kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۷۸۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲
رئيس اتحادیه لوازم خانگی عنوان کرد

خدمات نامناسب پس از فروش در صدر شکایت‌ها

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با انتقاد از خدمات نامناسب پس از فروش لوازم خانگی که در صدر شکایت مردمی قرار دارد، گفت: فقط 25 درصد گارانتی لوازم خانگی معتبر است.


محمد طحانپور در گفت‌وگو با فارس، در مورد علت عدم ارائه خدمات مناسب پس از فروش توسط برندهای وارداتی لوازم خانگی،‌ اظهار داشت: لوازم خانگی وارداتی معمولا به دو شکل  وارد کشور می‌شود. یکی توسط شرکت‌های بزرگ و خوشنام که به نوعی شرکت مادر محسوب می‌شوند و هر یک در داخل کشور نماینده‌ای رسمی برای ارائه خدمات دارند. به عنوان مثال شرکت سام سرویس محصولات سامسونگ را پوشش می‌دهد. گلدیران شرکت ‌ال‌جی، سیهاوی محصولات برند بوش، نیکان طلایی محصولات ایندزیت و ویستا تجارت ارائه خدمات پس از فروش این برندهای معتبر را برعهده دارد.
وی ادامه داد: در هر مقطعی اگر مشتری پس از خرید محصول با مشکلی رو‌به‌رو شود، این نمایندگی‌ها با کارتی مشخص خدمات را حتی به شکل قطعات، ارائه می‌‌کنند و کم‌تر مشکلی در این زمینه دیده می‌شود.
به گفته طحانپور مشکل از آنجا شروع می‌شود که برخی افراد چه به صورت واردات رسمی موازی و چه به صورت قاچاق اقدام به واردات برندهای مختلف لوازم خانگی می‌کنند، بدون آنکه این لوازم گارانتی داشته باشد.
وی ادامه داد: این افراد اقدام به چاپ کارت‌های گارانتی تقلبی بدون هیچ پشتوانه‌ای می‌کنند که از نظر اتحادیه لوازم خانگی نیز مورد تایید نیست و سپس با هماهنگی با یکی از تعمیرگاه‌های متفرقه ارائه خدمات مشتریان را به نام گارانتی برعهده می‌گیرند، غافل از اینکه مشتری با کوچک‌ترین مشکلی مواجه شود، خبری از ارائه خدمات بدون هزینه نیست و گاهی فرد برای تامین قطعه مورد نیاز با مشکل مواجه می‌شود.
وی در پاسخ به اینکه اتحادیه چه برخورد یا راهکاری برای پیشگیری از مشکلات در پیش گرفته است، گفت: به دلیل تنوع کالا و تنوع ورودی به بازار به‌طور صددرصد نمی‌توان با این مسئله برخورد کرد، اما می‌توان به خریدار آگاهی داد که ترجیحا به فروشگاه‌های معتبر برای تهیه کالا مراجعه کند و از فروشنده بخواهد که در فاکتور نوع گارانتی و نام شرکت سازنده را درج کند؛ چرا که برخی برندها از جمله بوش در کشورهایی مانند لهستان، چین، اسپانیا، ترکیه و آلمان تولید می‌شود و در نتیجه پوشش گارانتی نیز ممکن است، بسته به کشور تولیدکننده متفاوت باشد.
رئيس اتحادیه لوازم خانگی این را هم گفت که بیشترین سطح شکایت به این اتحادیه مربوط به نحوه ارائه خدمات پس از فروش (گارانتی) است و تنها 25 درصد گارانتی شرکت‌ها پاسخگو و مورد تایید ماست.