kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۲۲۲
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵
رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران خبر داد

آبیاری ۳۰ هزار هکتار زمین زراعی در جنوب تهران با آب‌های آلوده

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، گفت: حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی جنوب تهران با آب‌های آلوده آبیاری می‌شود.

به گزارش مهر، علی‌محمد شاعری با بیان اینکه حجم خروجی آب‌های سطحی از شهر تهران سالانه معادل ۴۲۰ میلیون متر مکعب است افزود: در حال حاضر سالانه به طور متوسط بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب از روان‌آب‌های خروجی از شهر تهران به مصارف مستقیم کشاورزی می‌رسد.
شاعری گفت: اگرچه با تلاش شهرداری منطقه ۲۰ و همکاری کشاورزان، بخشی از زمین‌های کشاورزی با آب سالم آبیاری می‌شوند اما هنوز بخش عمده‌ای از اراضی محدوده جنوب تهران آلوده به پساب‌های فاضلاب است که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این اراضی نیز عاری از مواد آلاینده زیست‌محیطی شود.
وی افزود: در شهر تهران روزانه بالغ بر ۲ میلیون متر مکعب فاضلاب تولید می‌شود که حدود ۴۰ درصد فاضلاب تولید شده به تصفیه‌خانه‌های فاضلاب انتقال داده می‌شود و ۶۰ درصد دیگر آن در چاه‌های جذبی و آب‌های سطحی دفع می‌شود.
به گفته شاعری، از نظر وظایف سازمانی جلوگیری از آلودگی محصولات کشاورزی در اثر آبیاری با روان‌آب‌های آلوده در حیطه وظایف شهرداری تهران نیست با این حال به دلیل حساسیت موضوع و احساس وظیفه در قبال سلامت شهروندان تهرانی، شهرداری در بخش‌های مختلف به انجام فعالیت‌هایی برای کاهش آلودگی محصولات و خاک‌های جنوب شهر تهران اقدام کرده است.
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اظهار امیدواری کرد با تخصیص اعتبار و تسهیلات کافی از سوی دولت به وزارت نیرو برای تکمیل و کمک به مردم به منظور خرید انشعاب هر چه سریعتر شاهد بهبود وضعیت فاضلاب شهر تهران و بازچرخانی و استفاده مجدد آن توسط شهروندان باشیم.