kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۱۴۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۳
اوباما به سناتورها قول داد

فشار اقتصادی علیه ایران را حفظ می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکاگفت: نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای به معنای حل مشکلات واشنگتن با تهران نیست.

به گزارش فارس، اوباما در یادداشتی در پایگاه خبری - تحلیلی NJ.com به دوران جنگ سرد کشورش با شوروی سابق اشاره کرده و می‌نویسد در آن زمان جان اف‌کندی، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا از رویکرد تقابل شتابزده اجتناب کرد.
اوباما به سیاق گذشته با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح‌های اتمی، «برجام» را ضامن قطع تمامی چهار مسیر ایران برای رسیدن به این هدف بیان کرده و نوشته است: «این توافق تمامی مشکلات ما با ایران را حل نمی‌کند.»
رئیس دولت آمریکا در ادامه اتهامات واهی پیشین علیه ایران را تکرار کرده و می‌نویسد: «رژیم ایران، خطرناک و سرکوبگر است. از سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کند، ناقض حقوق مردم خودش است، امنیت شریکان ما در منطقه، از جمله اسرائیل که متحد ما است را تهدید می‌کند.»
«اوباما» علاوه بر این قول داده به سیاست مقابله با آنچه «فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران» خوانده شده ادامه خواهد داد.
فشار اقتصادی و نظامی علیه ایران را حفظ می‌کنیم
همچنین اوباما در نامه‌ای به سناتورهای دموکرات قول داد که فشار اقتصادی علیه ایران را حفظ کند و گزینه نظامی علیه این کشور در دسترس باشد.
وی همچنین گفت که واشنگتن تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران را به‌ویژه به خاطر حمایت از حزب‌الله و آنچه که اوباما نقش ثبات‌زدای ایران در یمن خوانده حفظ می‌کند.
اوباما در این نامه همچنین بر افزایش و تقویت همکاری‌های امنیتی با  رژیم اسرائیل تاکید کرد و گفت که آمریکا توانایی خود برای تنبیه ایران به خاطر فعالیت‌های منفی در خاورمیانه حفظ خواهد کرد.
آژانس به هیچ‌وجه بازرسی‌ها را به ایران نسپرده است
وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در مورد نحوه بازرسی از سایت نظامی پارچین در ایران واکنش نشان داد و آن را نادرست خواند.
این خبرگزاری روز گذشته با ادعای دسترسی به یکی از دو سند محرمانه امضا ‌شده میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شد که وظیفه نمونه‌گیری و عکس‌برداری از سایت پارچین به کارشناسان خود ایران سپرده شده است.
این گزارش از سوی ایران «گمانه‌زنی رسانه‌ای» خوانده شد و یوکیا آمانو مدیر کل آژانس هم با صدور بیانیه‌ای ناخرسندی خود را از آن اعلام کرد.
«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه گفت: آژانس «به هیچ وجه» مسئولیت بازرسی‌ها را به ایران نسپرده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ساعتی پس از صدور این بیانیه نیز در نشست خبری روزانه وزارت خارجه آمریکا که بخش زیادی از آن به صحبت در مورد آسوشیتدپرس گذشت، گفت: «من شما را به اظهارات امروز آقای آمانو ارجاع می‌دهم که گفت آژانس مسئولیت بازرسی‌ها را به ایران واگذار نمی‌کند و اینکه این گزارش، ارائه نادرست روشی است که آژانس برای انجام راستی‌آزمایی به کار می‌گیرد.»
نقشه راه حل ابعاد احتمالی
توافق بسیار قدرتمندی است
یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه از انتشار گزارشی در مورد واگذار شدن حق بازرسی از سایت نظامی پارچین به ایران، ابراز ناخرسندی کرد و اطمینان داد که تمهیدات در نظر گرفته شده برای انجام بازرسی‌ها، «بی‌نقص» باشند.
در بیانیه آمانو آمده است: «اظهاراتی که مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئولیت بازرسی‌های هسته‌ای ایران به ایران واگذار کرده، مایه ناخرسندی من است. چنین اظهاراتی ارائه غلط روشی است که ما این راستی‌آزمایی مهم را انجام خواهیم داد.»
آمانو در ادامه بیانیه‌اش نوشته است: «تنها می‌توانم بگویم که این ترتیبات از لحاظ فنی بی‌نقص و منطبق با رویه‌های دیرینه ما هستند. در آنها به هیچ وجه از استانداردهای پادمانی، کوتاه نیامده‌ایم.»
