kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۸۱۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳
 برای نخستین بار در کشور اتفاق افتاد

راه اندازی سامانه هشدار سریع زمین لرزه

قائم مقام سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران از راه اندازی سامانه هشدار سریع زمین لرزه برای نخستین بار در کشور خبر داد.


به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، عباس استاد تقی زاده افزود: زلزله قابل پیش بینی نیست ولی می‌توان در ثانیه‌های ابتدایی وقوع آن، به مناطق حیاتی خبر دهیم.
وی به موج اولیه و ثانویه زلزله اشاره کرد و گفت: موج ثانویه عامل اصلی تلفات و خسارات است هرچه فاصله محل وقوع زلزله با مکانی که حضور داریم بیشتر باشد زمان بیشتری برای جلوگیری از برخی تلفات خواهیم داشت.
تقی‌زاده افزود: با توجه به فعالیتهایی که در گسل‌های شمال، جنوب و گسل مشاع تهران وجود دارد، سامانه هشدار سریع را در شمال شرق تهران، بر روی گسل مشاع تست کردیم.
قائم مقام سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران با بیان اینکه مکان نصب سامانه هشدار سریع در منطقه دماوند است،گفت: این سامانه در لار، دماوند، امام زاده هاشم و رودهن، شمال شرقی و شرق تهران نصب شده است.
تقی زاده زمان دریافت موج از این ایستگاه‌ها را حدود 10 ثانیه اعلام کرد و افزود: در این 10 ثانیه می‌شود سیستم برق، گاز و آب را قطع کرد و به مترو، سازمان هواپیمایی و دیگر ارگان‌ها هشدار داد.
وی گفت: سیستم هشدار سریع زلزله می‌تواند بعد از ارتباط با مرکز و هشدار به شبکه‌های سراسری رادیو و تلویزیون و همچنین از طریق تلفن همراه، مردم را در دقایق اولیه از زمین لرزه باخبر کند.
به گفته قائم مقام سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران، سامانه هشدار سریع زمین لرزه با همکاری استانداری، مخابرات و صدا و سیما راه‌اندازی شده است.
وی از تجهیز 50 ایستگاه شتاب نگاری در اطراف تهران تا پنج سال آینده خبر داد و گفت: با این اقدام همه لرزه‌های اطراف تهران به این شبکه وصل می‌شوند.
تقی زاده افزود: هزینه‌های سیستم هشدار سریع زمین لرزه را شهرداری تقبل کرده است که البته در این راه آژانس همکاری‌های ژاپن نیز ستاد بحران را همراهی می‌کند.
وی با بیان کافی نبودن این اقدامات برای مواجه با زمین لرزه اضافه کرد: مسئولان کشوری باید برای گسترش این سیستم در سراسر کشور اقدامات لازم را انجام دهند.
تقی زاده یادآور شد: ستاد بحران شهرداری تهران خروجی این کار را برعهده گرفته است و بقیه دستگاه‌ها به عنوان کاربران این سامانه باید استفاده لازم را از سیستم انجام دهند.
قائم مقام سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران بیشتر گسل‌هایی که تهران را تهدید می‌کنند داخل شهر عنوان کرد و گفت: سیستم هشدار سریع فقط اطراف تهران است و برای داخل سیستمی وجود ندارد.