kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۰۷۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶

طرح انتقال 650 میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه کلید خورد

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: نخستین دستگاه حفر تونل انتقال آب از غرب کشور به دریاچه ارومیه، منتقل شده و در حال مونتاژ است و تا دو ماه آینده نصب این دستگاه تمام و حفر تونل انتقال 650 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه آغاز می‌شود.

محمدرضا رضازاده با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح دو دستگاه حفاری خریداری شده است، افزود: حجم آب تعیین شده از سد کانیسید در غرب کشور با حفر تونلی بیش از 30 کیلومتر به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد. وی زمان آغاز انتقال آب را در سال 97 و ابتدای سال 98 دانست و تصریح کرد: تونل این پروژه به دو قطعه تقسیم شده است که هر قطعه با یک دستگاه حفاری خواهد شد؛ دستگاه اول هم اکنون در کارگاه در حال مونتاژ است و دستگاه دوم تا بهمن ماه به بندرعباس و سپس به کارگاه منتقل و حفاری دوم نیز از سال آینده آغاز خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به اینکه زیرساخت‌های اجرای طرح آماده شده است، گفت: با توجه به اینکه حفاری دوم از زیرکوه شروع می‌شود؛ تونل دسترسی برای انتقال دستگاه، احداث شده است و هم اکنون در حال حفاری محلی هستیم که دستگاه برای شروع کار باید در آن قرار بگیرد. رضازاده با اشاره به مطالعات لازم برای انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه تصریح کرد: با توجه به حساسیت‌های زیست‌محیطی این پروژه در دریای خزر و دریاچه ارومیه، اجرای آن با در نظر گرفتن همه جوانب انجام خواهد شد.