kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۲۵۲
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸

کاهش آب کرخه سبب مرگ ماهیان هور‌العظیم شد

رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور از مرگ بخشی از آبزیان تالاب هور‌العظیم درغرب خوزستان به دلیل کاهش شدید آب رودخانه کرخه خبر داد.



به گزارش ایرنا از اهواز، جاسم مرمضی اظهار کرد: گزارش مرگ و میر ماهیان از سوی صیادان محلی اعلام شده اما هنوز میزان خسارت برآورد نشده است.
وی با بیان اینکه آب ورودی به رودخانه کرخه به شدت کاهش یافته است افزود: به دنبال این کاهش، آب ورودی به تالاب هورالعظیم به کلی قطع شده است.
مشاور استاندار خوزستان در محیط زیست و شیلات با اشاره به تقسیم شدن تالاب هورالعظیم به پنج حوضچه در اثر جاده‌سازی ادامه داد: بحران کم‌آبی در حوضچه‌های 2 و 3 این تالاب باعث تلف شدن ماهی ها شده است.
وی اضافه کرد: کاهش آب تالاب باعث کم شدن اکسیژن آب و مرگ آبزیان می‌شود که این مشکل به ویژه در زمان شرجی بیشتر نمود دارد.
مرمضی اظهار کرد: ماهیان این تالاب همچون بنی، گطان، شیربط، برزم و شلیچ حمری علاوه بر اینکه بومی استان و ذخیره ژنتیکی کشور به شمار می‌روند محل ارتزاق و معیشت صیادان است.
وی اضافه کرد: حفاظت از ماهیانی چون بنی و شیربط که تنها در خوزستان رشد می‌کنند و ذخیره ژنتیک ملی هستند اهمیتی همانند حفاظت از گونه یوزپلنگ ایرانی دارد.
رودخانه کرخه درسال‌های اخیر با 80 درصد خشکسالی روبه‌رو بوده، به طوری که کشاورزی در حوضه این رودخانه با مشکلات بسیار مواجه شده و نیروگاه سدکرخه به دلیل کاهش شدید ذخیره آبی نیز از پارسال تعطیل شده است.