kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۸۵۷
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۴
آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام آمریکایی خبر داد

ماموریت آمانو در تهران زمینه‌سازی برای بازجویی از دانشمندان؟!

یک خبرگزاری آمریکایی در گزارشی اعلام کرد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با هدف رایزنی و جلب حمایت برای مصاحبه با دانشمندان ایرانی راهی تهران می‌شود؛ درخواستی که فراتر از اختیارات آژانس، حتی تحت پروتکل الحاقی است.
سرویس سیاسی-

«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز (شنبه) عازم تهران شد تا با مقامات ایرانی در مورد روند حل مسئله ابعاد احتمالی نظامی گفت‌وگو کند.
«فردریک دال» سخنگوی آژانس با اشاره به این خبر گفت: هدف از این سفر، «شفاف‌سازی موضوعات باقی‌مانده گذشته و حال» برنامه هسته‌ای ایران است.
در همین حال، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد: سفر «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران با هدف جلب حمایت برای مصاحبه با دانشمندان ایرانی در چارچوب تحقیق درباره موضوع ادعایی «ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران» یا PMD  انجام می‌شود.
دو دیپلمات، بامداد شنبه، این موضوع را در گفت‌وگو با  آسوشیتدپرس مطرح کرده‌اند.
این سفر به تعبیر آسوشیتدپرس از آن جهت حائز اهمیت است که کمتر از یک ماه قبل از ۱۵ اکتبر انجام می‌شود - تاریخی که آخرین ضرب‌الاجل آژانس برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی به جنبه‌های گذشته برنامه هسته‌ای ایران یا PMD است.
آسوشیتدپرس از قول منابع دیپلماتیک خبر داد که مدیر‌کل آژانس درباره بازرسی از سایت «پارچین» که کانون ادعاهای آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدانشان درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران است نیز به رایزنی خواهد پرداخت.
 اقدامی فراتر از اختیارات آژانس بین‌المللی
 انرژی اتمی
کارشناسان معتقدند که فشارها بر ایران برای مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای یا بازدید از اماکن نظامی جهت تحقیق درباره «ابعاد نظامی احتمالی» فراتر از اختیارات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت سند «پروتکل الحاقی» است که ایران مطابق سند «برجام» متعهد به اجرای آن شده است.
به گفته آنها آژانس تنها با درخواست از ایران برای امضای سند «پروتکل الحاقی مضاعف» است که می‌تواند درخواست‌هایی نظیر مصاحبه با دانشمندان و یا بازدید از اماکن نظامی را مطرح کند. مقامات آمریکایی آشکارا اعتراف می‌کنند که آژانس چشم ناظر سازمان‌های امنیتی آنهاست.
پیش از این، «لوران فابیوس»، وزیر خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران گفت: «توافقنامه مستحکم، توافقنامه‌ای حاوی مفادی در زمینه راستی‌آزمایی‌های شدید، اعم از بازدید از سایت‌های نظامی در مواقع لزوم و بازگشت خودکار تحریم‌ها، در حالت نقض توافقنامه از سوی ایران است».
 ترور دانشمندان هسته‌ای
لکه ننگی در کارنامه آژانس
«فرانسوا نیکولاد» سفیر پیشین فرانسه در ایران در یادداشتی در پایگاه «لوبلاگ» با اشاره به سوابق برخورد آژانس با پرونده ایران نوشت: تجربیاتی نظیر ترور دانشمندان هسته‌ای یا وقایع رخ داده برای عراق در بازرسی‌های سازمان ملل از این کشور تحت برنامه موسوم به «آنسکام» خاطراتی تلخ هستند که تهران را به سر سپردن به هرگونه تعهدات فراتر از سند پروتکل الحاقی مشکوک می‌کند، گو اینکه اجرای پروتکل الحاقی در جریان توافق موسوم به «سعد‌آباد» در پاییز سال ۱۳۸۲ خود نیز تداعی‌گر خاطراتی خوشایند نیست.
به گزارش فارس، نیکولاد افزود: ناظران می‌گویند آژانس در سال‌های گذشته روابطی با دستگاه‌های جاسوسی برخی کشورها پیدا کرده که اگرچه به این نهاد اجازه می‌دهد پایگاه‌های اطلاع‌رسانی‌اش را قوی کند، اما از دیگر سو خطر دستکاری اطلاعات را هم بالا می‌برد.
