kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۲۰۰
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶

توافق دو کره برای آغاز گفت‌وگو «در سطح بالا»

همزمان با افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره، پیونگ‌یانگ و سئول با انجام مذاکرات در «سطوح بالا» برای کاهش تنش‌های مرزی موافقت کردند.

تنش‌ها در شبه جزیره کره طی هفته‌های گذشته به شدت بالا گرفت تا جایی که رهبر کره شمالی با تهدید حمله نظامی به آمریکا به نیروهای نظامی این کشور آماده‌باش داد این دو حتی درگیری‌های مختصری نیز با یکدیگر پیدا کردند. اما ظاهرا دو طرف تمایلی ندارند که این تنش بیش از این پیش رود و بر این اساس تصمیم گرفته‌اند مذاکرات را برای کنترل و کاهش سطح تنش‌ها آغاز کنند.
به گزارش فارس سئول دیروز (شنبه) اعلام کرد: «مذاکرات میان رهبران کره شمالی و کره‌جنوبی در سطح بلندپایه، پیش از اتمام ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی پیونگ‌یانگ، آغاز خواهد شد.»
کره شمالی جمعه گذشته از طریق یکی از نمایندگان خود در سازمان ملل تهدید کرده بود در صورتی که کره جنوبی تبلیغات خود علیه این کشور را متوقف نکند با اقدام نظامی بسیار شدید پیونگ‌یانگ مواجه خواهد شد و چنانچه کره‌جنوبی به اولتیماتوم ما پاسخ ندهد، واکنش نظامی ما اجتناب‌ناپذیر بوده و این واکنش بسیار شدید خواهد بود.»
پیش از این، یک مقام نظامی سئول از تماس و گفت‌وگوی تلفنی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با همتای کره‌ای خود خبر داده بود. به گفته او، مارتین دمپسی و رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی بر «لزوم مقابله و بازدارندگی در برابر تهدیدات بیشتر کره شمالی» تاکید کردند.
یک مقام ارشد آمریکایی نیز اعلام کرد، ایالات متحده رزمایش‌های سالانه نظامی با کره جنوبی را پس از وقفه موقت بر سر درگیری مرزی میان دو کره از سر می‌گیرد. «دیوید شیر»، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور شرق آسیا، اعلام کرد که رزمایش‌ها در روزهای گذشته متوقف شد و علت آن این بود که طرف آمریکایی می‌خواست با طرف کره جنوبی درباره تنش‌های مرزی هماهنگ شود.
خبرگزاری «یونهاپ»‌ کره جنوبی نیز گزارش داد که «کره جنوبی برای پاسخ گفتن به هرگونه اقدامات تحریک‌آمیز احتمالی کره شمالی در وضعیت آماده‌باش قرار دارد.» از سوی دیگر مقامات کره جنوبی اعلام کردند که کره شمالی تجهیزات خمپاره‌ای و آتشباری خود را به مناطق مرزی منتقل کرده است.
نمایندگی کره شمالی در سازمان ملل هم اوضاع در شبه جزیره کره را «نتیجه اقدامات سیاسی و نظامی خصمانه نیروهای نظامی آمریکا و کره جنوبی خواند» و تاکید کرد: «اوضاع در این منطقه فاصله کمی با جنگ دارد لذا از شورای امنیت درخواست جلسه فوری کرده‌ایم.»