kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۲۱۴
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷
هشدار وزارت جهاد کشاورزی:

میوه‌های قاچاق سلامت مردم را تهدید می‌کند

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی هشدار داد میوه‌های قاچاق حاوی مواد سمی غیراستاندارد است و مصرف آنها سلامتی شهروندان را تهدید می‌کند.


ابوالقاسم حسن‌پور اظهار داشت: هرگونه واردات مشابه میوه‌هایی که در داخل تولید می‌شود، غیرقانونی است و میوه‌هایی مانند انگور شیلی، پرتقال، گریپ فروت، سیب و انبه به صورت غیرقانونی و قاچاق وارد می‌شود.
وی هشدار داد: این میوه‌ها دارای مواد سمی غیراستاندارد و بیش از اندازه است و مصرف آنها سلامتی شهروندان را تهدید می‌کند.
حسن‌پور با بیان اینکه واردات قانونی میوه با نظارت دستگاه‌های مسئول انجام می‌شود و از نظر بهداشت و سلامت تولید مورد تایید است. گفت: میوه‌هایی که به صورت قاچاق وارد می‌شود، هیچ‌گونه نظارتی بر آنها وجود ندارد و مصرف آنها خطرناک است.
مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید از ورود و فروش میوه‌های قاچاق در بازار جلوگیری شود، افزود: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی ماده 45 بند (ب) ورود و توزیع هرگونه نهاده، کالا و محصول کشاورزی مشروط به دریافت مجوز از وزارت جهاد کشاورزی است، بنابراین فروش و توزیع میوه‌های قاچاق که مجوز وزارت جهاد کشاورزی را ندارد، ممنوع است.
وی اضافه کرد: فروش این محصولات که عموما از مجاری غیرمجاز و بدون دریافت شرایط قرنطینه‌ای و رعایت موازین بهداشت گیاهی وارد شده است، خسارت غیرقابل جبران به باغات می‌زند، ضمن اینکه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، سلامت میوه‌های قاچاق را از لحاظ وجود آفت و میزان سموم باقی مانده بررسی و تایید نمی‌کند.
انهدام 500 تن کالای قاچاق فاقد استاندارد
مدیر اموال تملیکی استان تهران گفت: 500 تن کالای قاچاق فاسد و غیرقابل مصرف با حضور نمایندگان سازمان‌های ذی‌صلاح، منهدم شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، میرحسین میرمعینی افزود: انهدام این کالاهای فاسد و غیرقابل مصرف با حضور نمایندگان سازمان‌های ذیصلاح انجام پذیرفت.
میرمعینی ادامه داد: این اولین مرحله انهدام کالا در اموال تملیکی استان تهران طی سالجاری است که در مقایسه با سال گذشته از لحاظ ریالی حدود 3 برابر رشد را نشان می‌دهد.
وی گفت: مقدار زیادی بذر انواع صیفی‌جات غیرقابل مصرف، دارو و لوازم آرایش غیراستاندارد، انواع نوشیدنی فاسد، پوشاک مستعمل و کالاهای ضد فرهنگی، کالاهای انهدامی را تشکیل داده‌اند.
مدیر اموال تملیکی استان تهران در پایان اظهار داشت: حدود 350 تن این انهدام را کالاهای قاچاق فاقد مجوز مصرف و 150 تن آن را کالاهای متروکه فاسد و غیرقابل مصرف تشکیل داده است.