وی افزود: ««نقشه راه» میان ایران و آژانس، توافقی بسیار قدرتمند است و چارچوب زمانی دقیقی را برای کمک به ما جهت شفاف‌سازی موضوعات باقی‌مانده گذشته و حل در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران، تعیین کرده است.»
دانش هسته‌ای ایران را به هیچ‌وجه نمی‌توان
از این کشور گرفت
روزنامه آلمانی «تسایت» در گزارشی به قلم «تئو زومر» سردبیر اسبق این روزنامه با عنوان «یا توافق وین یا هیچ توافقی» نوشت که توافق هسته‌ای با ایران در صورت مخالفت جمهوری‌خواهان شکست خواهد خورد در صورتی که (اجرای) توافق می‌تواند به نزدیک شدن ایران به عنوان کشوری با فرهنگ قدیمی به غرب منتهی شود.
دانش هسته‌ای و فنی که می‌توان با آن به ساخت بمب‌ اتم رسید را با هیچ توافقی نمی‌توان از ایران گرفت. ضمن اینکه توافق هسته‌ای تمام خواسته‌های (غرب) را برآورده نکرده است و به این وسیله مسایل سیاسی منطقه هم حل نشده است. علاوه بر این توافقِ کنترل تسلیحاتی میان شرق و غرب هم پس از جنگ سرد نتوانست تا به جنگ پایان دهد.
تزریق پول به شبکه‌های آمریکایی
توسط لابی سعودی برای تبلیغ علیه توافق هسته‌ای
پایگاه خبری فرست لوک در گزارشی نوشت که 6 میلیون دلار پول از طریق گروهی به نام «ابتکار امنیتی آمریکا» به شبکه‌های تلویزیونی این کشور تزریق شده است تا به شهروندان آمریکایی بقبولاند که از سناتورهای خود بخواهند با توافق هسته‌ای ایران مخالفت کنند.
رئیس این گروه یک سناتور سابق به نام «نورم کلمن» است که برای عربستان سعودی در آمریکا لابیگری می‌کند. شرکت کلمن با نام «هاگان لوولز» ماهانه 60 هزار دلار از سوی عربستان حمایت مالی می‌شود.
در جولای 2014 نورم کلمن کارش را ارائه خدمات به سفارت عربستان در موضوعات مختلفی نظیر ایران و کاهش توانایی‌های هسته‌ای ایران شرح داده بود.
۵۶ درصد آمریکایی‌ها مخالف برجام
بر اساس نظرسنجی سی‌ان‌ان که نتایج آن روز پنج‌شنبه منتشر شد، 56 درصد آمریکایی‌ها خواستار رد برجام در کنگره هستند. حدود یک ماه پیش، این آمار 52 درصد بود.
در همین حال، از هر 10 آمریکایی، 6 نفر با نحوه مدیریت اوباما در خصوص روابط کشورشان با ایران نیز مخالف هستند.
بر اساس این گزارش، مخالفت جمهوری‌خواهان نسبت به ماه گذشته از 66 درصد به 83 درصد رسیده اما موافقت دموکرات‌ها نیز با توافق هسته‌ای از 61 درصد به 70 درصد رسیده است.
در همین حال، 58 درصد آمریکایی‌های مستقل نیز با برجام مخالف هستند و می‌گویند که کنگره باید آن را رد کند.
تسلیم اعتراض رسمی رژیم صهیونیستی
به اعضای ۱+۵
روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی از تسلیم اعتراض دیپلماتیک رسمی رژیم صهیونیستی به 6 کشور عضو 5+1 خبر داد.
این اقدام پس از شلیک چند راکت به سرزمین‌های اشغالی فلسطین صورت گرفته که اسرائیل ایران را به خاطر آن سرزنش می‌کند. در پاسخ به این راکت‌ها، رژیم صهیونیستی نیز دست به بمباران مناطقی در سوریه زده که 5 کشته بر جای نهاد.
این اعتراض رسمی در شرایطی تسلیم 6 کشور می‌شود که کنگره آمریکا در حال گذراندن فرصت بررسی توافق هسته‌ای ایران و 1+5 موسوم به برجام است. رژیم اسرائیل مدعی است که پول‌هایی که در نتیجه این توافق به ایران می‌رسد، تهاجمات نظامی این کشور علیه منافع اسرائیل را گسترش می‌دهد.
