد: گرچه در سال‌های اخیر روابط اقتصادی ما رو به کاهش بوده اما امروز شرایطی ایجاد شده بود که باید گذشته را جبران کرد.
روحانی با اشاره به تحولات منطقه‌ای، بر ضرورت همکاری‌های همه جانبه برای حل و فصل مشکلات منطقه تاکید کرد و گفت: امروز منطقه خاورمیانه با مشکلات بسیار زیادی مواجه است که بخش عمده این مشکلات از خارج به این منطقه تحمیل شده است.
وی تصریح کرد: نباید به تروریسم صرفا به عنوان مشکل منطقه ما نگاه شود بلکه باید یک مشکل جهانی است و مبارزه با آن نیز عزم جهانی می‌خواهد .
روحانی همچنین به مشکل پناهجویان اشاره کرد و گفت: راه حل رفع این مشکل، مبارزه و مقابله جدی با تروریسم است.
رییس جمهوری با اشاره به ریاست هلند بر اتحادیه اروپا از آغاز سال آینده اظهار کرد:هلند می‌تواند به عنوان رئیس اتحادیه اروپا نقش هدایت‌کننده و بسیار تأثیرگذاری در روابط ایران با این اتحادیه در دوره پساتحریم داشته باشد.
اجرای توافق هسته‌ای
اولویت هلند است
برت کندرز وزیر خارجه هلند نیز در این دیدار با ابلاغ سلام گرم نخست وزیر کشورش به روحانی، گفت: هلند معتقد است با پیروزی دیپلماسی چندجانبه ایران که در نتیجه توافق خوب هسته‌ای ایجاد شد، می‌توانیم سطح تعاملات و همکاری خود را در زمینه‌های مختلف هر چه بیشتر افزایش دهیم.
وی با اشاره به اینکه هلند از سال آینده ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد گرفت، افزود: بی‌تردید یکی از اولویت‌های هلند اجرای توافق هسته‌ای و تلاش برای این است که این توافق به تعامل و همکاری‌های جدی‌تری بین ایران، هلند و اتحادیه اروپا بینجامد.
وزیر خارجه هلند همچنین مقابله جدی با تروریسم را مورد تاکید قرار داد و مبارزه با این پدیده را بسیار پیچیده و دارای جنبه‌های اجتماعی، سیاسی و نظامی دانست و گفت: امیدوارم این مسئله بسیار پیچیده، در همکاری نزدیک با ایران و با اراده جدی همه کشورها حل و فصل شود.
روابط کاهش یافته هلند با ایران
 جبران شود
ظریف دیروز در نشست خبری با وزیر خارجه هلند افزود: ایران و هلند دارای روابط بسیار طولانی از چندین قرن پیش هستند و ارتباطات گسترده سیاسی و اقتصادی بین دو کشور وجود داشته است.
وی اظهار داشت: این روابط به دلیل شرایط چند سال گذشته تا حد قابل توجهی کاهش یافته و اکنون این امکان فراهم است که با عبور از مشکلات قبل به روابط گذشته بازگردیم.
ظریف در ادامه به ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: در 6 ماهه اول سال آینده هلند ریاست دوره‌ای اتحاد اروپا را به عهده می‌گیرد.
وی ادامه داد: این دوره یکی از مقاطع مهمی است که با اجرای برجام مسئولیت سنگینی برای اطمینان از اجرای تعهدات متقابل بر عهده اتحادیه اروپا خواهد بود که هلند مسئولیت آن را برعهده می‌گیرد.
ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران با کشورهای اروپایی گفت: روابط ما با هلند و سایر کشورهای اروپایی روابطی تاریخی است که در برهه‌هایی دچار معضلاتی شده است، برخی از آنها با فشار آمریکا براساس سیاست تحریم‌های فرامرزی غیرعادلانه و غیرقانونی این کشور شکل گرفته بود.
وی خاطرنشان کرد: مشکل روابط ایران با آمریکا، بی‌اعتمادی است که مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به رفتار دولتمردان آمریکایی دارند.
وی ادامه داد: متاسفانه آنچه که در ماه‌های گذشته به ویژه پس از توافق برجام توسط مقامات آمریکایی برای راضی کردن منتقدان شکل گرفته، کمکی به اعتماد از دست رفته نکرده است.
سیاست هلند مشارکت با ایران است
برت کوئندرس دیروز در نشست خبری مشترک با ظریف به روابط طولانی دو کشور ایران و هلند اشاره کرد و گفت: 14 سال قبل من به عنوان نماینده مجلس هلند به تهران و مشهد سفر کردم.
وی افزود: سفر به ایران برای افزایش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور حائز اهمیت است.
وزیر خارجه هلند توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را از سوی دولت این کشور تبریک گفت و اظهارداشت: ما باید آن را اجرایی کنیم. وی با بیان اینکه اراده دولت هلند سرمایه‌گذاری در ایران است،خاطرنشان کرد: سیاست هلند چند جانبه گرایی و مشارکت است و ما امروز مذاکرات بسیار خوبی با طرف ایرانی داشتیم.
وزیر خارجه هلند همچنین درباره آینده روابط ایران و هلند پس از توافق هسته‌ای اظهار داشت: البته پیش بینی در این زمینه خطرناک است اما به نظر من روابط میان ایران و اتحادیه اروپا پس از توافق هسته‌ای مبتنی بر مشارکت خواهد بود.
دیدار با رئیس مجلس
همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با   وزیر امور خارجه هلند با تاکید بر اهمیت تبادل نظر و رایزنی‌های مستمر میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اتحادیه اروپا در مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی گفت : حل چالش‌ها و بحران های کنونی در منطقه و جهان نیازمند اراده و عزم بین المللی با مشارکت تمام کشورها می‌باشد. وی خاطرنشان کرد : جمهوری اسلامی ایران همواره بر گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی در چالش های فرا روی منطقه‌ای تاکید دارد.
در ادامه این دیدار برت کوئندرس بحران‌های اخیر در منطقه و رشد تروریسم را یک خطر جهانی دانست و گفت: ادامه روند کنونی و کمک‌های مالی و تسلیحاتی بعضی کشورها به گروه‌های تروریستی باعث تعمیق بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه و جهان می‌گردد.