kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۰۶۱
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴

انتقال آب ارس به سایر حوزه‌ها منتفی شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: با توجه به مطالعات انجام شده انتقال آب از حوزه ارس به سایر مناطق منتفی است و وزارت نیرو در این زمینه هیچ برنامه‌ای ندارد.

داود نجفیان با توجه به دغدغه‌های نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل مبنی بر جلوگیری از انتقال حق‌آبه استان از رود ارس و ممانعت از انتقال از این حوزه به دریاچه ارومیه اظهار کرد: در پیشنهادهای 19 گانه احیا و نجات دریاچه ارومیه هیچ بحثی در مورد انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه پیشنهاد نشده و وزارت نیرو نیز با این کار مخالف است.
وی با بیان اینکه راهکارهای مختلفی برای احیای دریاچه ارومیه پیشنهاد شده که این امر با تولیت وزارت نیرو انجام نشده بلکه کلانتری به عنوان دبیر کمیته احیا و نجات دریاچه ارومیه طرح‌های پیشنهادی را پیگیری می‌کند، گفت: سعی شده با برطرف کردن سیاست‌های غلط گذشته و جلوگیری از برداشت‌های غیرصحیح از روی آوردن به برخی گزینه‌ها ممانعت شود به طوری که مطالعه در انتقال آب از ارس منتفی بوده و هیچ توجیه اقتصادی و زیست محیطی ندارد.
نجفیان به طولانی شدن احداث سد عمارت از زمان کلنگ‌زنی این پروژه در سال 83 اشاره کرد و گفت: علت رعایت نشدن پروسه زمانبندی اجرای این پروژه کمبود اعتبار و منابع مالی بوده است در حالی که شبکه مغان در کمتر از 3/5 سال اجرایی شده و به بهره‌برداری رسیده بود.
وی یادآور شد: در 10 سال اخیر، سد عمارت تنها 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی تلاش بر این است تا با جذب 100 درصدی اعتبار عملیات احداث این سد در سال 96 تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد.
نجفیان افزود: امیدواریم با تزریق اعتبار 90 میلیارد تومانی امسال 20 درصد در این پروژه پیشرفت حاصل شده و تا پایان امسال بر اساس زمانبندی و پیشرفت پروژه شاهد اجرای 50 درصد سد عمارت باشیم.
وی در ادامه بیان کرد: اولویت اول در احداث این سد تامین آب آشامیدنی و بخش صنعت است و اولویت بعدی بخش کشاورزی قرار دارد که در برنامه پدافند غیرعامل تامین آب آشامیدنی بیله‌سوار و پارس‌آباد نیز از این سد پیش‌بینی شده است.