kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۲۱۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷
وزارت نیرو:

ذخایر آب 520 شهر در مرز بحران قرار دارد

قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: ذخایر آب 520 شهر کشور در مرز بحران قرار دارد.


ستار محمودی در گفت‌وگو با مهر افزود: امسال به دلیل شرایط بارندگی سال خاصی بود و میزان بارندگی‌ها نسبت به چند ساله اخیر خیلی کمتر بود.
قائم‌مقام وزیر نیرو اظهار داشت: در بخش روان‌آب‌ها که از شاخصه‌های تأمین آب شرب است، شرایط خاصی داریم و حدوداً 185 میلیمتر بارندگی و 13 درصد کاهش نسبت به سال گذشته اتفاق افتاده و همچنین در بخش روان‌آب‌ها نزدیک به 50 درصد نسبت به بلندمدت کاهش اتفاق افتاده است.
محمودی ادامه داد: بنابراین جاهایی که بیشتر در تنگنا قرار می‌گیرد، آبرسانی به شهرها و روستاها است ولی در این بخش آبرسانی به محیط زیست نیز مطرح است اما در این بخش چون مربوط به حیات وحش است، می‌توان گفت به نحوی سازگاری ایجاد شده و محیط‌زیست با کم‌آبی‌ها ساخته است.
این مقام مسئول در وزارت نیرو تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 520 شهر کشور هم‌اکنون به لحاظ ذخایر آبی در یک نقطه سربه‌سر قرار دارند که نوسانات کمی و بارش‌ها در ذخایر آب آنها تأثیرگذار است. در این بین، 4 شهر از یک شرایط حادتری برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: در رأس این شهرها بندرعباس، سنندج، کرمان و بوشهر قرار دارند ولی شهرهای دیگری نیز هستند که شرایط آنها اندکی بهتر است ولی 4 شهر نام‌برده شده در یک وضعیت حادتری به لحاظ ذخایر آبی قرار گرفته‌اند.
قائم‌مقام وزیر نیرو افزود: بارندگی‌ها در بندرعباس و در واقع در استان هرمزگان 50 تا 60 درصد کاهش بارش اتفاق افتاده و در بعضی از نقاط استان هرمزگان تا 75 درصد کاهش بارش نسبت به سال گذشته بوده است، بنابراین افت شدید بارش‌ها در وضعیت ذخایر آبی شهر بندرعباس تأثیرگذار بوده است.
به گفته وی، تلاش می‌شود و این امیدواری وجود دارد که تا پایان تابستان نیز مشکل خاصی برای تأمین آب پیش نیاید. برای 4 شهر بندرعباس، سنندج، بوشهر و کرمان که در وضعیت حادتری قرار دارند پایش‌های هفتگی انجام می‌شود، همچنین طرح‌هایی را در دست انجام داریم و تاکنون اثراتی را داشته است.
وضعیت آبی هرمزگان
در همین‌حال یک مقام مسئول در وزارت نیرو گفت: وضعیت منابع آبی استان هرمزگان از مرحله بحران عبور و به مرز فاجعه رسیده است.
علی‌اصغر رضایی با اشاره به کاهش شدید ذخیره آب سد استقلال، بیان کرد: باتوجه به کاهش بارندگی در سال آبی جاری و افزایش تقاضای مصرف آب، ذخیره آب این سد به شدت کاهش پیدا کرده و به 19 میلیون مترمکعب رسیده است.
این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه درحال حاضر حجم مرده سد برداشت و به بندرعباس منتقل می‌شود اظهار داشت: این حجم از آب سد نیز تنها تا 3 ماه دیگر پاسخگوست. رضایی با اشاره به طرح‌های بسیار کوتاه مدت تصریح کرد: این شرکت با جدیت طرح‌های اضطراری تأمین آب را دنبال می‌کند و اظهار امیدواری کرد تا پایان هفته، 12 حلقه چاه در دشت شمیل با تأمین آب 480 لیتر در ثانیه به بهره‌برداری برسد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان خواستار دقت بیشتری در توزیع عادلانه آب در سطح شهر شد. وی با اشاره به اولویت آب شرب مردم بیان داشت: در شرایط فعلی، بحران آب به ویژه در فصل تابستان، تحویل آب به صنایع، ساخت و ساز و فضای سبز شهری برای دوره کوتاه مدت 3ماهه متوقف شود تا با عنایت خداوند این وضعیت را پشت سر بگذاریم.