kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۸۳۱
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳
نمایندگان مجلس در گفت‌و‌گو با کیهان:

استکبارستیزی محور قدرت نرم ایران در منطقه است

هنوز توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 به سرانجام نرسیده و مراحل قانونی خود را طی نکرده گمانه‌زنی‌های بسیاری در خصوص سرنوشت پرونده‌های منطقه ای، تاثیر این توافق بر مسئله فلسطین و از همه مهمتر جایگاه جمهوری اسلامی ایران در مرحله آینده منطقه آغاز شده است.

سرویس سیاسی-

از سوی دیگر، رفتار آتی آمریکا به عنوان کشوری که پس از شکست‌های سریالی سیاست‌هایش در منطقه وادار به مذاکره با جمهوری اسلامی ایران شد بیش از همه در کانون توجهات جهانی قرار گرفته است.
مقامات آمریکایی و اروپایی پس از پایان مذاکرات هسته‌ای تمرکز ویژه‌ای بر مسئله تغییر رفتار ایران در منطقه داشته‌اند و با کلید واژه آغاز تعامل سازنده ایران با جهان و توصیه به دست کشیدن ایران از حمایت از تروریسم!- بخوانید محور مقاومت - به دنبال کمرنگ کردن نقش ایران در منطقه هستند.
رهبر معظم انقلاب در دیدار روز گذشته با علما، صاحب‌نظران و میهمانان اجلاس مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام و اجلاس اتحادیه‌ رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، مبارزه با نقشه‌های استکبار در منطقه را مصداق بارز جهاد فی‌سبیل‌الله خواندند و با اشاره به مقابله‌ قاطع با «تلاش آمریکا برای سوءاستفاده از نتایج مذاکرات هسته‌ای و نفوذ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در ایران»، افزودند: نقشه‌ نظام سلطه در منطقه بر دو پایه‌ ایجاد اختلاف و نفوذ استوار است که باید با نقشه‌های صحیح هجومی و دفاعی به مبارزه‌ هوشیارانه و بی‌وقفه با آن پرداخت.
مقام معظم رهبری در ادامه تبیین تقابل سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی با سیاست‌های رژیم ایالات متحده، افزودند: ایران، از مقاومت در منطقه از جمله مقاومت فلسطین کاملا دفاع می‌کند و از هرکسی که با اسرائیل مبارزه می‌کند و رژیم صهیونیستی را می‌کوبد حمایت خواهد کرد.
حال چه راهکار و راهبردی برای مقابله با این سیاست دشمن می‌بایست انجام شود؟ کیهان در مصاحبه با نمایندگان مجلس به واکاوی این موضوع پرداخت.
دولت، فتنه‌گران را از صحنه اجرایی دور کند
محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار کیهان گفت: سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت از محور مقاومت در منطقه است و مردم همواره حامی این سیاست هستند.
سلیمانی افزود: در حال حاضر سابقه‌داران فتنه 88 در دولت نفوذ کرده‌اند و به دنبال آن هستند که دوباره در جایگاه ستون پنجم آمریکا نقش‌آفرینی کنند.
وی خاطرنشان کرد: می‌بایست دولت هوشیاری به خرج داده و فتنه‌گران را از صحنه اجرایی دور کند.
نماینده مردم تهران تصریح کرد: مقامات آمریکایی به دفعات اعلام کرده‌اند که فتنه‌گران سرمایه‌های آنان در داخل ایران هستند.
سلیمانی اظهار داشت: ایران همانند گذشته از دوستان خود در منطقه و جهان حمایت خواهد کرد و این موضوع نسبتی با مذاکرات هسته‌ای ندارد.
هیاهوی ذوق‌زدگان
 برای شکستن تابوی مذاکره در مسائل دیگر
«محمدصالح جوکار» نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار کیهان گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار میهمانان اجلاس مجمع جهانی اهل بیت‌ علیهم‌السلام دقیقا این موضوع را تبیین کردند.
جوکار افزود: در روزهای اخیر برخی از رسانه‌ها هم راستا با اهداف دشمن مدعی‌اند که تابوی مذاکره با آمریکا شکسته شده است؛ این در حالیست که رهبر معظم انقلاب تاکید کرده‌اند که مذاکرات فقط در موضوع هسته‌ای بوده است و لاغیر.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: اصلی وجود دارد که می‌گوید از داده‌های گذشته برای پیش‌بینی وقایع آینده استفاده کنید. ما تجربه تلخی از آمریکا در ذهن داریم و در حال حاضر نیز این رفتار سلطه‌جویانه به روش‌های دیگری ادامه دارد.
لزوم وحدت در استکبارستیزی
نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آمریکا به دنبال نفوذ، ایجاد اختلاف، تجزیه برخی از کشورها و تضعیف محور مقاومت و در نهایت سلطه بر منطقه است.
جوکار تصریح کرد: متاسفانه این سیاست‌گذاری دشمن با همکاری برخی کشورهای منطقه صورت می‌گیرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: چه مجلس و چه دولت باید از رهنمودهای مقام معظم رهبری تبعیت کنند و در نهایت می‌بایست یک صدا و یک فریاد وجود داشته باشد و اختلاف‌افکنی میان مردم، به مثابه بازی در پازل آمریکاست.
جایگاه ایران در معادلات منطقه ای؛
علت حضور آمریکا در میز مذاکره
«جعفر قادری» نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار کیهان گفت: حضور آمریکا در میز مذاکره، بیشتر از آنکه نتیجه دیپلماسی دولت باشد، به دلیل جایگاه و نقش جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه‌ای و جهانی است.
قادری افزود: این جایگاه مرهون روحیه استکبارستیزی و عدالتخواهی ایران بوده است.
نماینده مردم شیراز در مجلس خاطرنشان کرد: دولت باید با توجه به جایگاه مذکور، کما‌فی‌السابق از محور مقاومت در منطقه حمایت کند.
توجه به اصل حمایت از محور مقاومت
 در توافقات بین‌المللی
«محمد‌حسن آصفری» نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار کیهان گفت: سیاست آمریکا در کمرنگ کردن نقش ایران در منطقه از سال‌ها پیش کلید خورده و سیاستی شکست خورده است.
آصفری افزود: در حال حاضر، قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در قلب ملت‌های منطقه و کشورهای مسلمان نفوذ پیدا کرده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: علت این نفوذ این است که هدف آن استکبارستیزی است.
نماینده مردم اراک در مجلس تصریح کرد: در شرایط کنونی می‌بایست دولت و مجلس یک حرف واحد داشته باشند و حمایت از جنبش‌های مقاومت در لبنان، فلسطین و دیگر کشورها به عنوان سرلوحه رفتار منطقه‌ای قرار گیرد.
آصفری اظهار داشت: در همین راستا می‌بایست ارتباط با گروه‌های مقاومت و تلاش برای کمک به آنها بدون توجه به سیاست‌های سلطه‌جویانه آمریکا صورت گیرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: علاوه بر این، در توافقات بین‌المللی می‌بایست از اقداماتی که مانع حمایت جمهوری اسلامی ایران از محور مقاومت می‌شود، پرهیز کنیم.