kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۲۲۵
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷

جنگ با پ.ک.ک در خیابان‌های اسلامبول آمریکا کنسولگری خود را تعطیل کرد

جنگ و گریز میان نیروهای امنیتی ترکیه و عناصر حزب کارگران کرد این کشور (پ.ک.ک) در اسلامبول، مرگ سه عضو پ.ک.ک و یک پلیس را به دنبال داشت. کنسولگری آمریکا در این شهر نیز هدف حمله عناصر مسلح قرار گرفت.


همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، درگیری میان نیروهای دولتی و عناصر پ.ک.ک به داخل خاک ترکیه و حتی به خیابان‌های اسلامبول کشیده شد. آنکارا که تحت پوشش «مبارزه با تروریسم» طی روزهای گذشته مناطق شمالی عراق و برخی شهرهای سوریه را هدف قرار می‌داد، اکنون مجبور است در داخل خاک ترکیه و حتی شهر بزرگی مثل اسلامبول، این درگیری را ادامه دهد.
روز دوشنبه شهر اسلامبول شاهد دو درگیری مشابه بود؛ در یک مورد، ابتدا سه تن از عوامل پ.ک.ک به یک مرکز پلیس حمله کردند و یک نیروی امنیتی را کشتند.
در این حمله که در بخش آسیایی اسلامبول صورت گرفت و در آن، از یک خودروی بمب‌گذاری شده استفاده شد، سه مهاجم پ.ک.ک نیز به دست نیروهای پلیس کشته شدند.
علاوه بر حمله مذکور، کنسولگری آمریکا در اسلامبول نیز هدف تیراندازی دو فرد مسلح قرار گرفت. پس از آن، نگهبانان کنسولگری به سمت مهاجمان آتش گشودند و آنها را فراری دادند. ساعتی بعد پلیس توانست یکی از مهاجمان را که مجروح شده بود، دستگیر کند. در پی این حمله، کنسولگری آمریکا مدتی تعطیل شد، اما از دیروز فعالیت خود را از سر گرفت.
جنوب شرق ترکیه نیز دوشنبه شاهد حمله جنگنده‌های ارتش ترکیه به مواضع پ.ک.ک در استان «حکاری» بود. این حمله جان 17 عضو پ.ک.ک را گرفت و تروریست‌ها نیز دستکم هشت تن از نیروهای پلیس را کشتند.
دیروز هم نیروهای امنیتی 23 فرد مظنون به تروریسم را در غرب و جنوب ترکیه دستگیر کردند.
در پی انفجار بمب در شهر مرزی «سوروچ» که ماه گذشته رخ داد، نیروهای ارتش و پلیس ترکیه حملات گسترده‌ای را علیه «داعش» و پ.ک.ک آغاز کرده‌اند. اما، پس از گذشت چند روز حملات علیه داعش محدود و متوقف شد و در مقابل، بمباران مواضع پ.ک.ک به شدت ادامه یافت. آنکارا یکی از حامیان اصلی جریان‌های تکفیری در سوریه و عراق است.
پس از مدتی اعلام شد، نیروهای ترکیه در سوریه و عراق، کردهایی را هدف قرار می‌دهد که با داعش می‌جنگند!
آتش‌بس هرگز!
به گزارش خبرگزاری فارس، «سلیمان سویلو» معاون نخست‌وزیر ترکیه، گفت که سخن گفتن از آتش‌بس با پ.ک.ک اهانت به جمهوری ترکیه است. وی همچنین، به حزب کردی «دموکراتیک خلق» نیز حمله کرد و گفت: «نباید تنها عناصر پ.ک.ک را خلع سلاح کرد، بلکه این خلع سلاح باید شامل حزب دموکراتیک خلق هم بشود، چون شاخه‌ها و گروه‌های وابسته به آن در داخل ترکیه به اقدامات نظامی دست می‌زنند.»