kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۷۵۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲
وزیر جهاد کشاورزی:

10 میلیارد مترمکعب از بارش‌های گیلان و مازندران به دریا می‌ریزد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: حدود 10میلیارد مترمکعب از بارش‌ها در استان‌های گیلان و مازندران وارد دریا می‌شود.


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نوشهر، محمود حجتی پیش‌ازظهر دیروز در حاشیه بازدید از طرح پرورش ماهی در قفس در جمع خبرنگاران با تاکید بر اجرای سیستم‌های نوین آبیاری برای افزایش بهره‌وری‌ها و کاهش مصرف آب، افزود: بخش عمده بارش‌ها در استان‌های گیلان و مازندران وارد دریا می‌شود که در مجموع به حدود 10 میلیارد مترمکعب می‌رسد که البته بخش قابل توجهی از این آب‌هایی که وارد دریا می‌شود، قابل استحصال است.
وی با بیان اینکه با وزارت نیرو صحبت کردیم تا طرح جامع در این موضوع تهیه شود، تصریح کرد: در این طرح سعی می‌شود تا آب‌هایی که در فصل غیرنیاز وارد دریا می‌شود را در امور آبی کوچک مورد استفاده قرار دهیم.
وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه از روش‌های تقویت آب‌بندان‌ها برای بهره‌وری بیشتر آنها استفاده می‌کنیم، گفت: با احداث سدهای کوچک هم جلوی آسیب به طبیعت گرفته می‌شود و هم می‌توان آب‌ها را مهار کرد و در زمان کاهش بارندگی و نیاز گیاه استفاده مطلوب شود.
وی درباره اجرای طرح خودکفایی برنج، اظهار کرد: در طول 9 ماه گذشته سطح سفارش کشور برای واردات برنج کاهش پیدا کرد و آنچه اکنون مقداری هم وارد می‌شود از محل سفارشات قبلی بوده است.
حجتی به طرح افزایش محصول برنج در واحد سطح اشاره و تصریح کرد: معتقدیم جز گیلان و مازندران در سایر مناطق نباید برنج کشت شود و تا جایی که امکان دارد سعی کردیم سطح زیر کشت برنج را در سایر استان‌ها با کشت‌های جایگزین کاهش دهیم چون آب برای کشت برنج نداریم و نیز برای کشور اقتصادی نیست که بخواهیم به سمت کشت برنج برویم.
وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: آنچه در گیلان و مازندران الان دنبال می‌شود، طرح یکپارچه‌سازی و مکانیزه کردن است که با اجرای این طرح شاهد افزایش در بخش نشاکاری هستیم.
طرح پرورش ماهیان در قفس با همت موسسه جهاد نصر اجرا شد و در این طرح 16 قفس پرورش ماهیان آزاد و خاویاری در قالب دو مزرعه و هر قفس 35 تن به بهره‌برداری رسید.