kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۲۰۴
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷

اختصاص 147 میلیارد ریال برای تکمیل سد بویلاپوش خوی

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو گفت: امسال بیش از147 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل و اجرای شبکه‌های پایاب سد انحرافی بویلاپوش خوی اختصاص یافته است.


رحیم میدانی در جریان سفر به شهرستان خوی و در بررسی مسائل و مشکلات بخش آب و فاضلاب شهرستان‌های خوی و چایپاره اظهار کرد: سد انحرافی بویلاپوش برای تامین آب 6 هزار و 500 هکتار از اراضی 15 روستای این شهرستان اجرا می‌شود و هم‌اکنون با 30 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.
وی افزود: سد انحرافی بویلاپوش یک طرح زیربنایی و ملی در حوزه آب و خاک شهرستان خوی است که برای مهار آب‌های سطحی و تامین آب اراضی کشاورزی 15 روستا ساخته می‌شود. میدانی با اشاره به تداوم خشکسالی‌ها در کشور بر ضرورت کنترل و اصلاح رویه‌های مصرف آب در کشور برای جلوگیری از به وجود آمدن شرایط سخت تاکید کرد.
وی اولویت اول وزارت نیرو در سال جاری را تامین آب در شهرها و روستاهای کشور اعلام کرد و گفت: امروز اکثر طرح‌های بسیار بزرگ آب توسط متخصصان جوان ایرانی طراحی و اجرا می‌شود.
نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید با اشاره به کمی آب در سفره‌های زیرزمینی شهرستان خوی و چایپاره خواستار رفع موانع و اجرایی شدن طرح‌های‌ آبرسانی در این دو شهرستان شد.
موید حسینی صدر اجرای سد غازان چای خوی را از جمله مطالبات مردم شهرستان خوی و جبران مشکلات آب آشامیدنی و کشاورزی این شهرستان ذکر کرد و خواستار آغاز عملیات این سد در سال جاری شد.
وی افزود: احداث سد غازان چای علاوه بر بهبود آب کشاورزی بیش از 13 هزار هکتار از اراضی دشت خوی، موجب توسعه اراضی کشاورزی 2500 هکتار از اراضی منطقه خوی، پرورش ماهی و آبزیان در دریاچه پشت سد، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه قطور و اجرای روش‌های جدید آبیاری مدرن از قبیل آبیاری بارانی در منطقه می‌شود.
حسین سیوانی فرماندار شهرستان خوی نیز در این بازدید بر ضرورت اجرای طرح ملی آبرسانی به شهرستان خوی از سد آغ‌ چای تاکید کرد و گفت: این طرح بر اساس برنامه وزارت نیرو اجرا می‌شود.