kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۲۴۶
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی:

قدرت خرید کارگران پس از توافق هسته‌ای پایین آمد

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با اشاره به اینکه انتظار ارزان شدن کالاها پس از توافق هسته‌ای در حد یک جو روانی موقتی بود، اظهار داشت: همین مسئله موجب شد تا قدرت خرید کارگران پایین هم بیاید.

 فتح‌الله بیات در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اثرات توافق هسته‌ای، درباره مدیریت انتظارات مردم در دوران پساتحریم، گفت: پس از توافق هسته‌ای همه در انتظار ارزان شدن ملک و خودرو بودند ولی عملاً چیزی دیده نشد. در روزهای اخیر نیز رسانه‌ها از ارزان شدن خودروی خارجی خبر دادند در حالی که خودروی خارجی هر چقدر هم که ارزان شود برای طبقه کارگر کمترین اهمیتی ندارد.
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور افزود: بازار مسکن نیز راکد است و خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد در حالی که بحث مسکن استیجاری که کارگران به شدت با آن دست به گریبانند در زندگی آنها تأثیرگذار بوده به نحوی که بسیاری از کارگران ناچار شدند قراردادهای خانه خود را یک‌سال دیگر تمدید کنند.
بیات با بیان این که پس از توافق هسته‌ای یک جو روانی در کشور به وجود آمد، اظهار کرد: در حالی که مردم در انتظار ارزان شدن قیمت بسیاری از کالاها و اجناس بودند این امر اتفاق نیفتاد زیراهمه چیز در حد یک جو روانی موقتی بود و همین مسأله موجب شد تا قدرت خرید کارگران هم پایین بیاید.
وی ادامه داد: زمان اعلام واریز یارانه‌ها کارگران از چند روز قبل لحظه‌شماری می‌کنند چرا که روی این پول اندک حساب باز کرده‌اند و با آن بخشی از معیشت زندگی خود را تأمین کنند و این امر نشان از پایین بودن قدرت خرید جامعه کارگری دارد.
به اعتقاد رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور، زمانی می‌توان از بالا رفتن قدرت خرید کارگران، کارمندان و حقوق‌بگیران سخن گفت که تورم به معنای واقعی پایین آمده باشد.