kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۷۹۱
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳
ظریف و لاوروف در مسکو:

ایران و روسیه درباره بحران منطقه موضع مشترک دارند

محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزیران خارجه ایران و روسیه در جمع خبرنگاران، بر اجرای برنامه گسترش هر چه زودتر روابط در تمامی عرصه‌ها براساس مذاکرات حسن روحانی و ولادیمیر پوتین تاکید کردند.



به گزارش ایرنا، ظریف که صبح دوشنبه برای یک دیدار فشرده رسمی وارد مسکو شده بود، تصریح کرد: ایران و روسیه دارای منافع و دیدگاه‌های مشترک در مناطق حساس هستند و ما در بالاترین سطح به گسترش روابط دوجانبه اهمیت می‌دهیم.
وزیر خارجه ایران افزود: معتقدیم که برجام بیش از همه به توسعه روابط مسکو و تهران کمک خواهد کرد و با وجود اینکه همکاری‌ها بسیار خوب است، اما شرایط برای توسعه بیشتر در تمامی زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و بازرگانی وجود دارد.
ظریف با قدردانی از نقش ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و لاوروف در جریان مذاکرات ایران و 1+5، تاکید کرد: همکاری‌های تهران و مسکو در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای و جهانی ادامه خواهد یافت.
لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز به خبرنگاران گفت: اکنون در تمامی زمینه‌ها فرصت‌های فراوانی برای توسعه همکاری‌های دو کشور فراهم است و دستور روسای جمهوری دو کشور در این زمینه پیگیری و اجرا خواهد شد.
وزیر خارجه روسیه افزود: مسکو علاقه‌مند به همکاری با تهران برای حل مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا به نفع ملل منطقه است.
همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی روسیه و ایران
به سرعت گسترش می‌یابد
محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزیران امور خارجه ایران و روسیه در کنفرانس مشترک خبری پایان مذاکرات خود در مسکو اعلام کردند که مواضع دو کشور برای حل بحران‌های خاورمیانه بویژه سوریه، عراق و یمن منطبق است و از مذاکره برای یافتن راهکار سیاسی بدون مداخله خارجی حمایت می‌کنند.
لاوروف در کنفرانس خبری گفت: روسیه و ایران به عنوان دو کشور دوست و همسایه توجه خاصی به همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و گسترش آنها دارند و با جدیت نیز دنبال خواهند کرد.
وی با استقبال از دعوت رسمی ظریف برای سفر به ایران و وعده انجام آن در آینده‌ای نزدیک، افزود: امیدواریم اجرای برجام از هفته آینده آغاز شود و همچنین از همکاری‌های ایران برای حل مسائل منطقه‌ای بهره بگیریم.
لاوروف با تاکید بر اهمیت نشست مشترک کمیسیون اقتصادی دو کشور که قرار است ماه اکتبر در مسکو برگزار شود، گفت: در مذاکرات امروز مسائل مربوط به روابط دوجانبه و ارتقای آن مورد توجه قرار گرفت و پروتکل بین وزارت خانه‌ای خارجه ایران و روسیه تا سال 2018 افق همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای خواهد بود.
ظریف در این کنفرانس خبری گفت: روسیه در شرایط دشوار با ایران در باره مسائل مختلف مشارکت کرد و اکنون هم زمینه‌های مناسبی برای گسترش همکاری‌ها وجود دارد.
ظریف افزود: افزون بر مذاکره درباره توسعه فراگیر روابط، بخش‌های مختلف دیگر از جمله تسهیل در صدور روادید و امور مربوط به کنسولی در دستور کار دو کشور است که در نشست امروز مورد توجه قرار گرفت.
وزیر خارجه ایران با تاکید بر هماهنگی دو کشور در باره بحران‌های منطقه‌ای گفت: وضعیت سوریه خطر فرقه‌گرایی را افزایش داده است و باید برای پایان بحران در این کشور و همچنین عراق بدون مداخله خارجی اقدام و راهکار سیاسی اتخاذ شود.
وزیر امور خارجه روسیه درباره ادعای آمریکا مبنی بر سفر سردار سلیمانی به مسکو به عنوان نقض قطعنامه شورای امنیت، اظهار کرد: اظهار نظرهای زیادی در مورد این شایعه انجام گرفته است و در مورد این ادعاهای بی‌اساس مقام‌های آمریکایی چیزی نمی‌گویم.
وی با بیان اینکه آمریکا خود ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت است، گفت: واشنگتن نظام تحریم‌های شورای امنیت را نقض کرده است و به عنوان نمونه اخیرا چهار نفر از فهرست افراد مورد تحریم شورای امنیت را که در گوانتانامو حبس بودند، به یکی از کشورهای خاورمیانه تحویل داد.
وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: شورای امنیت و کمیسیون ویژه تحریم‌های این شورا از آزادی این افراد اطلاع نیافتند در حالیکه آزاد‌شدگان به افغانستان سفر کرده و برای جنگیدن دوباره آماده شده اند.
لاوروف افزود: در حالیکه ما قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا می‌کنیم، آمریکا بدون مدرک و شواهد، روسیه را به نقض قطعنامه‌های این نهاد متهم می‌کند.
لاوروف خطاب به خبرنگار سوال‌کننده گفت: نباید با سوء‌ظن طرف آمریکایی جهت‌گیری کنیم، بلکه لازم است واقعیت‌ها و شواهد را در نظر بگیریم.
محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در ادامه کنفرانس مطبوعاتی گفت: در هفته‌های اخیر اظهارات تبلیغاتی زیادی را از مقام‌های آمریکایی شنیدیم که فکر می‌کنم با طی مراحل کنونی در کنگره آمریکا متاسفانه در این کشور جنبه داخلی پیدا کرده است.
وی افزود: امیدواریم در آینده، کمتر از این نوع شایعه پراکنی‌ها را شاهد باشیم و ما بارها اعلام کردیم که دوره تهدید و زورگویی به پایان رسیده است و آمریکا باید خود را با اصول کنونی سازمان ملل وفق دهد.
ظریف گفت: آمریکا در مواردی که از زور استفاده کرده، هیچ منفعتی نبرده است و ویتنام، افغانستان و عراق از آن جمله است در حالیکه متحمل تلفات انسانی و خسارات سنگینی شده است.