kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۷۴۹
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲
با خروج انصارالله از استان شبوه

تکفیری‌ها در جنوب یمن به جان و مال مردم افتادند

نیروهای انصارالله و ارتش یمن در چارچوب یک توافق با جنبش اعتراضی جنوب، از استان‌ شبوه خارج شد تا بدین ترتیب عملا حضور موثری در جنوب یمن نداشته باشد. پس از خروج انصارالله، تکفیری‌ها برای چپاول اموال مردم یورش برده‌اند!


انصارالله با خروج از استان «شبوه»، بر اساس توافق امضا شده با جنبش اعتراضی جنوب یمن، از استان‌های جنوبی این کشور به طور کامل خارج شد. این مسئله‌ای است که برخی منابع آن را به پیشرفت در مذاکرات «مسقط» و توافق میان هیئت صنعا و فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در پایتخت عمان، مرتبط می‌کنند.
روزنامه الاخبار لبنان در این باره نوشت، همزمان با خروج کامل نیروهای انصارالله از استان‌های جنوبی که آخرین آنها استان «شبوه» بود، مذاکرات سیاسی نیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و به نظر می‌رسد که یک راهکار سیاسی برای حل بحران یمن، در دسترس است. روز یکشنبه نیز سندی در این‌باره منتشر شد که گفته می‌شود، توافقی میان هیئت یمنی و «اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در مسقط صورت گرفته است و «ولد الشیخ» مفاد این توافق را به ریاض برده است اما هنوز موضع آل سعود در این‌باره مشخص نیست.
سند تفاهم میان انصارالله و فرستاده سازمان ملل پس از گفت‌وگوها در مسقط بر ۱۰ بند استوار است که از جمله موارد آن تعامل مثبت انصارالله با تصمیمات بین‌المللی و آتش‌بس فراگیر است.
به گزارش فارس، انصارالله با خروج از استان شبوه، به شش ماه کنترل استان‌های جنوبی که با هدف مبارزه با القاعده و گروه‌های مسلح دیگری که مسئول انجام حملات انتحاری در پایتخت و استان‌های شمالی یمن بودند، پایان دادند. در واقع این عقب‌نشینی از استان‌های جنوبی بر اساس توافق صورت گرفته میان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از یک‌سو و رهبران جنبش اعتراضی جنوب که به «الحراک» معروفند، انجام شد و نیروهای الحراک، از صبح یکشنبه، کنترل استان‌های جنوبی را به دست گرفته‌اند. منابع آگاه نظامی اعلام کردند که عقب‌نشینی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از شهر «عتق» مرکز استان شبوه و سایر بخش‌های این استان، بر اساس توافق با مقامات محلی این استان و رهبران الحراک صورت گرفت و جنبش اعتراضی جنوب و مقامات محلی متعهد شده‌اند که امنیت و ثبات در این استان را حفظ کنند. بنا بر این توافق، قرار است استاندار شبوه که اخیرا از سوی کمیته عالی انقلاب در صنعا انتخاب شده به همراه «عوض بن فریض» فرمانده محور شبوه و «ناصر النوبه» از رهبران جنوب، این استان را اداره کنند.
با عقب‌نشینی انصارالله از شبوه اما شهر «عتق» و برخی مناطق دیگر در جنوب یمن شاهد اقداماتی وحشیانه و چپاول و غارت دارایی‌های مردم از سوی تکفیری‌های القاعده و داعش بود. برخی از نهادهای دولتی و عمومی مورد غارت قرار گرفتند و بازار تلفن همراه نیز مورد حمله قرار گرفت. البته باید تاکید کرد که دو طرف می‌دانند اجرای این تفاهم نیاز به موافقت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای دارد و عربستان به هیچ وجه اجازه اجرای این توافق را نخواهد داد، چرا که در این صورت برگ برنده مهمی را در صحنه یمن از دست خواهد داد. عربستان برای نشان دادن عدم رضایت خود از جنبش جنوب هفته گذشته چندین حمله هوایی به مواضع این جنبش در الصبیحه انجام داد که 60 تن از رزمندگان جنبش جنوب در این حملات کشته شدند. بخشی از بدنه جنبش اعتراضی جنوب که به دنبال جدایی است، متمایل به انصارالله و بخشی نیز متمایل به سعودی‌هاست.