kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۲۵۴
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸
نماینده مجلس:

آبرسانی به دریاچه ارومیه از کشورهای گرجستان و ارمنستان انجام می‌شود

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی از آبرسانی به دریاچه ارومیه از طریق گرجستان و ارمنستان خبر داد و گفت: مطالعات این طرح انجام شده است.

تبریز- خبرنگار کیهان:

علی علیلو در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این آبرسانی از سرچشمه‌های کرا و دریاچه سوان در گرجستان و ارمنستان با سه ایستگاه پمپاژ که هر سه ایستگاه در طرف ایران قرار دارد، انجام می‌شود.
وی افزود: انتقال آب از دریای خزر توجیه ندارد و آلایندگی این دریا و هزینه بالای انتقال موضوع آبرسانی از این دریا را منتفی می‌کند. وی خاطرنشان کرد: حجم آب دریاچه از 36 میلیارد متر مکعب اکنون به دو میلیارد متر مکعب رسیده، در این صورت انتقال ته‌‌مانده آب زاب و ارس تاثیر مهمی نخواهد داشت.
علیلو با اشاره به اینکه عمده مراحل این طرح در ایران قابل اجرا است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که این انتقال دو ساله صورت گیرد.
وی یادآور شد: براساس تهاتر و خریداری آب از این دو کشور آبرسانی به دریاچه ارومیه انجام می‌شود و براساس این طرح، با دبی آب 60 تا 80 متر مکعب در ثانیه از کشور گرجستان و ارمنستان وارد کشور خواهد شد.
وی گفت: اگر مانع عقب‌نشینی دریاچه ارومیه نشویم در آینده پنج استان را دچار تهدید جدی خواهد کرد و ضایعات مختلف و فاجعه‌های انسانی این مناطق را دربر خواهد گرفت. وی خاطرنشان کرد: بر این اساس هر چه برای احیای دریاچه ارومیه هزینه کنیم در واقع سرمایه‌گذاری است.
علیلو همچنین از امضای یک تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذار خارجی در زمینه راه‌اندازی نیروگاه 10 هزار مگاواتی تولید برق در استان آذربایجان ‌شرقی خبر داد و گفت: با یک شرکت بلژیکی که سهامداران آن ترک هستند تفاهم‌نامه امضا شده تا نسبت به راه‌اندازی هفت سایت نیروگاهی در شهرستان‌های آذربایجان‌ شرقی که شامل شهرهای اهر، میانه، مراغه، ارس، سراب، تبریز و شبستر می‌باشد، اقدام کنند.
وی افزود: برای شش هزار مگاوات در استان نیز پروانه صادر شده است و منتظر تعیین سایت، صدور مجوز و اقدام مسئولان هستیم.