kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۲۱۲
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷
رئيس اتاق اصناف:

لوایح دولت یازدهم مردم‌محور نیست

رئيس اتاق اصناف ایران گفت: متاسفانه لوایحی که از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود، لوایح مردم محور نیست و نهاد مردمی در آن نقشی ندارد.


علی فاضلی در سومین اجلاس هیئت نمایندگان اتاق اصناف و قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزود: دست رد به سینه مردم زدن و شرکت ندادن آنها در مسائل اقتصادی متاسفانه مد روز شده است.
وی با بیان اینکه در این اجلاس‌ها درد و دل اصناف گفته می‌شود و مسئولانی که در این اجلاس‌ها حضور دارند، باید با اصلاح قوانین راه چاره را بجویند، گفت: امروز نباید توقع داشته باشیم که همه مشکلات یک شبه حل شود اما سیاست‌های دولت و مجلس باید در جهت رونق بخشیدن به کسب و کار باشد که متاسفانه این موضوع احساس نمی‌شود و حرکت در این راستا بسیار کند است.
فاضلی افزود: با توجه به اینکه نصف عمر دولت طی شد هنوز تغییری در این مجموعه حس نمی‌شود و دست دولت از نظام اقتصادی کوتاه نشده و هنوز دولت در این بخش نقش اصلی را ایفا می‌کند.
رئيس اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه کار مردم باید به خودشان سپرده شود، گفت: متاسفانه لوایحی که از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود، لوایح مردم محور نیست و نهاد مردمی در آن نقشی ندارند و به‌عنوان مثال در بخش مالیات امور سازمان امور مالیاتی به‌عنوان محور اصلی خوراک را تعیین و به مجلس ارائه می‌دهد.
وی افزود: قرار بود دولت الکترونیک تقویت شود که متاسفانه هنوز این کار انجام نشده و امروز تقاضای من به عمل رساندن شعارها است.
فاضلی افزود: در سیستم پولی و مالی ما مؤسسات غیرمجاز نیز در حال فعالیت هستند که شامل دریافت مالیات نیستند و فرار مالیاتی دارند. آیا شما از آنها مالیات می‌گیرید.
فاضلی خطاب به خسروتاج معاون وزیر صنعت گفت: بسیاری از کارخانه‌های کشور در حال ورشکسته شدن هستند، به طوری که شما در سال 91 به یکی از این کارخانه‌های بزرگ هزار میلیارد تومان تزریق کردید تا ورشکست نشود، آیا آنها نیز به شما مالیات می‌پردازند؟ آیا این انصاف است که تمام فشار را بر بنگاه‌های هویدا و آشکار که در کوچه و خیابان هستند، متوجه کنید؟
وی با بیان این که نزدیک به 18 میلیارد دلار در واردات قاچاق کالا از مبادی رسمی داریم و در صادرات 7میلیارد دلار قاچاق کالا داریم، افزود: یعنی در مجموع 25 میلیارد دلار قاچاق کالا وجود دارد که دست دولت از دریافت مالیات آن کوتاه است.
رئيس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: بخش زیادی نیز مالیات خاکستری در کشور وجود دارد که مسئولان سازمان امور مالیاتی بر صحت آن اعتراف می‌کنند، اما دستشان به آنها نمی‌رسد.
فاضلی اظهار کرد: از تریبون رسمی کشور یعنی صدا و سیما استفاده می‌کنند و به دروغ اعلام می‌شود که اصناف مالیات پرداخت نمی‌کنند، این در حالی است که مالیات پرداختی اصناف از سال 89 تا به امروز نزدیک به 48 درصد رشد داشته است. توقع دارم  با این دروغ‌پردازی‌ها برخورد شود.
فاضلی درباره سؤال نمایندگان از وزیر اقتصاد در مورد مالیات اصناف، گفت: ما از نحوه دریافت مالیات راضی نیستیم،باید موضوع ریشه‌یابی شود و راه‌حل منطقی و عملیاتی تدارک دیده شود.
وی افزود: شما مصوبه افزایش 27 درصدی مالیات را در بودجه کشور تصویب کردید، این موارد و اصلاح آن باید قبل از تصویب در مجلس رعایت می‌شد.
رئيس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه مجلس باید دریافت مالیات اصناف را به گونه‌ای دیگر تصویب می‌کرد، ادامه داد: در اقتصاد سراسر رکود فعلی، نباید افزایش مالیات لحاظ می‌شد، اگر قرار است بنگاه‌های کوچک را باور کرد، یقینا باید برای آنها تسهیلات فراهم کرد.
فاضلی در پایان بر این نکته تاکید کرد که ما همواره دولت را حمایت می‌کنیم و در پشت دولت ایستاده‌ایم، امیدواریم شعارها به شعور تبدیل شود.