kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۲۲۳
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷

حمایت قاطع مردم و پارلمان عراق از اصلاحات سیاسی حیدر عبادی‌

مردم عراق با برگزاری تظاهرات گسترده و در شهرهای مختلف، از برنامه‌های اصلاحی نخست‌وزیر این کشور حمایت کردند و پارلمان نیز این طرح را تصویب کرد.


طرح «حیدر عبادی» که تغییرات گسترده‌ای در ساختار سیاسی و اقداماتی برای مقابله با فساد اقتصادی را در بردارد، با استقبال گسترده مردم عراق مواجه شده است.
به گزارش ابنا، عصر یکشنبه هزاران نفر با تجمع در میدان «التحریر» بغداد، حمایت خود را از اصلاحات نخست‌وزیر اعلام کردند.
این اصلاحات از پشتوانه مرجعیت شیعه نیز برخوردار است.
علاوه بر بغداد، در برخی از شهرهای مرکز و جنوب عراق نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد؛ در نجف اشرف، مردم با اجتماع در مرکز این شهر، از پارلمان خواستند طرح نخست وزیر را امضاء کند. پارلمان عراق نیز دیروز با اجماع کامل، طرح اصلاحی نخست‌وزیر رابه تصویب رساند و بدین ترتیب، این طرح تبدیل به قانون شد.
براساس یکی از بندهای طرح مذکور، معاونت‌های رئیس جمهور و نخست‌وزیر حذف می‌شوند و دولت عراق کوچکتر می‌شود.
عبادی در مجلس قبل از تصویب طرح، به نمایندگان گفت: پست‌های معاونت ریاست جمهوری و نخست وزیری یکی از باب‌های فساد هستند. وی از پارلمان خواسته بود، این طرح را تفکیک نکند و همه هفت‌بند آن را یکجا تصویب نماید.
روزنامه عراقی‌«الصباح» نیز خبر داد که نخست‌وزیر عراق قصد دارد اعضای کابینه‌اش را از 27 وزارتخانه به 15 وزارتخانه تقلیل دهد. کابینه عبادی 17 شهریور گذشته با 27 وزارتخانه تشکیل شد. روزنامه مذکور توضیح نداد که کدام وزارتخانه‌ها حذف می‌شوند.
انفجارهای خونین
 در دیاله
به گزارش واحد مرکزی خبر، استان «دیاله» دیروز شاهد انفجار سه بمب بود؛ انفجار نخست که با خودروی بمب‌گذاری شده صورت گرفت و یک عامل انتحاری آن را هدایت می‌کرد، جان 51 نفر را گرفت. در این انفجار مردم بازار منطقه «الهوید» در شمال بعقوبه هدف قرار گرفتند. در انفجار دیگر که در محله مسکونی «کنعان»، شرق بعقوبه رخ داد، هفت غیرنظامی شهید شدند. این انفجار نیز به شیوه انتحاری صورت گرفت. انفجار سوم اما در محله «الوثبه» بعقوبه روی داد و دست‌کم سه شهید برجای گذاشت.گروه تروریستی داعش مسئولیت این انفجارها را بر عهده گرفت.
خبر دیگر اینکه، دستگاه قضایی عراق چهار سعودی را به اتهام فعالیت‌های تروریستی، به اعدام محکوم کرد.