kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۲۴۲
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶
صدای خبرگزاری‌حامی دولت هم بلند شد

دولت یازدهم باید سیاست‌های اقتصادی خود را نقد کند

خبرگزاری ایسنا به عنوان رسانه حامی دولت یازدهم به انتقاد از سیاست‌های اقتصادی این دولت پرداخت.

این خبرگزاری از قول یک کارشناس اقتصادی نوشت: زمانی می‌توان رشد اقتصادی مثبت را به عنوان یک دستاورد تلقی کرد که اثرات آن را مردم بتوانند احساس کنند.
محمد قلی یوسفی با اشاره به اینکه سیاست‌های دولت در زمینه هسته‌ای قابل تقدیر بوده است، اظهار کرد: با این حال لازم است دولت در سیاست‌های اقتصادی خود بازنگری کند، چرا که اگر بخواهند تورم را با فشار آوردن به بخش تولید کنترل کنند به تولیدات کشور ضربه وارد می‌شود.
وی تکیه بر رشد مثبت سه درصد را معیاری نادرست برای سنجش وضعیت صنایع و کشاورزی دانست و عنوان کرد: میزان بهره‌وری در بخش صنعت کاهش یافته و البته این امر قابل پیش‌بینی بود.
یوسفی درباره دستیابی دولت به اهداف اقتصادی خود گفت: اینکه دولت بگوید به اهداف اقتصادی خود دست پیدا کرده است در شرایط کنونی خوشحال کننده نیست بلکه لازم است دولت مردان با در نظر گرفتن محدودیت‌های اقتصادی اعلام کنند که در تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی هستند.
این کارشناس اقتصادی افزود: سیاست‌های اقتصادی دولت باید به بهبود شرایط رفاه، درآمد، اشتغال و رونق صنایع بینجامد. انتظار می‌رود که دولت به نقد سیاست‌های گذشته خود بپردازد و سیاست‌های اقتصادی درست‌تری را در پیش گیرد.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر صنعت و کشاورزی در کشور رشد نکرده، اشتغال بیشتری ایجاد نشده و در عین حال نقدینگی نیز سیر صعودی دارد و فعالیت‌های دلالی نیز رونق سابق خود را دارد.
وی با انتقاد به واردات کالاهای مصرفی اظهار کرد: از طرفی تولیدات داخلی کالا کاهش پیدا کرده است و از سوی دیگر مردم به دلیل قدرت خرید پایین به خرید کالاهای ارزان خارجی روی می‌آورند.
یوسفی با اشاره به اینکه موجودی انبار تولیدکنندگان نشان می‌دهد که بنگاه‌ها نتوانسته‌اند کالاهای خود را به فروش برسانند، خاطرنشان کرد: اگر دولت بخواهد با مُسکِّن افزایش واردات، تورم را از این به بعد کنترل کند، به تولید ضربه می‌خورد، در عین حال هر زمان که اراده شود می‌توان واردات را کاهش داد اما افزایش تولید نیازمند ایجاد فرصت برای فعالان اقتصادی است.