kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۲۱۵
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷
به دلیل رکود اقتصادی رخ داد

افت محسوس معاملات بورس کالا در 16 ماه اخیر

مدیرعامل جدید بورس کالای ایران از افت محسوس معاملات این بورس در 16 ماه اخیر خبر داد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی کیهان، حامد سلطانی نژاد در نشست خبری خود اظهار داشت: عملکرد بورس کالای ایران نشان می‌دهد که ارزش محصولات کشاورزی، صنعتی و معدنی فرآورده‌های نفتی و آتی سکه که در سال 93 معامله شده نسبت به سال 92 افت محسوسی داشته است.
وی با اشاره به بررسی‌ عملکرد 4 ماهه امسال نیز گفت: در 4 ماهه امسال نیز نسبت به مدت مشابه در سال 93 شاهد افت ارزش محصولات معامله شده در بورس کالا در بخش‌های مختلف اعم از صنعتی، فرآورده‌های نفتی و آتی سکه بوده‌ایم.
به گفته سلطانی‌نژاد رکود حاکم بربخش ساختمان‌سازی باعث کاهش 33 درصدی ارزش محصولات فلزی و معدنی معامله شده در بورس کالا شده است.
وی با بیان اینکه افزایش ارزش محصولات کشاورزی در سال جاری قابل اعتنا نیست افزود: تا پایان سال جاری هم روند ارزش معاملات بورس کالای ایران افزایش نخواهد یافت.
مدیرعامل شرکت بورس کالا در ادامه از آمادگی شرکت متبوع خود برای راه‌اندازی بورس ارز خبر داد و گفت: البته بانک مرکزی تصمیم گیرنده نهایی درباره راه‌اندازی بورس ارز است.
به گفته سلطانی‌نژاد با راه‌اندازی بورس ارز دیگر ارز دو نرخی نخواهیم داشت.
ولی سپس به موضوع فروش مسکن در بورس کالا اشاره کرد و به مردم اطمینان داد که بورس کالا در بحث فروش مسکن به املاک کوچک و آپارتمان‌ها ورود نخواهد کرد تا این مسئله بهانه‌ای برای افزایش قیمت نباشد.
سلطانی‌نژاد با بیان اینکه ورود بورس کالا به بحث مسکن طبق مصوبه دولت است گفت: براساس این مصوبه ارزش پایه‌ای معاملاتی که در بورس کالا برای مسکن انجام می‌شود حداقل باید 10 میلیارد تومان باشد.
مدیرعامل بورس کالا در این نشست همچنین اذعان کرد که فعالان بورس کالا به دلیل معطلی زیاد برای گرفتن کد معاملاتی و یاگرفتن تضامین رغبتی برای انجام برخی محصولات کشاورزی ندارند.