kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۱۰۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷
پس از تبادل آتش مرزی بین دو کره

پیونگ‌یانگ: سئول را به آتش می‌کشیم

پس از تبادل آتش بین دو کره در روز پنجشنبه و اعلام وضعیت شبه جنگی از سوی کره شمالی، مقامات پیونگ یانگ هشدار دادند که «سئول را به دریای آتش» تبدیل خواهند کرد.

تنش‌های اخیر بین کره شمالی و کره جنوبی سرانجام روز پنجشنبه به تبادل آتش مرزی بین دو کره منتهی شد. اما این می‌تواند ابتدای یک جنگ خونین بین دو کره باشد. پیونگ یانگ مقاومت سئول را به ایجاد تنش در مرزهای مشترک متهم می‌کند  این کشور هفته گذشته از سئول درخواست کرده بود رزمایش مشترک با آمریکا را لغو کند که این درخواست رد شد. به گزارش ایسنا، منابع نظامی در سئول اعلام کردند،  کره شمالی روز پنجشنبه یک واحد نظامی ارتش کره جنوبی را گلوله باران کرد. کره جنوبی نیز در واکنش به این اقدام، چندین خمپاره به سمت همسایه شمالی خود شلیک کرد. به دنبال این حوادث، کره شمالی دیروز به نیروهای خط مقدم خود دستور یک حالت «شبه‌جنگی» را داد.
یکی از مقام‌های پیونگ یانگ در این باره اعلام کرد، «کیم جونگ اون»،‌ رهبر کره شمالی دستور برگزاری نشست فوری ارتش را صادر کرده و گفته است که نیروهای این کشور باید در «حالت جنگی» قرار گیرند و کاملا آماده یک عملیات نظامی از ساعت 17 به وقت محلی (روز جمعه) باشند. در همین حال کره شمالی به همسایه جنوبی خود هشدار داد در صورتی که طی 48 ساعت تبلیغات علیه پیونگ یانگ را متوقف نکند با اقدام نظامی مواجه خواهد شد. کره شمالی اخطار داده است، «نیروهای دست‌نشانده» نباید حتی لحظه‌ای فراموش کنند که تمام کره جنوبی ممکن است به «دریای آتش» تبدیل شود.
در مقابل، کره جنوبی نیز هشدار داد که پیونگ یانگ باید دست از اقدامات عجولانه بردارد در غیراینصورت مجازات می‌شود. مقام‌های دفاعی کره جنوبی می‌گویند سئول بدون توجه به تهدیدهای پیونگ یانگ به پخش تبلیغات از بلندگوهای مرزی علیه کره شمالی ادامه می‌دهد. ارتش کره شمالی اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که تداوم تبلیغات کره جنوبی، اعلام جنگ است و اگر سریعا این تبلیغات متوقف نشود به معنای اعلام یک جنگ تمام عیار خواهد بود. کره جنوبی 10 اوت(19 مرداد) در پی زخمی شدن دو سربازش بر اثر انفجار مین‌های ضد نفر که سئول، پیونگ‌یانگ را مسئول آن معرفی کرد، انتشار پیام‌های تبلیغاتی را از بلندگوهای مستقر در مرز دو کره از سر گرفت. این بلندگوها از ده سال پیش خاموش بودند. این اقدام خشم کره شمالی را برانگیخته است. رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا نیز مزید بر علت شد و سرانجام خشم پیونگ یانگ را به اوج رساند.