محموله جدید سوخت هسته‌ای تا اوایل شهریور
به نیروگاه بوشهر تحویل می‌شود
به گزارش تسنیم، موسسه دولتی روس اتم در اطلاعیه‌ای از تحویل محموله جدید سوخت هسته‌ای به واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر تا اوایل شهریورماه خبر داد. در اطلاعیه شرکت «تول» وابسته به موسسه دولتی «روس اتم» روسیه که روز پنج‌شنبه منتشر شد، آمده است: محموله جدید سوخت هسته‌ای برای نیروگاه اتمی بوشهر در کارخانه کنسانتره‌های شیمیایی شهر نووسیبریسک روسیه تهیه شده است.
بنا به این اطلاعیه، قرار است رساندن سوخت هسته‌ای تازه به نیروگاه اتمی بوشهر در جریان تعمیرات برنامه‌ریزی شده نیروگاه در ماه سپتامبر با حضور کارشناسان بین‌المللی صورت گیرد.
ایران هنوز هم دشمن آمریکاست
به گزارش جام‌نیوز، سث مولتون نماینده دموکرات مجلس آمریکا  که از موافقان توافق هسته‌ای ایران نیز می‌باشد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی MSNBC نشان داد که عمل و گفتارش با هم یکسان نیست.
مولتون که حمایت خود از توافق ایران برای تصویب شدن در کنگره را اعلام کرده در این ارتباط تلویزیونی مدعی شد که توافق هسته‌ای، ایران را از حمایت کردن از تروریسم باز نمی‌دارد.
وی گفت: «آنها [ایران] گروگان‌ها و زندانیان آمریکایی دارند. آنها هر روز حقوق بشر را نقض می‌کنند! و از حامیان بین‌المللی تروریسم می‌باشند که همه این‌ها تحت توافق ممکن است.»
مولتون اما در ادامه از مفید بودن این توافق سخن گفت و با اعلام حمایت از آن، اشاره کرد که بهترین گزینه‌ای است که ایران را از دست‌یابی به سلاح هسته‌ای باز می‌دارد.
وی تصریح کرد که ایران هنوز دشمن قسم‌خورده آمریکا و متحدانش از جمله اسرائیل و کشورهای خاورمیانه می‌باشد.
عواقب خطرناک حمله به ایران
روزنامه یو‌اس‌ای تودی در یادداشتی به قلم «آن ماری اسلاتر» مدیر سابق برنامه‌ریزی سیاسی در وزارت خارجه آمریکا و استاد ممتاز امور بین‌الملل در دانشگاه پرینستون، تاکید کرده که تنها جایگزین برای توافق هسته‌ای، جنگ با ایران است.
خانم اسلاتر بر این باور است که آمریکا چاره‌ای جز «پذیرش توافق» یا «وارد شدن به جنگ با ایران» ندارد و هزینه‌های گزینه نظامی به حدی زیاد است که تنها یک راه برای ایالات متحده باقی می‌گذارد: تن دادن به توافق هسته‌ای با ایران علیرغم وجود برخی نکات منفی در آن.
البته گزینه نظامی، پیامدهای دیگری را برای ما خواهد داشت. چنین اقدامی، یک «هدیه بزرگ» به گروه تروریستی داعش خواهد بود به این صورت که ما به دشمن بزرگ داعش حمله خواهیم کرد.
این حمله همچنین موضع تندروها[!] در ایران را در نسل بعدی تقویت کرده و حرف‌هایی را که طی دهه‌های گذشته درباره «شیطان بزرگ» می‌زدند به اثبات خواهد رساند. این اقدام از سوی دیگر زیر پای میانه‌روهای ایرانی را خالی خواهد کرد که به دنبال معامله بر سر برنامه نامشروع[!] هسته‌ای ایران با پایان دادن به تحریم‌ها هستند.
بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران، اعلام جنگی آشکار به این کشور است که موجب اقدامات تلافی‌جویانه تهران از طریق حملات سایبری و تروریستی علیه آمریکایی‌ها و خاک ایالات متحده خواهد شد. واکنش آمریکا به حملات بعدی ایران می‌تواند ما را بار دیگر به جنگی علنی در خاورمیانه بکشاند.