kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۷۴۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲
در ادامه اصلاحات سیاسی

حیدر عبادی 4 وزارتخانه دیگر را منحل کرد

با تعطیل شدن چهار وزارتخانه دیگر عراق در چارچوب اجرای طرح اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد، شمار وزارتخانه‌های این کشور از 33 وزارتخانه به 22 وزارتخانه کاهش یافت.


تا قبل از تصمیم «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق برای اجرای طرح اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد، این کشور33 وزارتخانه داشت. اما وی که قصد دارد دولت را کوچک کند و جلوی ریخت و پاش‌ها را بگیرد پس از انحلال 7 وزارتخانه 4 وزارتخانه دیگر را حذف کرد تا بدین ترتیب شمار وزارتخانه‌های باقی مانده به 22 مورد برسد. برخی وزارتخانه‌ها نیز ادغام شده‌اند.
علاوه بر آن، همه معاونت‌های رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر نیز حذف شده و از شمار محافظان شخصی مقامات نیز تا حدود زیادی کاسته شده است.
براساس بیانیه‌ای که دیروز دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیر منتشر کرد، وزارت علوم در وزارت آموزش عالی، وزارت شهرداری‌ها در وزارت عمران و مسکن، وزارت گردشگری و آثار باستانی نیز در وزارت فرهنگ ادغام شده است. هشت وزارتخانه دیگر نیز به همین ترتیب با وزارتخانه‌های دیگر ادغام شده‌اند.
عبادی در اجرای طرح اصلاحات  خود، حمایت مردم، مجلس و مرجعیت عراق را پشت سر خود دارد. عبادی که اقدامات خود را براساس ماده 78 قانون اساسی، کاملا قانونی می‌داند، اعلام کرده است اصلاحات را تا آخر ادامه خواهد داد، حتی اگر به قیمت جانش تمام شود. به گفته عبادی، برخی مقامات عراق حدود 900 محافظ شخصی داشتند!
در همین حال، کمیته شفاف‌سازی پارلمان عراق بیش از 90 پرونده فساد را به دادستانی کل ارجاع داد. این پرونده‌ها به وزرای فعلی و سابق مربوط می‌شوند. منابع عراقی همچنین از ترور ناموفق «طلال  الزوبعی» رئيس کمیته شفاف‌سازی خبر دادند. در این عملیات تروریستی، که در یک بزرگراه منطقه «ابو غریب» صورت گرفت، به خود الزوبعی آسیبی نرسید، اما همراهان وی زخمی شدند.
از استان الانبار نیز خبر می‌رسد، عناصر داعش با انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده، 15 نیروی امنیتی و افراد داوطلب را در منطقه «الصقلاویه» (شمال شهر فلوجه) به شهادت رساندند. در کربلا هم نیروهای امنیتی یک خودروی بمب‌گذاری شده را کشف و خنثی کردند.