وی تصریح کرد: تمامی اینها در ذهن ایرانی‌ها حضوری فراگیر دارند و آنها را درباره هر‌گونه پیشنهاد برای پذیرش الزامات بازرسی فراتر از توافقنامه پادمانی و پروتکل الحاقی مظنون می‌کنند.
 مطلقا چنين اجازه‌اي
 داده نخواهد شد
رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت ماه سال جاری در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین‌(ع) با اشاره به زیاده‌خواهی طرف غربی در مذاکرات هسته‌ای فرمودند: «همانگونه که قبلا هم گفته شد، اجازه هیچ‌گونه بازرسی از هيچ‌يک از مراکز نظامي و همچنين گفت‌وگو با دانشمندان هسته‌اي و ساير رشته هاي حساس و اهانت به حريم آنها، داده نخواهد شد... من اجازه نخواهم داد که بيگانگان بيايند و با دانشمندان و فرزندان عزيز و برجسته اين ملت صحبت و از آنان بازجويي کنند... دشمن پررو و وقيح، انتظار دارد که ما اجازه دهيم آنها با دانشمندان و محققان ما درباره يک پيشرفت اساسي بومي و علمی گفت‌وگو کنند اما مطلقا چنين اجازه‌اي داده نخواهد شد».
 دستور معافیت از تحریم‌ها صادر اما اجرایی نمی‌شود!
آمریکا، صدور معافیت‌های تحریمی برای اجرای «برجام» را از 18 اکتبر (26 مهرماه) که در این سند، «روز پذیرش» نامگذاری شده آغاز خواهد کرد.
مقام‌های دولت آمریکا، علی‌رغم اعلام این خبر گفتند، این معافیت‌ها تا قبل از تأیید توقف غنی‌سازی ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اجرا در نخواهند آمد.
 ایران از ۲۶ مهر
 اجرای برجام را آغاز کند
علی‌رغم اینکه هنوز مسیر قانونی بررسی برجام در ایران طی نشده است و رد و یا تصویب توافق هسته‌ای هنوز مشخص نشده است، مقامات آمریکایی خواستار اجرای تعهدات ایران هستند.
واشنگتن از ایران انتظار دارد از روز 18 اکتبر (26 مهر) شروع به ایجاد تغییرات عمده در مراکز اصلی غنی‌سازی اورانیوم در نطنز، تاسیسات زیرزمینی فردو، و تاسیسات آب سنگین اراک کند.
آسوشیتدپرس با اعلام این خبر می‌نویسد ایران در نطنز باید هزاران سانتریفیوژ را برچیند و در مخزنی که تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است ذخیره کند.
ایران همچنین باید زیر ساخت برق و لوله‌گذاری‌های انجام شده در این مرکز را برچیند.
مقامات ارشد آمریکا که خواستند ناشناس بمانند گفتند این فرایند چند ماه طول خواهد کشید.
یک فرایند دیگر که به همین نسبت، طولانی و پیچیده است در فردو باید صورت گیرد و طی آن، ایران این تاسیسات را به مرکزی تحقیقاتی تبدیل کند.
مقامات آمریکا گفتند ایران باید دوسوم سانتریفیوژهای نصب ‌شده و نیز بخش مهمی از زیر ساخت موجود در فردو را برچیند.
آنها افزودند در اراک نیز که برای پیشگیری از تولید پلوتونیوم مخصوص ساخت سلاح هسته‌ای بازطراحی خواهد شد هسته رآکتور فعلی بیرون کشیده و با بتون پر خواهد شد تا بار دیگر نتوان از آن استفاده کرد.
هیچ کدام از این اقدامات فورا رخ نمی‌دهد.
البته ایران برای بهره‌برداری از منافع کاهش تحریم‌ها باید وظایف دیگری را نیز انجام دهد.
ایران باید تقریبا تمام 12 هزار کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده خود را به خارج از کشور بفرستد، سامانه‌های نظارتی همزمان در معادن و کارخانه‌های اورانیوم خود نصب کند و با تحقیقات آژانس درباره فعالیت‌های ادعایی مرتبط با تسلیحات اتمی در گذشته همراهی کند. این تحقیقات قرار است روز 15 دسامبر پایان پذیرد.
مقامات آمریکایی گفتند دقیقا نمی‌دانند ایران برای انجام این کارها چه مدت زمان نیاز دارد.
آنها افزودند هیچ تحریمی تا زمان تکمیل این اقدامات برداشته نخواهد شد.
اقدامات نقد ایران در مقابل وعده نسیه طرف مقابل در حالی است که در صورت خلف وعده طرف مقابل، هیچکدام از این اقدامات برگشت‌پذیر نیست.
 تفاهم آمریکا و انگلیس برای مقابله با ایران در دوران پساتوافق
به گزارش فارس، «مارک تونر»  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: وزرای خارجه آمریکا و انگلیس در مذاکرات اخیرشان در لندن بر سر مقابله با اقدامات منطقه‌ای ایران در روزهای پس از توافق هسته‌ای به نقطه ‌نظر واحد رسیده‌اند.